• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
وطن شهر بررسی می‌کند؛ تشنگی امان درختان سرخه‌حصار و چیتگر را بریده است

کسی به فکر درخت‌های پایتخت نیست!

  • کد خبر : 4518
کسی به فکر درخت‌های پایتخت نیست!
همین چند روز پیش بود که مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران ضمن اشاره به ایجاد اختلال در روند آبیاری درختان در پارک‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و لویزان گفت: ادامه این روند می‌تواند باعث ضعیف شدن این درختان شده و آنها را مستعد خشکیدگی یا دچار شدن به آفات و بیماری‌ها کند.

به گزارش وطن‌شهر، پیش‌تر نیز مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در صحن شورای شهر هشدا داد که درختان چیتگر در حال خشک شدن هستند و اگر اقدام فوری در این باره صورت نگیرد، معلوم نخواهد بود که سرنوشت درختان این مناطق تا پایان تابستان چه خواهد شد.

کارشناسان نیز بارها و بارها تذکر داده‌اند که تهران با کمبود شدید منابع آبی روبروست و هرگز توان بارگذاری جمعیت جدید را ندارد. در واقع بنیاد تهران از ابتدا برخلاف سایر کلانشهرها در مجاورت منابع آبی قابل اتکا ایجاد نشده و همواره متکی به داشته های آبی حوزه های اطراف بوده است.

ادامه فروش تراکم علیرغم بحران آب

علیرغم این هشدارها شهرداری تهران همچنان به فروش تراکم مشغول است و سال گذشته آنقدر تراکم فروخت که با درآمد مازاد روبرو شد. درآمدی که شورای شهر و شهرداری بارها راجع به چگونگی هزینه‌کرد آن بحث کردند. گاهی مطرح شد که باید این بودجه در صندوقی برای شهر تهران ذخیره شد. بعضی اعضا شورا نیز پیشنهاد دادند که این درآمد مازاد خرج توسعه حمل و نقل عمومی مخصوصا مترو شود. اما کسی به فکر درختان تهران نبود و نیست!

نگران کننده تر اینکه سالانه ۲ تا ۵ر۲ درصد به تعداد مشترکان آب تهران اضافه می‌شود، یعنی هر ۱۰ سال ۲۰ درصد به جمعیت مصرف کننده آب در پایتخت افزوده می‌شود که درصورت ادامه این وضعیت ظرف چندسال آینده با یک بحران غیرقابل کنترل جمعیتی روبرو خواهیم شد.

بر اساس آمار موجود، هر تهرانی به طور متوسط ۲۶۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند، در حالی‌که متوسط کشوری این عدد تنها ۲۰۰ لیتر است.

شکستن رکورد مصرف آب در پایتخت

بی مبالاتی در استفاده از آب باعث شده تا ظرف چند روز اخیر بطور مکرر رکورد مصرف آب پایتخت شکسته شود و اکنون این میزان به رقم بی سابقه ۵۴ هزار لیتر در ثانیه رسیده است.

کاهش ۴۰ درصدی میزان بارندگی

تهران در سال های گذشته ۷۵ درصد آب مصرفی خود را از ۵ سد امیرکبیر، لار، ماملو، طالقان و لتیان تأمین می کرد، ولی بروز تغییرات اقلیمی که منجر به تشدید گرمای محیط و تبخیر بیش از حد منابع سطحی شده، سهم آب سدها را به کمتر از ۴۵ درصد کاهش داده و فشار برداشت آب از چاه های تهران را افزایش داده است.

پایتختی که حدود ۱۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده، اکنون با کاهش ذخایر آبی مواجه شده و میزان بارش‌های دریافتی این منطقه طی سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره بلندمدت ۵۴ ساله ۴۰ درصد کمتر شده است.

تلاش دولت برای تامین آب پایتخت

دولت در تلاش برای جبران ناترازی آب محلات مختلف تهران از سال ها قبل طرح جامع آب‌رسانی تهران (موسوم به طرح حضرت قمر بنی‌هاشم) را در اطراف پایتخت آغاز کرده که بخشی از آن هفته گذشته با حضور وزیر نیرو در منطقه شمال غرب تهران به بهره برداری رسید.

در قالب این طرح خط تکمیلی لوله اصلی پیرامونی شبکه انتقال آب شرب تهران (به صورت رینگ غرب به شرق) احداث می شود و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب و تاسیسات زیرزمینی برای ورود منابع جدید از جمله سد ماملو و سرچشمه‌های هراز در شرق افزایش می یابد. این طرح همچنین منجر به تقویت و اصلاح خطوط لوله آب‌رسانی مناطق پرجمعیت جنوب تهران نظیر شهر جدید پرند و اسلامشهر خواهد شد.

بخش هایی از این طرح که هفته گذشته در منطقه ۲۲ شهرداری تهران به بهره برداری رسید، شامل افتتاح ۶ باب مخزن ذخیره آب شرب با حجم کلی ۱۴۰ هزار مترمکعب و بیش از ۵۵ کیلومتر خط انتقال آب است.

این مخازن شامل مخزن ۳۰هزار مترمکعبی ارتش، مخزن ۱۵هزار مترمکعبی شهید باقری۲، مخزن ۱۵هزار مترمکعبی شهید عباسپور، توسعه مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی ۱۱۸۳ غرب، توسعه مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی شماره ۸ کوی نصر و توسعه مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی شماره ۱۳ صادقیه است که از تصفیه‌خانه‌های شماره ۲ و ۶ آب تهران تغذیه می‌شوند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو هنگام بهره برداری از این پروژه ها گفت: مخازن جدید آب که در شمال غرب پایتخت ایجاد شده، معادل ۵ درصد از کل مخازن آب شرب تاریخ تهران است که موجب پایداری بیشتر آب در این شهر می شود.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته به منابع آبی شهر افزوده نشده و با وجود این مشکل در ۳۰ سال گذشته جمعیت شهر تهران چندبرابر شده است، گفت: این کانون بزرگ جمعیتی به افزایش حجم مخازن آب برای تاب‌آوری در مواقع بحرانی مانند بروز زلزله و سیل نیاز دارد.

محرابیان به موضوع مهم پساب بهداشتی و بازچرخانی آب اشاره کرد و گفت: باید به‌صورت جدی روی این موضوع تمرکز کنیم و ضمن استفاده از پساب بهداشتی در حوزه کشاورزی پربازده و صنعت، آب‌های سطحی و زیرزمینی را برای شرب و بهداشت به مصرف برسانیم.

محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم با تأکید بر اینکه آب شرب پایتخت از بالاترین کیفیت در سطح کشور برخوردار است، گفت:طرح جامع آبرسانی تهران (طرح آبرسانی قمر بنی‌هاشم) شامل ۱۷۰ کیلومتر خطوط جدید است که از این میزان، ۱۳۸ کیلومتر تاکنون اجرا شده و ۲۵ کیلومتر دیگر در حال اجرا است و ۳۲ کیلومتر مابقی هم باید سال آینده ساخته شود.

وی ادامه داد: علاوه بر طرح های تازه افتتاح شده که به نرخ روز معادل ۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشته، ساخت ۶ پروژه مخزنی دیگر هم در دستور کار است که برای ساخت هر مترمکعب از این مخازن به ۶ میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم. با این وجود تلاش می کنیم تا پایان امسال ۸۲ هزار مترمکعب مخزن به شبکه آبرسانی تهران اضافه کنیم.

مُسَکن موقت برای خشکی گلوی تهران

اردکانی با بیان اینکه هر چقدر مخازن تهران بیشتر باشد، در زمان بروز حوادث دست برای تداوم خدمت‌رسانی بازتر خواهد بود، گفت: به این ترتیب می‌توان جلوی قطع آب پایتخت را در مواقع جهش ناگهانی مصرف گرفت.

به نظر می رسد در کنار این قبیل اقدامات ساختاری که جنبه مُسَکن برای خشکی گلوی پایتخت دارد، باید جلوی هرگونه بارگذاری جدید جمعیتی در تهران و مناطق اطراف را گرفت و تمامی مردم را به تغییر الگو مصرف و صرفه جویی در استفاده از آب وادار کرد. چنین تجهیزات و شبکه هایی فقط توان مقاومت تهران در برابر سوانح ناگهانی را افزایش می  دهد و هرگز تأمین کننده آب پایدار برای برنامه های توسعه جمعیتی آینده نیست.

جلوگیری از برهوت غیرقابل سکونت

این واقعیت که منابع تأمین کننده آب تهران به شدت تحت فشار و مصارف مردم رو به افزایش است، ایجاب می کند تا فریب تبلیغات سیاسی و فرهنگی برای توسعه جمعیتی پایتخت را نخوریم و از تبدیل تهران به یک برهوت غیرقابل سکونت در سال های آینده جلوگیری کنیم.

پارک جنگلی‌ها همچنان تشنه!

همانطور که از مطالب فوق استنباط می‌شود دولت هر طور شده در تلاش است تا آب شرب ساکنان تهران و حومه را تامین کند. اما کسی به طور عملی کاری برای پارک‌های جنگلی تهران نمی‌کند. اگر این روزها سری به بوستان‌های تهران از جمله چیتگر، سرخه‌حصار و… بزنید متوجه خواهید شد که در این گرمای سوزان درختان مدت زیادی است سیراب نشده‌اند و همانطور که اعضای شورای شهر هشدار داده‌اند مشخص نیست تا پایان تابستان چه اتفاقی برای ریه‌های تنفسی پایتخت خواهد افتاد.

بدهی شهرداری به آبفا

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به قطع آب بوستان‌های تهران توسط آبفا گفت: براساس قانون، هیچ مجموعه‌ای نباید اقدامی را انجام دهد که باعث خشک شدن درختان یا آسیب دیدن آنها شود. این کار هیچ فرقی با قطع درختان ندارد، چون نتیجه آن یکسان خواهد بود. بنابراین از حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، رئیس محترم قوه قضاییه که همواره نسبت به موضوعات محیط‌زیستی دغدغه داشته‌اند، تقاضا می‌کنیم که به این مساله ورود کنند و توجه داشته باشند که خشک شدن درختان شهر تهران، آسیب جدی برای سلامت شهروندان به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر شهرداری یا هر نهاد دیگری در زمینه پرداخت بدهی‌‌های خود به شرکت آب و فاضلاب استان کوتاهی کند یا اختلافی بین این دو دستگاه به وجود آیاد، این اختلاف باید توسط دستگاه قضایی حل شود، نه این که یک نهاد به صورت خودسرانه آب مورد نیاز برای آبیاری درختان را تامین نکند.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=4518
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.