• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

چراغ‌های خطر هوشمند می‌شوند

  • کد خبر : 18170
چراغ‌های خطر هوشمند می‌شوند
تقاطع های تهران به جای کنترل محله ای، به صورت شبکه ای کنترل خواهد شد.

به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین, مهدی اسماعیل پور، چراغ های راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها، وظیفه کنترل و مدیریت عبور و مرور وسایل نقلیه را برعهده دارند. تکنولوژی عمدتا قدیمی این چراغ ها باعث شده تا در برخی موارد به دلایل مختلف از جمله بحث سرقت و پارگی کابل ها، شاهد خرابی و خاموشی و اختلال در عملکرد این چراغ ها باشیم. همچنین با افزایش تعداد وسایل نقلیه و گسترش همه جانبه شهر تهران، نیاز ضروری به ارتقا و هوشمند سازی چراغ های راهنمایی احساس می شود. با توجه به این موضوع رفع نواقص و معایب این چراغ ها و همچنین هوشمند سازی و ارتقا آنها در دستور کار مشترک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ قرار دارد. از جمله در همین رابطه طبق اعلام حمید برادران سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران، قرار است تا پایان فصل بهار با همکاری شرکت های دانش بنیان، شاهد استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال در چراغ های راهنمایی و رانندگی باشیم.

جلوگیری از خطر برق گرفتگی

اکنون سوال اینجا است که با انجام این کار چراغ های راهنمایی تقاطع ها چه تغییری خواهد کرد. حمید برادران درخصوص تاثیرات و کارکرد این موضوع در چراغ های راهنمایی و نتایج محسوس آن می گوید: «با اجرای این طرح دیگر خبری از کابل های برق ۱۶ رشته مسی و ۲۲۰ ولت درچراغ های راهنمایی و رانندگی نخواهد بود. یعنی نه پایه و نه اتاقک متصل به برق ۲۲۰ ولت نیستند و به دلایل و حوادث مختلف اگر رشته سیمی دچار پارگی یا پوسیدگی شود، درصورت تماس با بدنه دیگر خطربرق گرفتگی وجود ندارد. به عبارت دیگر ارتقا ایمنی و کاهش مصرف انرژی یکی از نتایج و دستاورد های کار است.»

افزایش سرعت عیب یابی و تعمیر

سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران در ادامه افزود: «سالها است که با یک رشته کابل چراغ های راهنمایی و رانندگی را روشن نگه می داریم که این موضوع هزینه نگهداشت چراغ ها را افزایش داده است. با استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال، هم هزینه های نگهداشت کاهش پیدا می کند و هم در صورت بروز مشکل فنی در چراغ ها، عیب یابی و تعمیر آن سریع تر و راحت تر و ارزان تر خواهد بود.»

جلوگیری از سرقت کابل چراغ راهنمایی و رانندگی

برادران در ادامه در خصوص تاثیرات ترافیکی این موضوع هم گفت: «کابل های ۱۶ رشته مسی برای سارقان جذاب است و به همین دلیل و همچنین بحث موش خوردگی کابل ها بعضا شاهد سرقت کابل ها و خرابی و خاموشی چراغ های راهنمایی تقاطعات هستیم که این موضوع باعث ایجاد اختلال در رفت و آمد وسایل نقلیه و تلف شدن وقت مردم و آسیب به سلامت روان مردم می شد. با تغییر صورت گرفته دیگر شاهد چنین اتفاقات و حوادثی نخواهیم بود.»

کنترل شبکه ای به جای کنترل محلی

همچنین برادران از اجرای طرحی دیگر در خصوص چراغ های راهنمایی تقاطع ها در نیمه دوم سال جاری با تکیه بر دانش بومی کشور خبر می دهد که با اجرای آن به صورت چشمگیری شاهد مدیریت و کنترل بهتر تقاطع ها خواهیم بود: «درحال حاضر چراغ های راهنمایی تقاطع ها به صورت کنترل محلی است که این کنترل به کنترل شبکه ای تغییر می کند. این موضوع با تکیه برتوان فنی و دانش بومی و در همکاری با دانشگاه انجام خواهد شد. درحال حاضر هرتقاطع فقط خودش یعنی عبور دروازه ای را می بیند، اما در مدل شبکه ای علاوه بر مسیرخودش، همزمان چند تقاطع اطراف که تحت تاثیر یکدیگر قراردارند را نیز رصد کرده و با پایش طول صف و تعداد خودرو های عبوری، برای کنترل و مدیریت تقاطع در لحظه تصمیم می گیرد. به این ترتیب شاهد روان تر شدن ترافیک شهر خواهیم بود.»

پیاده سازی مدل شبکه ای در نیمه دوم سال

سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران درخصوص زمان اجرای این طرح نیز می گوید: «پیاده سازی مدل شبکه ای طبق برنامه در نیمه دوم سال و از اواسط مهرماه یا آبان ماه به صورت پایلوت در هسته مرکزی شهر اجرا می شود تا در صورت اثربخش بودن در تمام تقاطع های شهر تهران اجرا خواهد شد. باتوجه به اینکه این دانش و تکنولوژی کاملا بومی است، در ادامه می توانیم آن را در سایر شهر های کشور نیز اجرا کرده و همچنین به کشورهای همسایه صادر کنیم.»

تحول نوین در چراغ های راهنمایی و رانندگی

همچنین سرهنگ مصطفی زینی‌وند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال در چراغ های راهنمایی و رانندگی می گوید: «موضوع رفع نقص چراغ های راهنمایی و هوشمند سازی این قبیل تجهیزات ترافیکی یکی از مطالبات پلیس راهور از شهرداری تهران بود. متاسفانه به دلایی از جمله بحث سرقت تجهیزات، در برخی موارد شاهد خرابی و ایجاد اختلال و از مدار خارج شدن چراغ های راهنمایی و رانندگی در تقاطع های شهر تهران بودیم که این موضوع باعث ایجاد آشفتگی و سردرگمی رانندگان و بروز تصادفات در تقاطعع ها می شد. با این کار علاوه بر اینکه جلوی این قبیل سرقت تجهیزات چراغ های راهنمایی و رانندگی گرفته می شود، کارکرد چراغ ها نیز ارتقا پیدا می کند. اگر این موضوع همان طور که شرکت کنترل ترافیک شهر تهران وعده داده است به زودی و تا پایان فصل بهار اجرا شود، قطعا بر روی انضباط بخشی ترافیک و ارتقا ایمنی تردد در کلان شهر تهران تاثیر گذار خواهد بود.»

چراغ مسیرهای ویژه اتوبوس و خودرو های امدادی هوشمند می شود

سرهنگ زینی وند در ادامه تاکید می کند: «دراین زمینه لازم است تا کارکرد چراغ ها نیز ارتقا پیدا کند و به سمت زمانبندی چراغ ها و هوشمند سازی تقاطع ها برویم و حتی چراغ مسیرهای ویژه اتوبوس و خودرو های امدادی نیز هوشمند شود. اگر چراغ های راهنمایی در تقاطع ها هوشمندسازی شود مدیریت جریان ترافیک راحت ترخواهد بود و دیگر عامل انسانی دخالتی در این کار ندارد.»

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران درخصوص تاثیر این موضوع در روان سازی ترافیک پایتخت هم افزود: «نقش تقاطع ها در مدیریت و کنترل ترافیک بسیار موثر است. شهر تهران تقاطع های متعددی دارد و چراغ های راهنمایی و رانندگی ابزار کنترل ترافیک در این نقاط هستند. عملکرد دقیق چراغ ها باعث روان سازی ترافیک شهرتهران درتقاطع ها خواهد شد.»

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=18170
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.