• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
سوالات بی‌سرانجام شورای شهر از شهرداران پایتخت;

ابزار قفل شده شورای شهر تهران برای شهردار

  • کد خبر : 5296
ابزار قفل شده شورای شهر تهران برای شهردار
اعضای شورای شهر تهران در ادوار مختلف بارها از فرصت طرح سوال از شهردار به عنوان یک ابزار نظارتی استفاده کرده اند، فرصتی که به سرانجامی نرسیده است .

به گزارش وطن شهر و به نقل از اکوایران، نرجس سلیمانی تاکید دارد که اولین طرح سوال از شهردار تهران را در شورای ششم او مطرح کرده، موضوع سوال سلیمانی فعالیت‌های عملیاتی‌ شده در حوزه بهبود و بروزرسانی وضعیت حمل‌ونقل عمومی روزمینی به‌ویژه تجهیزات و توسعه ناوگان اتوبوسرانی است .

براساس اخبار منتشر شده، این سوال در تاریخ ۱۰ اردیبهشت به هیات رییسه داده شده اما به نظر می رسد رییس شورای شهر تهران آنرا به صورت سوال به شهرداری ابلاغ نکرده است. پرویز سروری نائب رییس شورای شهر تهران در این خصوص به خبرنگاران گفته است که طرح سوال از شهردار تهران فرآیندی دارد که در حال حاضر این فرآیند در شورا طی نشده است. براساس بند ۸۳ ‌قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران چناچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رییس‌ شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سئوال مطرح می‌شود که در این‌صورت رییس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌ العاده‌ شورا و پاسخ به سئوال است و‌ چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که‌ حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود. فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رییس شورا تعیین خواهد شد حداکثر‌ ده روز خواهد بود. شورا پس از طرح سئوال یا سئوالات و جواب شهردار، رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت دو سوم کل‌ اعضا رأی مخالف دهد، شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.

به جز سوال سلیمانی که به نظر نمی‌رسد به صورت سوال به شهردار تهران ابلاغ شده باشد، دومین سوال را ناصر امانی از شهردار تهران مطرح کرده است. او به اکوایران می گوید: ۴ بار درخصوص انتصابات در شهرداری که برخلاف اساسنامه های سازمان ها و شرکت هاست به شهردار تهران تذکر داده ام که پاسخ هیچ کدام از این تذکرها قانع کننده  نبوده است .

او می گوید:‌ طرح سوال از سوی رییس شورای شهر تهران به شهردار ابلاغ می شود.

امانی درخصوص این که اگر سوال او همانند نرجس سلیمانی به شکل سوال به شهرداری ابلاغ نشود هم می گوید: ۴ بار تذکر کتبی من با امضای رییس شورای شهر به شهرداری ابلاغ شده و هربار هم جواب قانع کننده‌ای داده نشده براساس اساسنامه‌ها مدیران عامل سازمانهای مورد اشاره یا ۸ سال در شهرداری فعالیت داشته باشند یا کارمند رسمی شهرداری باشند که این گونه نبوده است.

مهدی اقراریان نیز مدتی پیش به وضعیت حجاب در متروی تهران اشاره کرد و گفت شهردار تهران نگذارد اولین طرح سوال با موضوع حجاب و عفاف باشد.

اما سید جعفر تشکری هاشمی هم دو سوال در نوبت ارسال به هیات رییسه شورای شهر دارد. سوال نخست او که قرار است در صورت عدم همکاری شهرداری فردا در صحن شورای شهر مطرح شود درخصوص تغییر محل سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان است .

همچنین انتقال وظایف شرکت کنترل ترافیک به شرکت رایانه شهر موضوع دیگری است که احتمال دارد این عضو شورای شهر به صورت طرح سوال از شهردار مطرح کند .

اما تجربه شوراهای گذشته نشان می‌دهد اگر طراحان سوال به جواب قانع کننده‌ای نرسند گام بعدی که استیضاح  شهردار است به سرانجامی نمی‌رسد .

در شورای شهر پنجم تنها یک سوال از شهردار وقت مطرح شد که هیات رییسه تلاش کرد آن را در جلسات هم اندیشی متوقف کنند و محسن هاشمی سوال حجت نظری که به امضای چند عضو دیگر هم رسیده بود را به شهرداری ابلاغ نکرد.

حجت نظری عضو شورای شهر پنجم طراح سوال از شهردار در شورای پنجم شهر تهران به اکو ایران می گوید: موضوع سوال مطرح شده در حوزه منابع انسانی بود و بر انتصاب جوانان در پست های مدیریتی تاکید داشت اما با وجود آن که سایر اعضا هم آن را امضا کرده بودند رییس شورا مصلحت را در این دید که این سوال در هم اندیشی مطرح شود و پس از آن نیز هیات رییسه آن را به شهردار ابلاغ نکرد .

موضوع طرح سوال از شهردار در شورای شهر پنجم نخست در بهمن ۹۸ مطرح شد و دوباره در تابستان ۹۹ هم مطرح شد موضوع این سوال هم برخی انتصابات غیر قانونی در شهرداری بود که بیش از مهلت قانونی به صورت سرپرست به فعالیت های خود ادامه داده بودند .

محسن هاشمی آن زمان در توجیه این که چرا طرح سوال از شهردار از سوی هیات رییسه دنبال نمی‌شود گفته بود:‌ در جلسه هم‌اندیشی موضوع سوال هشت نفر از اعضای شورای شهر از شهرداری در مورد سرپرستانی که مدت زمان سرپرستی آن‌ها از چهار ماه در شهرداری گذشته به بحث گذاشته شد. براساس آئین نامه باید این طرح سوال را به شهردار ابلاغ کنم و ایشان موظف است در فرصت ۱۰ روزه در صحن شورا حضور یابد و به سوال اعضا پاسخ بدهد. در جلسه امروز تصمیم گرفته شد این سوال ابتدا به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده شود با توجه به اینکه پنج یا شش نفر از اعضا امضای خود را پس گرفتند قرار شد از افراد باقی مانده و شهردار دعوت شده و موضوع طرح سوال در کمیسیون به بحث گذاشته شود و اگر اعضا قانع نشدند در صحن مطرح می‌شود. حتی یک نفر هم می‌تواند سوال داشته باشد و اجبارا این را اعلام وصول کردیم. تعداد کسانی که با حکم سرپرستی مشغول هستند اکنون به هشت نفر هم نمی‌رسد و شاید در شهرداری بیش از ۸۰۰ پست مهم و ۲۰۰ پست ارشد داریم که از این بین حدود هشت پست جنبه سرپرستی داشتند و شهردار پاسخ خود را در این زمینه می‌دهد.

تنها در شورای شهرِ یک دستِ پنجم، طرح سوال از شهردار بی سرانجام رها نشد، بلکه در شورای پرتعداد  چهارم که از هر دو جریان سیاسی نمایندگانی حضور داشتند هم طرح سوال از شهردار بی‌نتیجه رها شد.

در شورای چهارم ابوالفضل قناعتی و رحمت الله حافظی از شهردار وقت طرح پرسش کردند . هرچند که اعضای زیادی شهردار را تهدید به طرح سوال می‌کردند اما روند طرح سوال که به حضور محمد باقر قالیباف در صحن شورای شهر منتهی شد سوال ابوالفضل قناعتی درخصوص تخلفات هتل اسپیناس پالاس بود و پرسش رحمت الله حافظی با موضوع

چرایی عدم دعوت از روسای کمیسیون‌های پنچ گانه شورای شهر تهران – به جز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه – برای حضور در کمیته تخصیص اعتبار شهرداری تهران بود.

او از جواب‌های شهردار قانع نمی‌شود، اما از پیگیری طرح سوال خود منصرف می‌شود . حافظی در این باره توضیح می‌دهد: با قانع کننده نبودن توضیحات شهردار، قانونا باید وارد استیضاح می شدیم که طبق قوانین شورا، با ۱۰ امضا استیضاح صورت می گیرد و با ۲۱ رای شهردار برکنار می شود. اما به نظرم رسید که اگر فرصت دیگری به شهردار داده شود و اغماضی در این زمینه صورت بگیرد، به نفع مردم و شهر تهران است. به همین دلیل اعلام کردم که از پیگیری طرح استیضاح منصرف می‌شوم تا فرصتی برای شهردار فراهم شود تا نسبت به اصلاح امور شهر اقدام کنند. در حال حاضر هم منتظر هستیم ببینیم عملکرد شهردار در آینده چگونه خواهد بود.

به نظر می‌رسید اگر حافظی از پیگیری سوال خود قانع نمی شد هم همراهی شورای شهر در برداشتن گام بعد را نداشت.

اعضای شورای چهارم تلاش کردند بعد از حادثه پلاسکو هم موضوع طرح سوال از شهردار را مطرح کنند . آن زمان محمد مهدی تندگویان؛ سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر تهران در این رابطه به رسانه ها گفته بود: بخشی از اعضای شورای شهر که حامی سیاسی قالیباف محسوب می شوند مانع طرح سوال هستند به همین دلیل بخش دیگری از اعضای شورای شهر که منتقدعملکرد شهردار محسوب می‌شوند تصمیم دارند از آقای قالیباف سوال کتبی بپرسند. ما معتقدیم که  با این مدل به نتیجه نمی‌رسیم، ما می خواهیم برای حل این موضوع به صورت کتبی از شهردار سئوال بپرسیم و پاسخ کتبی نیز دریافت کنیم اگر قانع نشدیم مراحل بعدی را دنبال کنیم.

سرانجامِ این سوال مکتوب از شهردار نیز مشخص نشد . یکی دیگر از اعضایی که قرار بود طرح سوال از شهردار وقت تهران را دنبال کند محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بود. به گفته او طرح سوال از شهردار تهران در باره ساخت و ساز غیرمجاز در بوستان مادر بود. این ساخت و سازها با ورود شورای عالی شهرسازی متوقف می شود و این عضو هم از سوال منصرف می‌شود.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای چهارم شهر تهران که یکی از دو عضو این دوره شورا بود که از قالیباف طرح سوال کرد درباره این تجربه به اکوایران می گوید:‌ حق عضو شورای شهر تهران است که در مواردی که احساس کنند حق شهر و شهروندان در خطر است برای احصای این حق مطالبه‌گری کرده و از حقوق قانونی خود استفاده کنند.

او ادامه می‌دهد:‌ ممکن است زمانی برخی از اعضا به دلیل منافع شخصی از طرح سوال و تذکر منصرف شوند یا شاید از پاسخ های داده شده قانع شوند اما اگر پاسخ‌ها قانع کننده نبود باید مطالبه‌گری ادامه پیدا کند.

قناعتی اضافه می کند : سوال من درخصوص اسپیناس پالاس  بود اما همراهی اعضای شورای شهر را نداشتم  ، در جلسه طرح سوال از شهردار ۱۹ عضو وقت گرفتند که به نفع قالیباف صحبت کنند .من از پاسخ‌های شهردار قانع نشدم اما نیاز داشتم برای ادامه روند سوال ۱۱ امضا جمع کنم که چنین موضوعی ممکن نبود .

این عضو اسبق شورای شهر تهران می‌گوید: بعد از این عدم همراهی ترجیح داده مانند عضو منتقد دیگر (رحمت الله حافظی)  گزارش ها را به سازمان بازرسی و مقامات قضایی ارسال کند.

قناعتی معتقد است: شورای شهری که تنها از یک جناح سیاسی در آن حضور داشته باشند به دلیل برخی از موضوعات سیاسی مانند حمایت از انتخاب شهردار منتخب یا بیرون نرفتن اختلافات سیاسی و … باعث می‌‌شود که مطالبه گری‌ها در آن ابتر بماند که بازتاب خوبی در میان مردم ندارد .

شورای سوم و دوم نیز بی سوال از شهردار می‌گذرد اما در شورای اول طرح سوال و حتی استیضاح از شهردار هم مطرح می شود.

احمد حکیمی پور عضو شورای شهر اول و چهارم تهران که یکی از طراحان سوال از شهردار در شورای اول بوده به اکوایران می‌گوید:‌ براساس قانون اعضای شورای شهر تهران برای نظارت ابزار تذکر ، سوال و استیضاح را دارند که شدیدترین آن استیضاح است. هرچند که استیضاح از شهردار در شورای اول هم رای نیاورد و شهرداری مدتی بعد از طرح استیضاح خود استعفا داد و از سمتش کناره گیری کرد .

او می‌گوید: اعضای شورای شهر تهران چاره‌ای جز تذکر و طرح سوال برای نظارت از مجموعه شهرداری را ندارند اما تجربه نشان داده استیضاح شهردار کار سختی است که عملا به نتیجه نمی‌رسد و بهتر است قبل از ورود به این مرحله اعضای شورا و شهرداری در گفت و گو و مذاکرات مشکلات را برطرف کنند و از ایجاد تنش در مدیریت شهری پرهیز کنند. برخی در درون شهرداری و بیرون آن از فرصت این تنش‌ها استفاده کرده راحت‌تر تخلف می‌کنند.

حکیمی پور می‌گوید اگر روندهای غیر قانونی در شهرداری ادامه پیدا کند و طرح سوال هم به نتیجه نرسد می‌تواند از مسیرهای قضایی و حقوقی مانع ادامه روندهایی شد که غیر قانونی بودن آنها مشخص است.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=5296
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.