• امروز : دوشنبه - ۱۵ بهمن - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 3 February - 2025

وسایل نقلیه موتوری بلای جان تهران‌

  • کد خبر : 29512
وسایل نقلیه موتوری بلای جان تهران‌
کارشناس و پژوهشگر محیط زیست گفت: در دوره ای ادارات همه سرویس داشتند و بچه‌ها با دوچرخه یا پیاده به مدرسه می‌رفتند اما الان اغلب برای کوچک‌ترین ترددها از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌شود و این باعث افزایش شدید سطح آلودگی در هوای تهران شده است.

به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، محمد درویش، با اشاره به آخرین مطالعه‌ای که توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در زمینه آلاینده‌های هوای پایتخت انجام شده است، گفت: ۸۱.۹ درصد آلاینده‌های گازی و ۶۰ درصد ذرات آلاینده زیر ۱۰میکرون در هوای تهران ناشی از تردد وسایل نقلیه با پایه سوخت فسیلی است، در نتیجه اگر قرار باشد اقدامی ضربتی و موثر برای بهبود هوای تهران انجام شود باید تمرکز بر این موضوع باشد که مردم مجبور نباشند در ترددهای درون‌شهری از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

تفاوت آلودگی هوای تهران با شهرهای صنعتی

درویش درباره اینکه در شهرهایی مثل اراک، اردکان یزد و غرب اصفهان تمرکز واحدهای صنعتی بسیار زیاد است و این واحدها مهم‌ترین عامل آلاینده هوا محسوب می‌شوند، گفت: در تهران، مشهد و تبریز مهم‌ترین عامل آلایندگی هوا تردد خودروهاست. زمانی ادارات همه سرویس داشتند و بچه‌ها با دوچرخه یا پیاده به مدرسه می‌رفتند اما الان اغلب برای کوچک‌ترین ترددها از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌شود و این باعث افزایش شدید سطح آلودگی در هوای تهران شده است.
او با بیان این‌که باید مدهای حمل و نقل عمومی تنوع پیدا کنند، افزود: هرچقدر که وسایل حمل و نقل عمومی باکیفیت، اتوبوس‌های برقی، بی‌آرتی، مترو، مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری، دوچرخه‌های اشتراکی، مسیرهای ایمن و جذاب پیاده‌راه بیشتر باشد بار آلایندگی کمتر می‌شود.

هزینه ۲۰ میلیارد تومانی کم تحرکی

این کارشناس محیط زیست با بیان این‌که کم‌تحرکی در تهران سالانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و این مبلغ برای درمان دیابت، کبد چرب، سکته‌های قلبی و فشار خون هزینه می‌شود، تاکید کرد: باید تا جایی که می‌شود تردد با وسایل نقلیه با پایه سوخت فسیلی را کاهش دهیم. این هم باعث می‌شود آلودگی هوا کم شود، هم ترافیک کاهش پیدا کند، هم هدررفت وقت شهروندان در ترافیک کمتر شود و هم کم‌تحرکی در میان شهروندان درمان شود.

کیفیت پایین بنزین

به گفته درویش، بخش مهمی از آلایندگی وسایل نقلیه در کشور به کیفیت بسیار پایین بنزین می رسد که اگر تردد با خودروها کاهش پیدا کند و وسایل حمل و نقل پاک جایگزین شوند بخش زیادی از آن جبران می‌شود.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=29512
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.