• امروز : یکشنبه - ۵ اسفند - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 23 February - 2025

پروژه‌های حمل و نقل عمومی پاک و هوشمند تهران در آینه رسانه‌ها

  • کد خبر : 30255
پروژه‌های حمل و نقل عمومی پاک و هوشمند تهران در آینه رسانه‌ها
در این گزارش به گوشه ای از واکنش روزنامه‌ها به رونمایی از بسته حمل و نقل برقی شهرداری تهران پرداخته شده است.

به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر؛ صبح روز پنجشنبه -۲ اسفندماه ۱۴۰۳- از اولین بسته برقی سازی پایتخت رونمایی شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. در این برنامه که در قالب  یکصد و شصت و ششمین پویش امید و افتخار و تحت عنوان پروژه‌های حمل و نقل عمومی پاک و هوشمند تهران برگزار شد، از ۲ رام تراموا، ۱۸۹ اتوبوس‌ برقی و بیش از ۱۷۰۰ تاکسی‌ برقی که به همت شهرداری پایتخت و همراهی دولت خریداری شده‌اند، رونمایی شد. همچنین قرارداد آغاز عملیات خط ۸ و ۹ متروی تهران نیز امضا شد. این روز که در تاریخ حمل و نقل پایتخت به یادگار خواهد ماند، واکنش های مثبت بسیاری از طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی را به همراه داشت. در این گزارش تلاش شده تا گوشه ای از واکنش روزنامه‌ها به این مهم را بررسی کنیم.

کیهان: رونمایی از نخستین ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی تهران

نخستین ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی تهران، شامل ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی، بیش از هزار و ۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی شاسی و خط ۱ سیستم تراموای هوشمند، با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران افتتاح و بهره‌برداری رسمی از آنها آغاز شد.

پزشکیان در آیین رونمایی از نخستین ناوگان حمل‌ونقل برقی تهران، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در این زمینه اظهار داشت: ما به نسبت وسعت دیدمان پیشرفت می‌کنیم و بر اساس آنچه می‌بینیم آینده را خواهیم ساخت؛ اگر با این باور زندگی کنیم، هیچ وقت از رفتن و شدن و ترقی و تکامل عقب نخواهیم ماند.

وی با تشکر از تلاش‌هایی که شهرداری و شورای شهر تهران برای اجرای راهکارهای بهبود کیفیت هوا و محیط زندگی شهروندان افزود: این وضعیت و هوا و محیط زیست فعلی برازنده‌ ما انسان‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم نیست و باید هوا و محیط زیست ما زلال و پاک باشد؛ باید برای رسیدن به این وضعیت مطلوب طرحی نو دراندازیم و جور دیگری ببینیم و تلاش کنیم.

فرهیختگان: تا آخرش برید

روزنامه فرهیختگان به گفت و گویی تفصیلی با عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران پرداخته تا در تیتر یک خود رویکرد حمل و نقلی شهرداری را بررسی کرده باشد.

سخنگوی شهرداری تهران در این مصاحبه با اشاره به بودجه مصوب شورای شهر برای حمل‌ونقل در سال آتی (۱۴۰۴)، تصریح کرد: همین رویکرد برای تدوین بودجه چهارمین سال فعالیت مدیریت شهری ششم به کار بسته شد. در بودجه سال آینده که بیش از ۲۳۱ هزار میلیارد تومان است، بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار فقط برای حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافت که رقم قابل توجهی برای اقتصاد ایران است. در واقع با اضافه شدن ناوگان برقی به حمل‌ونقل عمومی سه هدف به‌صورت هم‌زمان قابل دست‌یابی است. اول جبران عقب‌ماندگی مفرط و فرسودگی حمل‌ونقل. به‌عنوان مثال تهران در سال ۱۴۰۰ تنها حدود ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشت. این رقم امروز به حدود ۲۵۰۰ دستگاه رسیده است. اما این میزان دست‌کم باید به ۹۰۰۰ دستگاه برای ارائه یک سرویس شایسته افزایش یابد.

وی بیان داشت: همه بسته حمل‌ونقل برقی (شامل ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی) تنها با پیش‌پرداخت ۲۰۰ میلیون یورو قابل خریداری است. مابقی اعداد و ارقام نیز به صورت اقساط و با نرخ بهره کمتر از ۵ درصد تسویه خواهد شد. این در حالی است که نرخ تورم در کشورمان ۲ رقمی و نرخ مصوب تسهیلات بانکی سالانه ۲۳ درصد است.

جوان: خودروهای برقی به صف شدند

رونامه جوان نیز به بررسی اهمیت توجه به حمل و نقل عمومی پاک در پایتخت پرداخت و نوشت: با وجود تمام اشکالات و ایرادات خودروهای برقی کارشناسان بسیاری بر این باورند که این خودروها می‌تواند بار قابل‌توجهی از مشکلات جامعه بکاهند. کارشناسان حوزه شهری تأکید دارند که اتوبوس‌های برقی می‌توانند به کاهش آلودگی هوای شهری و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی کمک کنند. این نوع اتوبوس‌ها همچنین می‌توانند به لحاظ کاهش صدای محیط و کاهش ترافیک شهری نیز مثمر ثمر باشند. خصوصاً اگر در کنار این اتوبوس‌های برقی، تراموای چرخ لاستیکی هم به حمل و نقل شهری اضافه شود که در آن صورت تا حد زیادی می‌تواند کمک حال حمل و نقل عمومی پایتخت شود.

بدون شک توسعه وسایل نقلیه عمومی در تهران نه یک انتخاب، که یک ضرورت است، چراکه نه فقط تهران که سایر کلانشهرها با مشکل ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. هر چند بخشی از این مسئله در نتیجه استفاده نیروگاه‌ها از مازوت و پدیده وارونگی هوا است، با این حال نمی‌توان فرسودگی سیستم حمل‌ونقل را نادیده گرفت. به خصوص خودروهای مستهلکی که در سیستم حمل‌ونقل عمومی وجود دارد و سطح آلایندگی در فصل سرد را به شدت افزایش می‌دهند. حال بسته حمل‌ونقل عمومی تهران که ترکیبی از جایگزینی تراموا با بی‌آرتی در بعضی مناطق تهران و افزایش ورود اتوبوس و تاکسی برقی در سیستم وسایل نقلیه عمومی، چون اتوبوس و تاکسی است آمده تا شاید بتواند شهر را از وضعیتی که در آن گیر کرده، نجات دهد.

ایران: ناوگان برقی، حمل‌ونقل پایتخت را نونوار می‌کند

روزنامه ایران هم با اشاره به نونوار شدن ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به مسئله تامین برق پرداخت و نوشت: در خصوص خودروهای برقی، یکی از سؤالاتی که ذهن مردم را به خود مشغول ساخته این است که در میان ناترازی‌های برق آیا شارژ خودروهای برقی سبب افزایش ناترازی‌ها و فشار به شبکه برق کشور نمی‌شود؟ از علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این خصوص سؤال کردم. به اعتقاد زاکانی، ناترازی برق حکایت از این دارد که در ساعات پیک مصرف، برق کم داریم اما در سایر ساعات با افزایش میزان برق مواجه هستیم. از این رو برقی‌سازی در ساعات غیرپیک مانند شب‌ها هیچ خللی را در میزان مصرف برق ایجاد نمی‌کند. یکی از ویژگی‌هایی هم که برای رانندگان در نظر گرفته می‌شود این است که تسهیلات شارژ آهسته در منزل برای ایشان فراهم شود. خودروهای جدید با هربار شارژی هم که صورت می‌گیرد، ۵۵۰ کیلومتر می‌توانند پیمایش داشته باشند.

موضوع مهم دیگر در زمینه حمل‌ونقل برقی، جایگاه‌های شارژ هستند. سؤال اینجاست که آیا به لحاظ زیرساخت، ایستگاه‌های شارژ به اندازه کافی در سطح شهر وجود دارند؟ در پاسخ به این سؤال، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به خبرنگار «ایران» گفت: تعداد جایگاه‌های شارژ تاکسی ۵۴ استند فعال در پهنه‌های مختلف شهر است و ظرف سه ماه آینده این تعداد به بیش از ۱۵۰ استند فعال می‌رسد.

همشهری: راحت‌تر، سریع‌تر، بدون آلودگی

همشهری نیز با تشریح وقایع دوم اسفند ۱۴۰۳ و حال و هوای برج میلاد در آیین رونمایی از بسته حمل و نقلی شهرداری تهران به استقبال از این رویداد رفت و نوشت:  در پارکینگ برج میلاد اتوبوس‌های برقی کنار هم ردیف شده‌اند. چند تاکسی‌ شاسی بلند و ماشین‌های برقی پلیس راهنمایی و رانندگی هم به نمایش در آمده است. شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل و ترافیک تهران حین بازدید آخرین وضعیت برقی‌سازی‌ ناوگان، ویژگی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های وارد شده را توضیح می‌دهد. رئیس‌جمهور وارد یکی از این اتوبوس‌های برقی می‌شود. همه ویژگی‌ها و تجهیزات اتوبوس‌های برقی هایگر، مثل داشتن رمپ ویژه برای سوار و پیاده‌شدن افراد کم‌توان جسمی و… نمایش داده شده و تشریح می‌شود.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=30255
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.