به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین, مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به تشریح مشکلات حضور غیرمجاز در خطوط ویژه اتوبوس پرداخت و گفت: در رابطه با ورود به خطوط ویژه بحث ما تنها مربوط به موتورهای نیست و ورود خودروها نیز به خطوط ویژه دردسر آفرین است، از میان تمام خطوط ویژه باید گفت که اتوبوسهای تندرو از آزادی تا خاوران و همچنین از میدان راه آهن تا تجریش با بیشترین دردسر مواجه هستند. با وجود تلاشهای مستمر پلیس راهور برای جلوگیری از ورود موتورسوارها و خودروها به خطوط ویژه، شاهد هستیم که پلیس راهور در ساعات شلوغی ناچار میشود که در برخی نقاط اجازه ورود به خطوط ویژه اتوبوس را بدهد به عنوان مثال در نقطهای مانند مولوی، مسیر را مسدود میکند و اتوبوس باید از میدان محمدیه به سمت جنوب عبور کند و از میدان شوش به خیابان ری و پس از آن خود را به میدان قیام میرساند. چنین تصمیم موجب میشود تا علاوه بر افزایش مسافت، شاهد افزایش ۴ برابر زمان باشیم.
علیزاده افزود: در حالت عادی اتوبوس باید در ۱۰ دقیقه فاصله میان میدان محمدیه تا میدان قیام را طی کند اما زمانی که مسیر به دلیل هجوم به خط ویژه و تصمیم پلیس مسدود میشود، زمان حرکت اتوبوس ۴۰ دقیقه میشود و حتی در این میان سه ایستگاه سعادت، چهارراه مولوی و قیام حذف میشوند. متأسفانه مردمی که در این ایستگاههای میانی منتظر اتوبوس هستند،به دلیل قانون شکنی خودروها و موتورها مجبور هستند تا مسیری را پیاده بروند و خود به ایستگاه قیام برسانند. معمولا در ماههای آخر سال شاهد این اتفاق هستیم و برخی روزهایی که مسیر عبور از مولوی قفل شود، به راحتی خط ویژه اتوبوس را مسدود میکنند.
او گفت: متأسفانه به جای اینکه جلوی حرکت موتورها و خودروهای متخلف گرفته شود، بار اضافی بر دوش اتوبوسرانی نهاده میشود. در گفتگوهایی که با پلیس راهورهای حاضر در برخی نقاط تهران داشتیم، اعلام کردند که برای مدیریت ترافیک مجبور به این کار هستند اما واقعیت این است که این قبیل اقدامات موجب میشود تا حق استفاده کننده از حمل و نقل عمومی ضایع شود. چنین اتفاقی سرفاصله اتوبوسها را نیز افزایش میدهد، چرا که مدیر خطوط در فاصله مشخص اتوبوسها را اعزام میکنند اما وقتی در جایی مانند میدان محمدیه مسیر خط ویژه به دلیل هجوم خودروها و موتورها مسدود میشود، این سرفاصله افزایش و شاهد انباشت مسافران در ایستگاهها خواهیم بود.
به گفته علیزاده«براساس قانون تنها اتوبوس، خودروهای امدادی و خودروهایی که از پلیس راهور مجوز گرفتهاند، می توانند از این خطوط عبور کنند، مسئله دیگر این است که جریمههای ورود به خطوط ویژه بازدارنده نیست و شاید بهتر باشد که جریمه مناطق براساس میزان درگیری با مسئلهای که دارند،مشخص شود.»