به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری، هر گوشه از شهر را که نگاه کنید تعطیل شدن آن در طول ۴سال مدیریت شهری سابق تهران کاملا پیداست؛ از توسعه ناوگان حملونقل عمومی گرفته تا عدمساماندهی معتادان متجاهر، نوسازی بافت فرسوده و عدمبرخورد با ساختوسازهای غیرمجاز. نه کاری انجام دادند و نه تأثیر مثبتی در شهر گذاشتند و حال که مدیریت شهری میخواهد عقبماندگیهای آنان را جبران کند، اعتراض هم دارند و عملکرد شهرداری را زیر سؤال میبرند. یک روز میگویند شهرفروشی کردید و روز دیگر که با ساختمانهای غیرمجاز مقابله میشود، میگویند چرا ساختمانهایی که بهصورت غیرمجاز در دوره گذشته ساخته شده را تخریب کردید، اما اگر بخواهیم در هر بخشی عملکرد ۴ساله آنان را با عملکرد یکسالونیم مدیریت فعلی مقایسه کنیم، کار نکردنشان حسابی توی ذوق میزند.
حال و روز حملونقل عمومی
حوزه حمل و نقل از جمله حوزههایی بود که در دوره قبلی مدیریت شهری، هیچ اقدام مهم و تأثیرگذاری در آن انجام نشد و این بخش از شهر هم مانند سایر بخشها راکد ماند؛ تا جایی که محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر تهران گفته بود در ۳سال دوره گذشته حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است. ترک فعلهای شدیدی که در دوره پنجم مدیریت شهری در بحث حملونقل عمومی صورت گرفت، باعث شد تا در دوره جدید نیز توسعه ناوگان با چالشهای متعددی روبهرو شود؛ چراکه جبران عقبماندگی ۴ساله، کاری نیست که بتوان یکشبه آن را انجام داد؛ بر همین اساس مسئولیت شهرداری تهران در این دوره برای تامین و توسعه ناوگان حملونقل عمومی سختتر است. حال وضعیت اتوبوس، مترو و تاکسی را در دوره قبل و فعلی بررسی میکنیم.
ایمنسازی پایتخت
تهران باید در مقابله با برخی حوادث ایمن شود و از سوی دیگر شعار پیشگیری بهتر از درمان است باید سرلوحه مدیریت شهری باشد. در دوره پنجم عدمایمنسازی گودهای پرخطر، عدمایمنسازی ساختمانهای پرخطر و عدمپایش ساختمانهای بلندمرتبه ازجمله مواردی است که از آنها غفلت شده است.
۸۰ درصد ایمنیسازی گودهای پرخطر
گودهای پرخطر مربوط به پروژههایی هستند که بنا به دلایلی عملیات عمرانی آنها متوقف شده است و ازاینرو رها شدهاند و احتمال ریزش ساختمانهای مجاور وجود دارد.پیروز حناچی شهردار وقت تهران در ۳۰فروردینماه عنوان کرده که تنها ۱۲گود پرخطر پر شده است اما شهرداری تهران در این دوره تلاش کرده با مشارکت مالکان این گودها را ایمنسازی کند. در مواردی هم که مالکان همکاری نکردهاند همسطحسازی آنها با دستور قضایی صورت گرفته است. بهگفته مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، ایمنسازی گودهای پرخطر تهران که پیشرفت ۸۰درصدی دارد در حال پیگیری است. در این میان میتوان به ایمنسازی گودهای پرخطر در مناطق ۸ و ۱۷ اشاره کرد. براساس اطلاعاتی که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در اختیار خبرنگار همشهری قرار داده است، تعداد گودهای رها شده پایتخت از ۲۵۱گود در شهریور سال۱۴۰۰ به ۱۹۴گود تا به امروز رسیده است و با توجه به شناسایی گودهای جدید، باید گفت که در این بازه زمانی ۵۷گود، ایمنسازی شدهاند.
۲۸۰۰ مدرسه ارزیابی میشوند
در پایتخت حدود ۴۵۰۰مدرسه وجود دارد که برخی فرسوده و قدیمی هستند و بنابراین با توجه به حضور دانشآموزان در آنها رعایت نکات ایمنی امری لازم است تا از بروز حوادثی مانند ریزش سقف مدرسه آزادی منطقه ۱۴که سال ۹۶رخ داد، جلوگیری شود. مدیریت شهری در راستای مسئولیت اجتماعی به این موضوع ورود کرده و از تیرماه ارزیابی حدود ۲۸۰۰مدرسه شروع شده است. پس از اتمام پایش چکلیستها در اختیار مسئولان مدرسه و آموزش و پرورش قرار میگیرند تا ایمنیسازی شوند.
۹ کمیته قرارگاهی
وجود ۳۳هزار ساختمان ناایمن، ۲۰۰گود رها شده، ۳۳گود پرخطر و ۹۳ساختمان بسیار خطرناک، سبب شد تا مدیریت شهری برای رسیدگی به وضعیت آنها قرارگاه ایمنی راهاندازی کند. ۹کمیته (کمیته خدمات شهری و ایمنی، شهرسازی و معماری و…) در این قرارگاه شکلگرفت تا مشکلات با راهکارهای مناسبی حل شوند.
۶۰۰ ساختمان بلندمرتبه
لیست ۹۳بنای ناایمن شهر تهران توسط دستگاه قضا منتشر شد و مالکان موظف به ایمنسازی شدند. در گام بعدی شهرداری تهران اقدام به پایش ساختمانهای بلندمرتبه (بیش از ۶طبقه)کرد. بهگفته علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، حدود ۱۶هزار ساختمان بلندمرتبه ناایمن در پایتخت وجود دارد که وضعیت برخی از آنها مانند متروپل است و امکان دارد فرو بریزند. تاکنون بیش از ۶۰۰ساختمان بلندمرتبه پایش و وضعیت آنها به سازمانهای مربوطه اعلام شده است.
۱۷۶۰۰ ساختمان غیراصولی
براساس گفتههای علیرضا فخاری استاندار تهران سال گذشته حدود ۱۷۶۱۴ساختوساز غیرمجاز تخریب شده و در ۳ ماه اول امسال هم این آمار به ۳۸۷۴مورد رسیده است. البته تخریب این بناها همچنان از سوی شهرداری تهران پیگیری میشود و ادامه خواهد داشت.
۳۰ ساختمان مسکونی ناایمن
منطقه۱۹ با توجه به موقعیت جغرافیایی و میزان مهاجرت پذیری نقطه جذابی برای سودجویان ساختوساز بوده و هست. بنابراین امروز شاهد ساختمانهای غیرایمن در این منطقه هستیم. تاکنون بیش از ۳۰ساختمان ۸ تا ۱۰ طبقه که غیرمجاز ساخته شده بودند، شناسایی و عملیات تخریب آنها با حکم قضایی صورت گرفته است.
نگاه آماری به نهضت آسفالتریزی در پایتخت
وضعیت آسفالتریزی و بهسازی معابر و بزرگراههای شهر را اگر بخواهید با دوره گذشته مقایسه کنید، شاهد تحول بزرگی هستیم که گویا در طول ۴سال گذشته قدم مؤثری برای آن برداشته نشده بود. وضعیت نامساعد روکش معابر، نارضایتی شهروندان را بهدنبال داشت که در دوره فعلی مدیریت شهری با افزایش تولید چندبرابری آسفالت، میزان بهسازی روکش آسفالت در سطح شهر در وضعیت خوبی قرار گرفت.
تحقق بودجه
بودجه شهرداری هر سال براساس منابع مالی قابل دسترس و مخارج شهر تعیین میشود. شرط پیشبر امور شهر این است که بودجه محقق شود تا بتوان با درآمدهای قانونی، شهر را اداره کرد. اما در دوره پنجم، تحقق بودجه هیچگاه به ۱۰۰درصد نرسید. در این شرایط و با وجود کسری منابع مالی، شهرداری در سال۱۳۹۹ با ارائه متمم بودجه ارقام آن را تغییر داد، بودجهای که نسبت به سال پیش از آن هم بیشتر شده بود بدون اینکه منابع تحقق آن قابل اطمینان باشد.
در آذر سال۱۳۹۹ مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورای شهر گفت: «قبلا گفته میشد درآمدهای شهرسازی خوب حاصل میشود و ۱۰۰درصد است؛ درصورتی که اینگونه نیست. بدترین وضعیت را درخصوص منابع غیرنقد میبینیم. در ۸ماهه سال۹۹ فقط ۷۳۷میلیارد تومان از این منابع تحصیل شده است که نشاندهنده عدموجود ارادهای در تحصیل منابع غیرنقد در شهرداری تهران است.» در همین جلسه، محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت که در بودجه این سال کسری منابع وجود دارد و نمیشود هزینهها را پرداخت کرد.
با شروع دوره ششم مدیریت شهری این شرایط تغییر کرد و میزان تحقق بودجه در فاصله کوتاهی تغییر کرد؛ به شکلی که درآمد شهرداری تهران در سال۱۴۰۱ بیش از ۱۴۰درصد رشد داشت. بودجه شهرداری در این سال بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان بود و نزدیک به ۷۲هزار میلیارد درآمد بهدست آمد. چشمانداز سال۱۴۰۲ نشان میدهد که شهرداری در ماههای گذشته از این سال، درآمد پیشبینی شده را بهدست آورده است.
تأمین مسکن برای پایتختنشینان
۱۵۰ هزار مسکن نیاز سالانه تهران است که طی ۷ تا ۸سال گذشته بهدلیل بیتوجهی مدیران شهری تنها ۵۰هزار مسکن محقق شده است. قفل شدن ساختوسازها در ادوار گذشته سبب شد تا امروز پایتخت با کمبود یکمیلیون واحد مسکونی مواجه شود. از اینرو شهرداری تهران برای جبران این کمبود قرارگاه مسکن را تشکیل داد و ساخت ۱۸۰هزار دستگاه مسکن استطاعتپذیر را هدفگذاری کرد. اگرچه نقش اصلی شهرداری تهران در این قرارگاه تسهیلگری، هماهنگی و مدیریت یکپارچه است اما این اقدام سبب رونق ساختوساز و کاهش میزان کمبود مسکن در تهران خواهد شد. براساس آخرین اطلاعات از ۱۸۰هزار واحد مسکونی هدفگذاریشده تاکنون ساخت ۳۶هزار و ۲۴۰واحد مسکونی در مناطق ۲۲گانه عملیاتی شده است.
صیانت از حریم به باد رفته تهران
اراضی حریم، تنفسگاه شهر تهران محسوب میشود و از اینرو صیانت و حفاظت از آن امری لازم و ضروری است. پیشگیری از تصرفات غیرقانونی، جلوگیری از تفکیک اراضی توسط افراد سودجو و ممانعت از ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده حریم، نیازمند نظارت مستمر و دائمی است اما گویا این موضوع در سنوات و ادوار گذشته خیلی مورد توجه مدیران شهری نبوده است؛ چراکه نتیجه نبود نظارت سبب شده تا امروز شاهد ویلاهای لاکچری و دیوارکشیها در حریم ازجمله محدوده مناطق ۱۸، ۱۵، ۲، ۵ و… باشیم، اقدامی که تنفسگاه پایتخت را در معرض نابودی قرار داد و مدیریت شهری در این دوره برای بازگرداندن اراضی تصرفشده با حکم قضایی دست به تخریب زد، کاری که به مذاق برخی خوش نیامد و آن را بهگونهای دیگر تعبیر و تفسیر کردند تا باز هم مدیریت شهری در این دوره سیبل اتهاماتی چون نالایق و ناکارآمد بودن قرار گیرد. آنچه امروز اهمیت دارد مبارزه با مافیای ساختوساز غیرمجاز است که از دستاندازی به حریم تهران هم غافل نشدهاند و تلاش کردهاند از نبود مدیریت یکپارچه و متولی واحد سوءاستفاده کنند و اقدام به ساختوسازهای غیرمجاز کردهاند. اشاره به برخی از این اقدامات قطعا میتواند در شفافسازی تلاشهای مدیریت شهری در راستای صیانت از حریم تهران مؤثر باشد.
یاور آسیبدیدگان
طبق آخرین آمارهای منتشر شده تعداد معتادان متجاهر از ۱۰هزار در سال۹۵ به ۲۰هزار در سال۱۴۰۰ رسید. برای ساماندهی معتادان متجاهر در تهران نیاز به ۱۹هزار و ۷۰۰ظرفیت بود که با شروع بهکار شهرداری تهران در دوره جدید، براساس تفاهمات انجامشده مقرر شد، شهرداری ۵هزار ظرفیت برای پذیرش معتادان متجاهر در تهران ایجاد کند. این کار در قالب یاورشهرها انجام شد؛ مکانی برای پذیرش معتادانی که سالها با مواردی چون منع پذیرش ازجمله صغر و کبر سنی، داشتن زخم باز و مشکلات روانی و… مواجه بودند و در این دوره توجه ویژهای به آنها شد و اکنون در یاورشهرها پذیرش میشوند؛ یاورشهرهایی که میتوان از آنها با عنوان یاور آسیبدیدگان نام برد. البته نباید فراموش کرد شهرداری تهران برای مدیریت بهتر این موضوع اقدام به تشکیل قرارگاه اجتماعی کرد تا سایر آسیبهای اجتماعی ازجمله کودکان کار و خیابان و زنان آسیبدیده را هم تحت پوشش قرار دهد و خدمات ارائه کند. مدیریت شهری ششم تلاش کرده تا موارد مغفول مانده در حوزه آسیبهای اجتماعی را پیگیری کند.