• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024

فرار ۷۰ درصدی تهرانی‌ها از پرداخت هزینه بلیت اتوبوس

  • کد خبر : 10002
فرار ۷۰ درصدی تهرانی‌ها از پرداخت هزینه بلیت اتوبوس
در روزهای گذشته برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، آمار و ارقام عجیب و قابل توجهی را به عنوان میزان فرار از پرداخت بلیت در پایتخت عنوان کردند. چند روز قبل بود که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر از فرار ۷۰ درصدی در پرداخت بلیت اتوبوس در شهر تهران خبر داد!

به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین, علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز در تکمیل این موضوع ۷۰ درصد فرار بلیت روزانه را حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تخمین زد که عدد و رقم قابل توجهی محسوب می شود!

سرقت تجهیزات ایستگاه های بی آر تی

دلیل اصلی فرار بلیت در اتوبوس‌های شهرداری یا همان بی آرتی، نبود متصدی یا فقدان دستگاه عرضه و شارژ بلیت در تعداد زیادی از ایستگاه ها است. قائمی درباره اینکه چرا برخی از ایستگاه‌ها فاقد متصدی است هم به نقل از مسئولان شرکت واحد می‌گوید این موضوع به شیوع ویروس کرونا بر می‌گردد که به دلیل تعطیلی شهر و نبود مسافر، پرداخت حقوق به متصدیان ایستگاه‌ها دیگر توجیه اقتصادی نداشت. همچنین مسئولان شرکت واحد می‌گویند که تجهیزات مربوط به شارژ و فروش بلیت در ایستگاه‌های فاقد متصدی توسط سارقان دزدیده یا تخریب و معیوب شده است.

چند ایستگاه فاقد متصدی و دستگاه است؟

با حضور در ایستگاه‌های بی آر تی مشخص می‌شود مسافرانی که به عمد از پرداخت هزینه بلیت طفره رفته و فرار می‌کنند، اما در برخی از ایستگاه‌ها نیز مشکل اصلی به نبود یا خراب بودن تجهیزات فروش بلیت یا شارژ کارت بلیت ها بر می‌گردد. در نتیجه با نصب و نوسازی دستگاه‌های عرضه بلیت و البته حضور متصدی در ایستگاه‌های بی آرتی به میزان قابل توجهی می‌توان جلوی فرار بلیت را گرفت. درحال حاضر طبق آمارهای موجود ۱۵۵ ایستگاه بی آرتی فاقد متصدی یا دستگاه شارژ یا فروش بلیت است. از مجموع ۳۱۵ ایستگاه‌های بی آرتی ۱۶۰ ایستگاه دارای متصدی و دستگاه شارژ بلیت الکترونیک است.

برنامه شرکت واحد برای تجهیز ایستگاه های بی آر تی

با توجه به این مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درخصوص برنامه‌های این سازمان برای جذب متصدی ایستگاه و نصب دستگاه‌های شارژ به همشهری می گوید:«با توجه به قرارداد جدید و تامین دستگاه به تعداد کافی، متناسب با کلیه ایستگاه‌ها، با رعایت صرفه و صلاح در دستور کار قرار دارد. ایستگاه‌های فاقد متصدی، به علت عدم تامین امنیت دستگاه‌ها فاقد دستگاه کارتخوان است، البته در این ایستگاه‌ها نیز با نصب QR امکان پرداخت کرایه برای شهروندان میسر شده است.»

دستگاه‌های جدید در راه است

همچنین مهدی علیزاده درباره اینکه شرکت واحد با هدف جلوگیری و کاهش فرار بلیت، برای جایگزینی دستگاه های بلیت خوان و شارژ بلیت خراب در ایستگاه‌های بی آرتی چه برنامه ای دارند نیز به همشهری می گوید:« به این منظور قراردادی به صورت پنج جانبه با محوریت سازمان فاوا منعقد شده است تا از دستگاه های جدید در اتوبوسرانی و مترو برای شارژ کارت استفاده شود.»

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=10002
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.