به گزارش وطن شهر و به نقل از ایسنا, روابط عمومی سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، “مسعود حق لطفی” سرپرست سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران ضمن اعلام رضایت از روند ساخت ایستگاه های شتابنگاری افزود: با تفاهم صورت گرفته با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و با توجه به مأموریت های سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در توسعه و تکمیل زیر ساخت های عمرانی، احداث ۲۸ ایستگاه شتابنگاری در اطراف پایتخت از سال ۱۴۰۱ در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
“حق لطفی” ادامه داد: با توجه به خاص بودن تجهیزات ایستگاه های شتابنگاری، طراحی و ساخت فونداسیون این ایستگاه ها نیز به صورت خاص و ویژه انجام می شود که تا کنون از این ۲۸ ایستگاه ، ۱۸ ایستگاه آن توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران ساخته و به منظور تجهیز و بهره برداری، تحویل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران شده است و ساخت ۱۰ ایستگاه نیز در مرحله ابلاغ قرارداد می باشد.
وی با بیان اینکه ایستگاههای شتابنگاری در قالب ۲ تیپ در اطراف شهر تهران احداث میشود، از صعبالعبور بودن مسیرها و شرایط بد جوی در ارتفاعات، به عنوان مهمترین موانع و مشکلات اجرایی این پروژه یاد و اضافه کرد: محدوده جاده چالوس، گچسر، طالقان، فشم، آهار، دماوند، لواسان، گیلاوند، کرج، کهریزک، رباطکریم، ایوانکی، پیشوا و دربندسر از جمله نقاطی است که احداث ایستگاههای شتابنگاری در آنها طراحی و جانمایی شده است.
گفتنی است ایستگاه های شتابنگاری مجهز به مهمترین تجهیزات پایشی برای سامانه هشدار سریع زلزله می باشد که جنبش نیرومند زمین ناشی از زلزله را اندازه گیری می کند. داده های تجهیزات ایستگاه های شتابنگاری کاربرد فراوانی در مطالعات مهندسی از جمله تعیین میزان خسارات ساختمان ها در زلزله، مطالعات رفتار سدها، بهبود آئین نامه های ساختمانی و همچنین سامانه های هشدار سریع زلزله دارد.