به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، عملیاتی شدن تولید انبوه قطار ملی از یک سو و فعال شدن تامین واگن مترو از طریق قراردادهای چینی، کارخانه واگن سازی چاره ای جزء افزایش ظرفیت ندارد. چرا که باید طی ۵ سال ۹۰۴ دستگاه واگن (قرار داد چین و قطار ملی) تولید و تحویل مترو دهد. بنا به گفته های علیرضا شیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران، این کار مستلزم توسعه ۵ هکتاری کارخانه است که عملیات طرح توسعه آغاز شده است.
تولید انبوه واگن
تعهد شرکت واگن سازی تهران از مجموع قرارداد چین (۷۹۱ دستگاه) و قرارداد تولید واگن ملی (۱۱۳ دستگاه)، ساخت ۹۰۴ واگن است که طی ۴ تا ۵ سال باید ساخته شود. بر همین اساس لازم است زیرساختهای کارخانه تقویت شود.
توسعه شرکت در دو بخش
علاوه بر زیرساخت ها، نیاز هست، ظرفیت کارخانه را هم افزایش دهیم. این موضوع در دو بخش مهم، توسعه فیزیکی زیرساختها و توسعه تکنولوژیکی زیرساختها توأمان دنبال میشود.
داخلی سازی ۵۵ درصد
از محل قرارداد چین، ۷۹۱ دستگاه واگن تامین می شود که تا سقف ۵۵ درصد در ایران داخلی سازی شده و حدود ۸۰ درصد واگنها هم در ایران مونتاژ میشود. همچنین قرارداد ساخت ۱۱۳ واگن ملی هم منعقد شده است.
توسعه فیزیکی شرکت
در حال حاضر در کارخانه واگن سازی حدود ۱۰ هکتار زمین داریم که نیمی از آن یعنی ۵ هکتار سرپوشیده است و تقریبا معادل همین عدد (۵ هکتار) به فضای سرپوشیده کارخانه اضافه میشود که شامل سالن مونتاژ، تولید بدنه و توسعه سالن رنگ خواهد بود.
توسعه تکنولوژی شرکت
در راستای توسعه تکنولوژی فرایند تولید بوژی(چارچوب نگهدارنده چرخها و محورهای قطار) در شرکت پیگیری می شود. سال گذشته در سفر شهردار تهران به چین قرار شد تا علاوه بر ظرفیت تولید بدنههای فولادی، امکان و ظرفیت تولید بدنههای آلومینیومی نیز به مجموعه کارخانه اضافه شود.
بهره برداری از سالن های جدید
فرایند توسعه با جدیت پیگیری می شود و طی ۶ ماه تا یکسال آینده به مرور سالنها وارد مدار بهره برداری میشوند و ظرفیت سازی در کارخانه واگن سازی انجام میشود.
جزئیات ساخت ۹۰۴ دستگاه واگن
- ۷۹۱ دستگاه واگن از قرارداد چین تولید می شود
- ۱۱۳ واگن از قرارداد قطار ملی تولید می شود
- ۸۰ درصد واگنها مونتاژ می شوند
- ۵۵ درصد واگن ها داخلی سازی شده اند