• امروز : یکشنبه - ۲ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 December - 2024
شهردار تهران:

جابه‌جایی مسافران با تراموا؛ بهار ۱۴۰۴

  • کد خبر : 27820
جابه‌جایی مسافران با تراموا؛ بهار ۱۴۰۴
شهردار تهران اهم اقدامات مدیریت شهری دوره ششم را تشریح کرد و خبرهای خوبی به پایتخت نشینان داد

به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، مدیریت شهری در دوره ششم همواره سعی کرده کمبودهای شهر را جبران کند و کیفیت زندگی شهروندان را بهبود ببخشد. با توجه به دو معضل بزرگ و البته لاینحل تهران یعنی آلودگی هوا و ترافیک، بیشترین تمرکز شهرداری تهران روی توسعه و برقی سازی حمل و نقل عمومی بوده است. علیرضا زاکانی شهردار تهران، با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ضمن تشریح اقدامات انجام شده، خبرهای خوبی به پایتخت نشینان داد و تاکید کرد که بهار سال آینده جابه جایی مسافران با تراموا انجام می شود.

ترخیص تراموای ۲۴ متری از گمرک

دو رام تراموا هدیه طرف چینی به شهرداری تهران است که وارد گمرک شده اند و به زودی به مقصد تهران ترخیص و بارگیری می شوند. این تراموها ۴۲ متر طول دارند و چرخ لاستیکی هستند و نیاز به زیرساخت ندارند. در واقع تراموا یک دهم مترو قیمت دارد و دو سوم مترو مسافر حمل می کند.

دریافت نمره خوب با کاهش آلاینده ها

حدود ۸۳ درصد از آلاینده های گازی و ۶۱ درصد از ذرات آلاینده مربوط به وسایل نقلیه متحرک است. با برنامه ریزی درست در حوزه حمل و نقل عمومی می توان میزان آلاینده ها را کاهش داد و نمره خوب دریافت کرد. چرا که اکنون حدود ۶۶ درصد ترددها با خودروهای شخصی و ۳۴ درصد با حمل و نقل عمومی انجام می شود.

بهبود ناوگان اتوبوسرانی

با توجه به سهم ترددها با خودروهای شخصی (۶۶ درصد) توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی امری لازم و ضروری است. در حوزه ناوگان اتوبوسرانی با کمبود زیادی مواجه هستیم. ۵ هزار و ۲۵۵ دستگاه اتوبوس در این دوره خریداری یا کارسازی شده که بیش از هزاردستگاه وارد خطوط اتوبوسرانی شده اند.

حرکت به سمت برقی سازی

برقی سازی حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است. از این رو به سمت این مد از حمل و نقل عمومی حرکت کردیم و تاکنون ۳ هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۲۷ هزار و ۶۵۰ دستگاه تاکسی برقی خریداری شده است. البته بخشی وارد ناوگان و مدار خدمت رسانی شده اند.

توسعه ناوگان ریلی

حجم کار انجام شده در توسعه خطوط مترو بسیار قابل توجه بوده است. هزار و ۱۸۴ دستگاه واگن مترو از بهمن به مرور وارد خطوط می شوند. خط ۷ مترو حدود ۲۵۴ کیلومتر توسعه داشت و اکنون با اضافه شدن ۱۷ ایستگاه به ۳۰۸ کیلومتر رسیده است. خطوط ۸،۹،۱۰ شروع شده و در حال انجام قرارداد خط ۱۱ مترو هستیم.

ورود واگن ها طی ۳ سال

طی ۲۵ سال حدود ۱۱۸۱ دستگاه واگن برای خطوط مترو تامین شده اما سال گذشته قرارداد تامین ۱۱۸۴ دستگاه واگن منعقد شد که ۱۱۳ دستگاه واگن تولید داخل است. این واگن ها طی ۳ سال وارد ناوگان ریلی تهران می شوند. تست های اولین رام قطار ملی هم به پایان رسیده و ابتدای سال آینده وارد مدار می شود.

انتقال تکنولوژی از چین به تهران

همشهری- زینب زینال زاده: براساس توافقات انجام شده در تامین واگن، ۸ رام قطار به طور کامل وارد می شود. ۱۰ رام در بحث قطعات بزرگ می آید و تجهیزات مابقی هم به تهران وارد و مونتاژ می شود. در واقع این مسیر انتقال تکنولوژی از چین به تهران است. البته هنوز به وضعیت مطلوب فاصله داریم و شرمنده شهروندان هستیم.

کوتاه شدن مسیرها

در راستای کاهش گردش های اضافی در شهر و مصرف سوخت، اصلاح ۹۸ تقاطع ها آغاز و اصلاح ۳۴ تقاطع انجام شده و ۲۶ مورد هم در حال انجام است و مابقی هم سال آینده پیگیری می شوند. با تکمیل عملیات اصلاح ۷۸۳ کیلومتر مسیر شهروندان به ۵۳ کیلومتر می رسد و یک میلیون لیتر مصرف بنزین در روز کاهش می یابد.

کاشت درختان مثمر

طی ۳ سال اقداماتی خوبی در توسعه فضای سبز و افزایش ۴۷۵۰ هکتار فضای سبز پیرامونی و ۶۵۰ هکتار فضای سبز داخل شهر، انجام شده است. کاشت درختان مثمر در کوههای شمال تهران هم پیشنهادی بود که به دولت دادیم. چرا که این کار به هوای پاک و جلوگیری از سیلاب در رود دره ها کمک می کند.

ورود تاکسی های جدید

تدبیر ما در شهرداری نوسازی و برقی سازی است. خودروهای با کیفیت و مناسب وارد کشور می‌کنیم که الان در حال برچسب گذاری هستند و شهروندان تا ماه آینده با یک چهره دیگری از تاکسی ها و خودروها در شهر مواجه خواهند شد. در واقع رانندگان با پرداخت مبلغی کم، صاحب خودروی با کیفیت ۳ میلیاردی می شوند.

طراحی خاص در بزرگراه همت

امیدوایم از سال آینده به سمت حل معضل ترافیک برویم. به طور مثال در بزرگراه همت خطوطی طراحی شده که هم اتوبوس بی آر تی حرکت کند و هم ون ها و اتوبوس هایی که مبدا و مقصدشان مشخص است و مسافران می توانند صندلی ها را رزور کنند. البته مسیری هم برای خودروهای تک سرنشین پیش بینی شده است.

نوسازی بافت های فرسوده

حدود ۹۳۰ هزار پلاک در تهران وجود دارد که دو، پنجم آنها باید نوسازی شوند. به هر حال شهروندان باید مسکن ارزان و باکیفیت داشته باشند و با پیش بینی مشوق ها( یک طبقه تشویقی)، مطلوبیت در نوسازی ایجاد و شهروندان به این کار ترغیب شدند. سال گذشته ۱۸۰۰ واحد فروده نوسازی شدند.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=27820
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.