در راستای توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی، یکی از موضوعات ویژه بحث قرارداد خرید ۶۳۰دستگاه واگن چینی است که از سال ۱۳۹۵به حال خود رها شده بود.
به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری, سیدمحمد آقامیری؛ رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران: سیاستگذاری شورای اسلامی شهر تهران امسال با توجه به بودجهریزی انجامشده روی توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی تمرکز دارد. این موضوع آنقدر ویژه و حائز اهمیت است که ۴۰درصد بودجه امسال شهرداری تهران به توسعه زیرساختهای ناوگان حملونقل همگانی اعم از خرید ناوگان، تجهیزات، اورهال اتوبوس و واگنهای مترو، ساخت ایستگاههای مترو و… اختصاص داده شده است. در همین راستا بحث خرید حدود ۳هزار دستگاه اتوبوس تا خرداد سال آینده و ۵۰۰دستگاه مینیبوس پیگیری و اجرایی شده و علاوه بر ۵-۴ ایستگاه متروی افتتاح شده طی ماهها و هفتههای اخیر، امیدواریم تعداد ایستگاههای افتتاح شده تا پایان امسال به حدود ۱۳تا ۱۴مورد برسد و حتی این امیدواری وجود دارد که این تعداد افزایش هم پیدا کرده و شاهد افتتاح تعداد ایستگاههای متروی بیشتری باشیم.
در راستای توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی، یکی از موضوعات ویژه بحث قرارداد خرید ۶۳۰دستگاه واگن چینی است که از سال ۱۳۹۵به حال خود رها شده بود و بهعبارتی دیگر خاک میخورد. با توجه به عنایت و همکاری دولت سیزدهم و بهویژه شخص رئیسجمهور، مشکل پرداخت فاینانس (اعتبارات کوتاهمدت و بلندمدتی که بانکها به پروژهها اختصاص میدهند) این قرارداد حل و فصل شد و توانستیم ارتباط خوبی با شرکت چینی بگیریم. براساس توافقات صورت گرفته و افزایش ۲۵درصدی قرارداد موسوم به ۶۳۰دستگاه، تولید و تحویل ۷۹۱دستگاه عملیاتی میشود و طبق زمانبندی به مرور شاهد تحویل و تزریق این واگنهای جدید به حملونقل ریلی شهر تهران خواهیم بود.
در مجموع از مهمترین اهداف سفر شهردار تهران شناسایی و بررسی امکانات و ظرفیتهای کشور چین در بحث حملونقل عمومی بهویژه در حوزه حملونقل پاک و وسایل نقلیه برقی است تا پس از انجام مطالعات و کارشناسیهای لازم، از این توان و ظرفیت برای توسعه و گسترش حملونقل عمومی شهر تهران استفاده کنیم. امروزه حدود ۷۰درصد از ترددها با خودروها و وسایل نقلیه شخصی انجام میشود و فقط حدود ۳۰درصد از طریق ناوگان حملونقل عمومی صورت میگیرد. این موضوع باعث شده تا آلودگی هوا و ترافیک به ۲معضل و چالش اساسی پایتخت تبدیل شوند که هردو با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. برای حل این مشکل، اولا باید زیرساختهای حملونقل عمومی را به شکلی گسترش دهیم که ۷۰درصد جابهجایی و ترددهای درونشهری ازطریق ناوگان همگانی و ۳۰درصد با وسایل شخصی انجام شود. همچنین لازم است چه در بحث حملونقل عمومی و چه شخصی، به سمت استفاده از حملونقل پاک و خودروهای برقی حرکت کنیم. با توجه به این موضوع یکی دیگر از اهداف و برنامههای این سفر بررسی و پیگیری خرید اتوبوسهای جدید و بهویژه اتوبوسهای برقی است. همچنین بحث موتورسیکلتهای برقی را هم داریم و برنامهریزی انجام شده این است که تا پایان دوره ۱۵۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را با تسهیلات ویژه با توجه به اولویتبندیهایی که وجود دارد در اختیار شهروندان قرار دهیم.
در سفر شهردار تهران به چین، مدیریت شهری پایتخت بهدنبال یک دستاورد بزرگ و انقلاب در حملونقل عمومی شهر تهران است تا علاوه بر کاهش محسوس ترافیک سنگین شهر، دیگر مردم ۲۵۰روز در سال هوای ناسالم را تجربه نکنند. در جریان سفر به چین تمام ظرفیتها و امکانات کشور میزبان در حوزههای مذکور جمعآوری و احصا میشود تا در بازگشت، گزارش ارائه شده در اینجا بررسی، مطالعه و کارشناسی شده و براساس آن بهترین تصمیمات برای استفاده از این ظرفیتها برای توسعه و گسترش حملونقل عمومی پاک در شهر تهران اتخاذ شود.