به گزارش وطن شهر و به نقل از ایسنا، محسن هرمزی در مورد ویژگی ۱۲ ایستگاه مترویی که بنا به سخنان شهردار تهران در سالجاری افتتاح خواهد شد، گفت: براساس برنامه ریزی ها، یکی از ایستگاهها میدان کتاب و یک کیلومتر مسیر تونلی خط ۷ است که از نکات بارز معماری ایستگاه میدان کتاب، نوع طراحی مینیمال آن است که در عین زیبایی ایستگاه، هزینههای اجرا و بهرهبرداری آتی از سازهها را نیز تقلیل میدهد؛ البته شاخص ایرانی – اسلامی بودن در معماری این ایستگاه نیز لحاظ شده است. حتی نوع نورپردازی سالنها و معابر داخلی ایستگاه نیز متفاوت از گذشته بوده و این امر ضمن تلطیف فضاهای زیرزمینی، چشمانداز بصری آن را هم زیباتر میسازد.
وی ادامه داد: این ایستگاه ضمن آنکه ارتباط موضوعی منسجمتری با محیط پیرامونی خود برقرار میسازد، در افزایش کیفیت بصری فضاهای شهری نیز نقشآفرینی پررنگتری ایفاء کرده و در عین حال هزینه اجرا و نگهداری از آن کاهش خواهد یافت. در واقع مصالح جدید استفاده شده که از طول عمر مفید بیشتری برخوردار هستند و فناوریهای روز دنیا مدنظر قرار گرفته است، در عین رعایت الگوی ایرانی – اسلامی، نمای زیباتری را در منظر عمومی به نمایش خواهند گذاشت. ایستگاه میدان کتاب که آخرین ایستگاه منتهی الیه شمال غربی خط ۷ به حساب می آید، در مردادماه امسال افتتاح خواهد شد.
مترو بالاخره به پرند رسید
هرمزی از افتتاح ایستگاه متروی پرند و ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی که در امتداد خط یک قرار دارد خبر داد و گفت: یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران که طی سالهای اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیشبینی میشود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جدید پرند است. این شهر در ۳۵ کیلومتری غرب پایتخت و در حاشیه آزادراه ساوه واقع شده است. جمعیت حال حاضر شهر پرند حدود ۴۵۰ هزار نفر بوده و روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین شهرهای تهران و پرند در تردد هستند که بخش عمدهای از آنها از طریق آزادراه تهران – ساوه به محل کار خود دسترسی پیدا میکنند. در حقیقت دغدغه خانوادههای این جمعیت قابل توجه، صحت و سلامت سرپرستان خانوارهایی است که برای امرار معاش، مجبور هستند هر روز با “جاده مرگ” مواجه شوند.
وی با بیان اینکه ایستگاه متروی پرند با یک خط رفت و یک خط برگشت، در هفته دولت افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: این امر به معنای بهره برداری از یک ایستگاه و ۱۹ کیلومتر مسیر تونلی است. هزینه پروژه به ارزش امروز، بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان است؛ پروژه ای که از سال ۱۳۸۴ مطالعات آن آغاز شد و امسال در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
هرمزی گفت: پروژه تکمیل خط مترو تهران – پرند در واقع محدوده ۱۹ کیلومتری بین فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند را شامل میشود چرا که امتداد خط یک مترو تا فرودگاه امام خمینی (ره) قبلاً ایجاد شده و مسافرگیری در این قطعه جاری است. تست سرد این خط، تیرماه سال گذشته صورت گرفت.
افتتاح سه ایستگاه مترو در غرب تهران
مدیرعامل متروی تهران همچنین از افتتاح سه ایستگاه و ۵.۵ کیلومتر مسیر شمالی از خط ۶ یعنی ایستگاه های شهر زیبا، شهران، شهدای کن در سالجاری خبر داد و افزود: خوشبختانه با تأمین منابع مالی لازم و تمرکز ویژه مدیریت شهری بر موضوع تکمیل حداکثری ایستگاههای باقیمانده خطوط موجود شبکه متروی تهران، زمینه افتتاح پروژههای متعددی در خط ۶ فراهم شده است.
وی ادامه داد: غیر از افتتاح فاز نخست پایانه دولت آباد که امید می رود امسال محقق شود و همچنین پست برق جنوبی خط ۶ به همراه ۱۲ ورودی جدید در این خط، در فاز نخست بهرهبرداری از ایستگاههای در حال تکمیل خط شش، ۵.۵ کیلومتر مسیر تونلی از ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه شهدای کن که مربوط به بخش شمالی این خط میشود به بهرهبرداری خواهد رسید؛ در این ۵.۵ کیلومتر مسیر، سه ایستگاه شهر زیبا، شهران و شهدای کن تکمیل و در اختیار شهروندان قرار میگیرد. ارزش این فاز از بهرهبرداری ایستگاهها و مسیر تونلی خط ۶ مبلغی در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان است.
مدیرعامل متروی تهران تأکید کرد: خط ۶ مترو از ایستگاه دولت آباد در جنوب شرق تهران آغاز و با گذر از زیر معابر مهم شهری، در انتها به ایستگاه شهدای کن در شمال غرب پایتخت میرسد. هم اکنون ۲۷ کیلومتر مسیر پیوسته و ۱۷ ایستگاه این خط در حال بهره برداری است که ارتقاء یابد.
افتتاح ۷ ایستگاه در خط ۶ مترو
هرمزی همچنین به افتتاح هفت ایستگاه از خط ۶ مترو اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده ایستگاه های شهدای هفدهم شهریور، میدان خراسان، سرباز، بهار شیراز، خیابان استاد نجات اللهی، آیت ا…کاشانی و آبشناسان افتتاح خواهد شد و اگر روند تأمین منابع مالی قابل قبول باشد، میتوان در ادامه فرآیند تکمیل ایستگاههای خط ۶، شاهد بهره برداری از هفت ایستگاه دیگر به نام های خراسان، شهدای هفدهمشهریور، سرباز، بهار شیراز، شهید نجاتاللهی، آیتا… کاشانی و آبشناسان در اواخر سال ۱۴۰۲ باشیم تا عملاً اکثر قریب به اتفاق ایستگاههای خط ۶ امسال در مدار استفاده شهروندان قرار گیرد. از این هفت ایستگاه، دو ایستگاه در قطعه شمالی و پنج ایستگاه در قطعه جنوبی خط ۶ قرار دارند. در حال حاضر پیشرفت عملیات ساختمانی این هفت ایستگاه به طور میانگین در حدود ۷۰ درصد است.