به گزارش وطن شهر و به نقل از ایسنا, شادی مالکی، در مورد وضعیت معاینه فنی موتورسیکلتها با تأکید بر اینکه حوزه موتورسیکلتها حوزهای است که با توجه به شرایط و وضعیت آلودگی هوایی که در کلان شهرها وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده، بابت سهم منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک قائل می شوند و سهم تولید آلایندههای گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان می شود که از این ۸۰ درصد سهم خودروهای سبک ۳۷ درصد و سهم موتورسیکلت ها ۲۱ درصد است.
وی گفت: در تولید ذرات معلق که یکی از عوامل آلودگی هوا در کلان شهرها است خودروهای دیزلی سهم قابل ملاحظه ای دارند و موتورسیکلت ها در اینجا یک سهم ۱۰ درصدی را به خود اختصاص می دهند.
از سه میلیون موتورسیکلت تهرانی ها تنها ۵۰۰ دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند
مالکی با بیان اینکه بسیاری از موتورسیکلت هایی که در شهر تردد می کنند، موتورسیکلت های کاربراتوری هستند و به نسبت خیلی از خودروهای انژکتوری که در سطح شهر تردد میکنند دارای آلایندگی بیشتری هستند، افزود: به دلیل نحوه قرارگیری پلاک موتورسیکلتها و یا این که پلاک تعداد زیادی از موتورسیکلتها مخدوش است، امکان شناسایی موتورسیکلتها توسط دوربینهای مکانیزه نیست.
وی تأکید کرد: علی رغم این که در ماده شش قانون هوای پاک کلیه وسایل نقلیه موتوری ملزم به گرفتن معاینه فنی هستند؛ یعنی صرفا به خودروهای سبک و سنگین اشاره نمی شود و موتورسیکلت ها هم در مقوله وسایل نقلیه موتوری که بایستی معاینه فنی دریافت کنند قرار می گیرند، اما میزان مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی را شاهد نیستیم.
به گفته مالکی، در تهران شش مرکز در قالب ۱۱ خط معاینه فنی بابت موتورسیکلت ها را داریم، ولی از حدود سه میلیون دستگاه موتورسیکلتی که در حال حاضر در تهران مشمول گرفتن معاینه فنی هستند، متأسفانه در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ دستگاه به ما مراجعه کردند و بنا بر آمار اتحادیه معاینه فنی و سامانه سیمفا در کل کشور هم حدود ۸۰۰ دستگاه موتورسیکلت مراجعه کننده به این مراکز بودند که تعداد خیلی اندکی است و می توانیم بگوییم موتورسیکلت ها بابت معاینه فنی مراجعه نمیکنند.
می توانیم بسته های تشویقی برای موتورسیکلت ها همچون خودروها در نظر بگیریم
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه در جلساتی که با پلیس راهور داشتیم پیشنهادی به جهت سامان دهی تردد موتورسیکلت ارائه کردیم، گفت: بر اساس این پیشنهاد در گام اول یک سری از اولویت های ما در پایش وسیله نقلیه موتوری برای موتورسیکلت ها لحاظ میشود تا بتوانیم یک داده مستند داشته باشیم از این که وضعیت موتورسیکلت ها در حوزه معاینه فنی به چه صورت است؛ یعنی مثلا ترمز، چراغ های اخطار، وضعیت مخدوش بودن یا نبودن پلاک، دودزا بودن یا نبودن و صداهای غیرمتعارف چک و رصد شود و در سال های آتی این را تعمیم دهیم به این که تمام الزامات معاینه فنی برای موتورسیکلتها رعایت شود.
مالکی با بیان اینکه قطعا می توانیم بسته های تشویقی برای موتورسیکلت ها همچون خودروها در نظر بگیریم، افزود: تا زمانی که یکی از راهکارهای قطعی همچون نوسازی و جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های فعلی را انجام دهند ، میتوانیم چنین بسته های تشویقی در نظر بگیریم؛ مثلا بابت موتورسیکلت هایی که پر تردد و پر پیمایش هستند به ویژه در محدوده مناطق مرکزی، بتوانیم بر اساس این بسته های حمایتی و تشویقی موتورسیکلت ها را ملزم کنیم که به مراکز معاینه فنی مراجعه داشته باشند. در گام بعدی در خرید و فروش، نقل و انتقال سند، بیمه، کارت سوخت و موضوعاتی از این دست می توانیم موتورسیکلت ها را ملزم کنیم مثل وسایل نقلیه سبک و سنگین به مراکز معاینه فنی مراجعه داشته باشند.
وی تأکید کرد: پیشنهادمان این است به سبب این که مراجعین موتورسیکلت ها به مراکز نسبت به سایر مراجعین در حال حاضر به سمت صفر میل می کند این سامان دهی را در چند فاز انجام دهیم؛ یعنی اولویت بندی هایی کنیم و بر اساس این اولویت بندی ها موتورسیکلت ها پایش شوند.
نقص فنی در ترمز دلیل مردودی ۲۰ درصد موتورسیکلتهای تهران
مالکی ادامه داد: اگر این وسایل نقلیه در سطح شهر رفع نقص نشوند، ممکن است منجر به بروز تصادفات درون شهری یا برون شهری شوند. در بخش موتورسیکلتها تقریبا ۲۰ درصد از علل مردودی موتورسیکلت هایی که به ما مراجعه کردند نقص در سیستم ترمزشان بوده است. با توجه به اعلام پزشکی قانونی در سال گذشته ۱۹ هزار و ۴۰۰ کشته در تصادفات داشتیم و ۲۵ درصد تصادفات، تصادفات درون شهری بود و در تصادفات درون شهری سهم موتورسیکلت ها یک سهم ۴۰ درصدی است. بنابراین رفع نقص سیستم ترمز یک موتورسیکلت میتواند به کاهش تصادفات درون شهری کمک کند.