به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، نوروز همواره فرصتی ارزشمند برای شکوفایی ظرفیتهای گردشگری شهری و ارتقای تجربه شهروندان از فضای عمومی است. در همین راستا، ستاد گردشگری شهرداری تهران طی دو نوروز اخیر، با برنامهریزی گسترده و اجرای طرحهای متنوع فرهنگی، اطلاع رسانی و خدماتی، تلاش کرد تا سیمای متفاوتی از تهران به عنوان مقصدی فرهنگی و مهماننواز ارائه کند.
این گزارش با نگاهی تحلیلی، به مقایسه عملکرد ستاد گردشگری در نوروزهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ میپردازد و تلاش دارد تا از خلال آمار و شاخصهای اجرایی، روند رشد، بهبود یا تغییر سیاستها و میزان استقبال عمومی را به تصویر بکشد. هدف، ترسیم مسیر حرکت از کمیت به کیفیت و ارائه تحلیلی روشن از دستاوردها و چالشهای این دو دوره نوروزی است.
افزایش ایستگاههای اطلاعرسانی و توزیع اقلام فرهنگی بین مسافران
در نوروز ۱۴۰۳، ستاد گردشگری ۱۰۰ ایستگاه اطلاعرسانی راهاندازی کرد و ۱۴۳ هزار و ۷۰۲ نقشه گردشگری، ۱۴۳ هزار و ۲۲۰ بروشور و ۱۴۴ هزار و ۸۵۴ برگه تخفیف توزیع شد. در نوروز ۱۴۰۴ این آمار با افزایش همراه بود؛ ۱۱۰ ایستگاه فعال شدند و میزان توزیع اقلام فرهنگی نیز به ترتیب به ۱۷۲ هزار و ۴۰۰ نقشه گردشگری، ۱۹۱ هزار و ۷۰۰ بروشور و ۱۹۷ هزار و ۶۳۰ برگه تخفیف رسید.
همچنین تعداد کتابهای کودک توزیعی از ۱۹ هزار به بیش از ۵۱ هزار رسید. ضمن اینکه تجربه واقعیت مجازی با رشدی خیرهکننده از ۳۷ هزار نفر به بیش از ۳۳۰ هزار نفر رسید.
رشد ۳۶درصدی مسیرهای گردشگری در نوروز امسال نسبت به سال قبل
تعداد مسیرهای سی گانه گردشگری نسبت به سال گذشته از ۱۹ به ۳۰ مسیر افزایش پیدا کرد که این رشد نه تنها کمی، بلکه از نظر کیفیت و تنوع نیز چشمگیر بود و باعث شد قابلیتهای گردشگری شهری برای شهروندان ملموستر و جذابتر شود.
افزایش مخاطبان تورهای گردشگری
در نوروز ۱۴۰۳ بالغ بر ۶۴ هزار نفر در ۳ هزار و ۵۱۸ تور متنوع شرکت کردند. در حالی که تعداد تورها در نوروز ۱۴۰۴ به ۲ هزار و ۴۷۷ در قالب موضوعات متنوع رسید، اما تعداد مخاطبان به بیش از ۷۶ هزار نفر رسید که نشاندهنده تمرکز بیشتر بر کیفیت و جذابیت محتوا بوده است.
برگزاری تور تخصصی ویژه کودکان برای اولین بار
یکی از نوآوریهای نوروز امسال، برگزاری تور تخصصی از لاله تا فرش ویژه کودکان بود که برای اولینبار در این سطح اجرا شد. این نوع تورها با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند و نشاندهنده ظرفیت بالای گردشگری شهری برای گروههای سنی مختلف هستند.
حدود ۳ برابر شدن خدمات اسکان نوروزی
در نوروز ۱۴۰۳، حدود ۸ هزار و ۴۰۰ نفر در اماکن موقت مانند مدارس و بوستانها اسکان یافتند. این آمار در نوروز ۱۴۰۴ جهشی چشمگیر داشت و به بیش از ۲۰ هزار نفر رسید که حاکی از بهبود زیرساختها و ظرفیتسازی برای پذیرش گردشگران نوروزی است.
پاسخگویی و مشاوره به شهروندان
سامانه ۱۳۷ در نوروز ۱۴۰۳ حدود ۷ هزار و ۴۸۱ تماس دریافت کرد و بیش از ۱۴ هزار دقیقه مشاوره ارائه شد. در نوروز ۱۴۰۴ این تعداد تماس به ۹ هزار و ۲۳۹ تماس افزایش یافت و مجموع زمان مشاوره به بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ دقیقه رسید.
گفتنی است؛ اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری در نوروز امسال مورد توجه وزیر میراث فرهنگی هم قرار گرفت.