• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024

اتصال پاکدشت به خط ۸ مترو

  • کد خبر : 6515
اتصال پاکدشت به خط ۸ مترو
مشاور فنی مدیرعامل متروی تهران و حومه از نگاه مثبت دولت در توسعه و تکمیل خطوط متروی حومه خبر داد و آخرین وضعیت احداث، تکمیل و توسعه خطوط متروی حومه تهران را تشریح کرد.

به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری، امیدوارم نظام بروکراتیک ادارات، این اجازه را به طرح‌های توسعه‌ای خطوط متروی شهرهای حومه‌ای تهران بدهد تا طی یک بازه زمانی معقول و منطقی به پایان برسند. مشاور فنی مدیرعامل متروی تهران و حومه با بیان این مطلب تأکید کرد: «رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول اصلی قوه اجرایی کشور خواهان جدی حل مشکل تردد روزانه ساکنان شهرهای اقماری پایتخت هستند تا پروژه‌های در دست مطالعه به فاز عملیاتی‌شدن نزدیک شوند و پروژه‌های در حال اجرا نیز با تأمین منابع مالی و حمایت ارگان‌های ذیربط، دراسرع‌وقت تکمیل شده و در فاز بهره‌برداری قرار گیرند.»

به گفته ملکی خط متروی گلشهر به هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر توسط دولت اجرایی شد و از سال‌ها پیش ایجاد خط متروی تهران به شهر قدس، شهریار، اندیشه و ملارد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن انجام شد؛ اما به علت تداخل موضوع با مسئله چهارخطه شدن قطار تهران_تبریز،  موضوع ایجاد خط متروی تهران به شهر قدس، شهریار، اندیشه و ملارد مسکوت ماند. ملکی در ادامه وضعیت خطوط مترو تهران با شهرهای اقماری را این‌طور تشریح کرد:

تهران_اسلامشهر

  • مطالعات فازهای اول و دوم این خط انجام شده است و این خط به طول ۱۵ کیلومتر با ۵ ایستگاه طراحی شده است که فعلاً حفاری آن تا میدان نماز تمام شده و پیشرفت اجرایی ایستگاه میدان نماز به حدود ۷۰ درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود عملیات احداث ایستگاه میدان نماز سال آینده به اتمام برسد و در ادامه فرایند ساخت دو ایستگاه چهاردانگه و شاطره نیز در دستور کار قرار گیرد. البته مسئله اصلی تأمین ناوگان و تجهیزات ایستگاه است که نیاز به کمک دولت دارد و خوشبختانه رئیس‌جمهور از این خط مترو بازدید کرده و قرار شده ادامه خط از میدان نماز تا میدان قائم در فاز دوم طرح اجرایی شود و دولت قول داده است تمام هزینه‌های فاز نخست این خط را تقبل کند.

متروی تهران_ ورامین_ پیشوا

  • این خط مترو در استانداری تهران مورد بررسی مجدد قرار گرفته و مطالعات آن نیز بازنگری شده است. شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ این خط را تحویل گرفت و حالا بحث احداث و بهره‌برداری از آن مجدداً به شرکت مترو واگذار شده است، البته در این میان دولت حتماً باید به‌طورجدی وارد میدان شود و با حمایت‌های خود، موانع موجود را از سر راه بردارد؛ بی‌تردید یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای احداث خط متروی تهران_ ورامین _ پیشوا، مسئله تأمین به‌موقع منابع مالی است. اتصال تهران به ورامین و پیشوا از طریق خط مترو به این شکل است که شبکه موجود مترو از ایستگاه جوانمرد قصاب منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری به سمت پیشوا و ورامین حرکت می‌کند و گزینه بهینه در این خط، جابه‌جایی مسافران  با قطار دوطبقه است.

تهران پردیس

  • قرار بوده که شروع این خط از ترمینال جدید شرق باشد و حتی مطالعات اولیه احداث آن انجام شده است؛ اما حالا شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید وظیفه احداث خط متروی تهران _پردیس را برعهده شهرداری شهر جدید پردیس قرار داده و اجرای این خط مترو دیگر در اختیار شهرداری تهران نیست. شهرداری پردیس نیز هنوز هیچ اقدام عملیاتی در خصوص خط متروی مذکور شروع نکرده است.

 تهران پرند

  • خط مترو از تهران تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) فعال است؛ اما از فرودگاه تا شهر جدید پرند به طول حدود ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی در دو جهت ایجاد شده و ایستگاه آن هم مراحل پایانی کارهای تکمیلی قرار دارد و با تأمین برق موردنیاز این خط آماده افتتاح است.

تهران_ پاکدشت

  • مطالعات احداث این خط توسط شرکت متروی تهران انجام و مقرر شده که این خط‌به‌خط هشت متروی تهران متصل شود؛ اما هنوز ساخت خط هشت تهران هم آغاز نشده است.
لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=6515
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.