به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری، آلودگی صوتی یکی از انواع آلودگیهاست که تاثیرات مخربی بر سلامت انسان دارد. ۷ شهریورماه بود که مهدی عباسی -رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران- اعلام کرد که موضوعاتی همچون آلودگی صوتی ناشی از ساخت و ساز مسکونی، سد معبر، ایمنسازی ساخت و ساز و تخریب مسکونی مورد شکایت و گله مردم بوده و ۵۱ درصد این پیامها مربوط به آلودگیهای صوتی بوده است. این اظهارات در حالی مطرح میشود که به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دستورالعملی در کشور برای کاهش صدای ناشی از ساختمانسازی نداریم.
سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این رابطه توضیح داد: آلودگی صوتی منابع مختلفی مانند ترافیک ناشی از حمل و نقل جادهای، هوایی و ریلی دارد و در بین منابع ثابت نیز با توجه به حجم ساخت و سازها آلودگی صوتی ناشی از فعالیتهای ساختمانی دارای اهمیت بالای است. طبق نتایج مدلسازی، صدای ناشی از ترافیک جادهای بر اساس آخرین آمار ترافیکی در دسترس از سال ۹۲ تا ۹۶ حدود یک تا ۱.۵ دسیبل بهطور متوسط افزایش یافته بود البته باید توجه داشت که افزایش یک تا دو دسیبل با توجه به ماهیت لگاریتمی صدا، ناچیز و بی اهمیت نیست.
حدود مجاز تراز صدا در بافت مسکونی
او با اشاره به حدود مجاز صوت در مناطق مسکونی و بزرگراهها گفت: میانگین تراز صدا بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست در بافت مسکونی در روز ۵۵ و در شب ۴۵ دسیبل است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی قرارگرفتن در معرض صدای ترافیک بالاتر از ۶۵ دسی بل تأثیرات منفی بر سلامت انسان میگذارد. آلودگی صوتی اثرات مخربی بر سلامت جسم و روح افراد در معرض دارد و عوارضی مانند اختلال در تمرکز، فشار خون و ناراحتیهای عصبی را موجب میشود.
سطح تراز صدا در بزرگراههای تهران بین ۷۰ تا ۸۰ دسیبل
میرزایی قمی با اشاره به وضعیت آلودگی صوتی در بزرگراههای پایتخت گفت: طبق اندازهگیری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سطح تراز صدا در بزرگراهها بسته به مکان قرارگیری در شهر و ورودیها و خروجیهای آنها متفاوت است ولی بین ۷۰ تا ۸۰ دسیبل در بزرگراههای مختلف سنجش شده است. به عنوان نمونه آلودگی صوتی در بزرگراه صدر به علت وجود پل و سطوح منعکسکننده، حدود ۸۰ دسیبل است. بزرگراههای تندگویان و بسیج که از شاهراههای ارتباطی هستند هم چنین وضعیتی را دارند.
آخرین وضعیت دیوارهای صوتی
میرزایی قمی درباره وضعیت دیوارهای صوتی آسیبدیده در مجاورت بزرگراهها اظهارکرد: طبق آخرین گزارش ارسالی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به این شرکت در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰ درصد دیوارهای صوتی آسیبدیده ترمیم شد.
راهکارهای کاهش آلودگی صوتی
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره راهکارهای کاهش آلودگی صوتی تهران توضیح داد: بسته به منبع آلودگی صوتی، راهکارها متفاوت است. «پیشگیری» اولین راهکار برای کاهش آلودگی صوتی ناشی از ترافیک است، یعنی بسته به حجم تردد، فاصلهای بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر بین معابر بزرگراهی و بافت مسکونی باید وجود داشته باشد که به آن حریم صوتی گفته میشود البته نمیتوان ایدهآل فکر کرد چراکه با توجه به هزینه بالای زمین در عمل، اجرای این ضابطه دشوار است. با این حال میتوان با رعایت حداقل فاصله ۳ تا ۵۰ متر و کاشت پوشش گیاهی مناسب سطح صدا را به حد قابل قبولی رساند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر لزوم خودداری از بلندمرتبه سازی در کنار معابر پرتردد تصریح کرد: اگر ساختمانهای بلند مرتبه کنار بزرگراه احداث شود، هرچه قدر هم پوشش گیاهی ایجاد کنیم و دیوار صوتی بزنیم، تاثیری بر وضعیت طبقات بالا ندارد.
او بر ضرورت اجرای «مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان» تاکید و اظهار کرد: به نظر میرسد در حال حاضر اجرای این مبحث و نظارت بر آن مورد توجه نیست. اجرای سختگیرانه مبحث ۱۸ برای ساختمانهای مجاور معابر پر تردد از ملزومات است. از جمله مفاد این مبحث میتوان به استفاده از پنجرههای چندجداره استاندارد، عدم جانمایی اتاقهای خواب و مطالعه در سمت معبر پر تردد و خودداری از استفاده از مصالح منعکس کننده صوت در رونمای ساختمانها اشاره کرد.