به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر؛ تور بازدید اصحاب رسانه از پلهای عابر مکانیزه ظهر امروز -دوشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳- با حضور مسعود حق لطفی، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران برگزار شد.
حقلطفی در نشست خبری این بازدید گفت: وظیفه ما احداث ابنیه در سطح معاونت و بالاتر از مناطق شهرداری تهران است. به عنوان یک بازوی اجرایی برای شهرداری تهران این فعالیت را دنبال می کنیم. سال ۱۴۰۱ وظیفه نگهداشت پل های سطح سواره رو تهران به ما محول شد.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران ادامه داد: در سطح شهر تهران حدود ۸۰۰ پل عابر پیاده وجود دارد. که چیزی حدود ۱۱۰ پل، مکانیزه است. در سنوات گذشته این پلها توسط سازمان زیباسازی و ترافیک ساخته و بهره برداری شده است. روی هر پل ۴ بازو و حدود ۴۴۰ یونیت در سطح شهر تهران داریم. باتوجه به اینکه عمده پلها توسط سرمایه گذاری با سازمان زیباسازی ساخته شده چند سالی تبلیغات روی عرشه این پل ها انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: غالبا ۲۰ نوع برند پله برقی داریم. در حال حاضر یکی از معضلات ما تنوع تعداد برند هاست. برخی از برندها از رده خارج شدند و در ایران نمایندگی ندارند و دستگاه ها هم خراب شدند و نمی توانند سرویس بدهند. به این دلیل که آن برندها الان حضور ندارند دچار مشکل بازسازی شده ایم.
حقلطفی با بیان اینکه پله هایی که ساخته شده بود برای این کاور داشت که شرایط فضای بیرون روی آن اثری نگذارد، ادامه داد: زمانی که وظیفه رسیدگی به این پروژه به ما منتقل شد سریعا به شناسایی پرداختیم. با همان الگویی که در نگهداشت پل های سواره رو در تهران عمل می کردیم این کار را نیز پیش بردیم. شهر تهران را به چهار منطقه تقسیم کردیم و یک پیمانکار نگهداشت برای آن در نظر گرفتیم. حدود ۵۰ درصد پله ها در آن زمان یعنی سال گذشته به دلیل نبود قطعات و سیستم نگهداشت خاموش بودند. در حال حاضر تقریبا میانگین را به ۸۰ درصد فعالیت رساندیم. استاندارد خاموشی پله ها حدود ۱۰ درصد است. علت این امر هم این است که در حال باز کردن یونیت ها هستیم و پله ها برای نصب باید خاموش باشد. سعی می کنیم با تلاش بیشتر به استاندارد ۱۰ درصد و در نهایت به مرز ۵ درصد خاموشی برسانیم.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران گفت: در زمانی که این پله ها در اختیار سازمان زیباسازی بود مورد اخذ محور قرار گرفت و ۶۵ دستگاه یونیت از ۴۵۰ دستگاه یونیت نوسازی شدند. در سال ۱۴۰۲ اخذ مجوز ها انجام شد و با یک شرکت بومی قرارداد خرید ۶۵ دستگاه یونیت منعقد شد. از اردیبهشت سال ۱۴۰۳ شروع به تعویض و بهسازی این پلها کردیم و تمامی این دستگاه ها حداکثر تا ۱۵ مهرماه نصب و راه اندازی خواهد شد. ۵۱ دستگاه تا امروز نصب شده است و ۱۴ دستگاه دیگر بزودی وارد مدار خواهد شد.
وی اظهار کرد: قبلا روی پله های ثابت تعدادی آسانسور داشتیم که با مکان یابی ما ۲۰ دستگاه آسانسور برای پله های غیر مکانیزه نیاز داریم. ۱۵ دستگاه قبلی به تمامی از مدار خارج شده بود و بازسازی آن ها و اضافه کردن ۵ دستگاه دیگر در دستور کار ما قرار گرفته است.
حق لطفی با بیان اینکه برنامه جایگزین کردن پله های برقی با رمپ های فلزی از دیگر برنامه های ماست، عنوان کرد: قرارداد ساخت ۱۰ دستگاه در مرحله اول بسته شده که تا آخر سال فرایند ساخت و نصب تکمیل خواهد شد. قرارداد ساخت پل های بتنی پیش ساخته نیز «چیزی حدود ۱۳ دستگاه» که هم پله هم رمپ دارد منعقد شده است.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در پایان گفت: در دراز مدت هدف ما ایجاد پله های رمپ دار است که سرویس دهی بهتری داشته باشد مگر جاهایی که نیاز به خدمت رسانی بیشتر دارد به نصب پله برقی و آسانسور میپردازیم. تا سال آینده نیز ۶۰ دستگاه پله برقی دیگر به این آمار اضافه خواهد شد.