• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024

گسل‌های جنوبی پایتخت خطرناک‌تر از گسل‌های شمالی

  • کد خبر : 23190
گسل‌های جنوبی پایتخت خطرناک‌تر از گسل‌های شمالی
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: مدل‌سازی مخاطره زلزله، سیل و ارزیابی ریسک لرزه‌ای ساختمان‌های تهران، ریسک لرزه‌ای شبکه پل‌ها، سیستم‌های توزیع برق، آب و گاز طبیعی از جمله این اقدامات است.
به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، نخستین نشست خبری «به سوی شهر ایمن و آماده» با موضوع ارتقای ایمن کالبدی، صبح امروز – سه شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳- در محل ساختمان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.
علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ابتدای این نشست اظهار کرد: امروزه با توجه به صنعتی شدن جهان و توسعه شهرنشینی حوادث نیز در حال افزایش است و در این شرایط چیزی که باید کاهش پیدا کند ریسک و تبعات ناشی از حوادث است.
وی با بیان اینکه در آخرین بروزرسانی ها مشخص شد که شهر تهران ۵۵ مخاطره بحران زا دارد، افزود: ۱۴ مخاطره از جمله زلزله، سیل، آلودگی هوا، طوفان گرد وغبار، حریق، زمین لغزش، فرونشست زمین، خشکسالی و قطع آب، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، تهدیدات سایبری، تجمعات انبوه و اختلال یا قطع برق از این تعداد اولویت دار هستند.
نصیری ادامه داد: گسل های شمال و جنوب شهر را داریم که گسل های جنوبی به دلیل مجاورت با بافت‌های فرسوده خطرناک تر هستند. بافت های فرسوده مهمترین مشکل ناایمنی سازه ای در شهر تهران هستند که البته اقداماتی برای نوسازی و رفع مشکلات این بافت ها انجام شده و در حال انجام است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: باید تلاش کنیم که در زلزله، جلوی خرابی‌ها را بگیریم و یا کاهش دهیم. بنابراین باید اولویت را به پیشگیری داد. در سند بین الملل سندای در ژاپن توافق شد که دنیا به سمت کاهش خطر و کاهش ریسک در بحث حوادث و بحران برود.
وی گفت: تهران ۷ روددره و ۸۶۶ متر اختلاف ارتفاع دارد که بام آن شهرک قائم در مینی سیتی است و قعر آن شهر ری است ‌که اختلاف آنها ۸۶۶ متر است. عبور این روددره ها از وسط شهر نشان می دهد که با شهری مواجه هستیم که به طور بالقوه پتانسیل سیل دارد.
نصیری بیان کرد: کار دانش پایه اصلی و اساسی را با کمک ۲۰ دانشگاه با محوریت دانشگاه شریف شروع کردیم که تا یک ماه دیگر قابل ارائه است. مدل سازی مخاطره زلزله و سیل و ارزیابی ریسک لرزه ای ساختمان های تهران، ریسک لرزه ای شبکه پل ها، سیستم های توزیع برق، آب و گاز طبیعی از جمله این اقدامات است.
لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=23190
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.