به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری، ناصر امانی در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی گزارش حسابرسی شرکت بهرهبرداری مترو تهران در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با بیان اینکه بر اساس قانون تجارت شرکت مترو ۱۳۰ برابر سرمایه، زیان انباشته دارد، اظهار کرد: این در حالیست که شرکت بهره برداری مترو یک شرکت خدماتی است و باید یارانه بگیرد تا به روز باشد. وقتی دولت به تعهدات خود عمل نمیکند و قیمت بلیت به روز نمیشود -که البته نباید بشود- میبینیم که ۱۳۰ برابر زیان انباشته شکل میگیرد.
او افزود: شرکتهایی همچون مترو شرکت تجاری نیستند بلکه خدماتی هستند که باید به سازمان تبدیل شوند یا اساسنامههای آنها تغییر کند.
بخشی از نکات مطرح شده در رابطه با گزارش حسابرسی شرکت بهرهبرداری مترو تهران را در ادامه بخوانید:
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل: هشتگرد جزو محدوده شهر تهران نیست، همین شرایط برای مترو تهران- کرج نیز وجود دارد و میبینیم که ۹۰ درصد یارانه برای بلیت مترو کرج پرداخت میشود. این هزینهها بسیار سنگین است و قرار بود که بر اساس تفاهم نامهها هزینههای نگهداری و راهبری تعیین تکلیف شود. به هر شکل صرف این هزینه در خارج از جغرافیای تهران دارای ایراد است. متروی پرند نیز خارج از محدوده است و چنین طرح هایی سرمایه شهر تهران را میبلعد و باید تعیین تکلیف شود. قرار بود حداکثر ۳۰ درصد از سهم بلیت مترو توسط شهرداری، حداکثر ۳۰ درصد توسط مردم و حداقل ۳۰ درصد توسط دولت پرداخت شود که متأسفانه دولت سهم خود را پرداخت نکرده که باید به عنوان بدهی دولت در نظر گرفته شود تا از مسیر تهاتر و یا دیگر عناوین بتوان این مبلغ را دریافت کرد. ما اینجا در مورد خرابی پله برقی تذکر میدهیم اما باید در صورت مالی لحاظ شود که آیا به پیمانکار سپرده شده بود یا خیر؟ اینکه صورت مالی در گزارش حسابرسی لحاظ نشده، جای ایراد است. تقاضا داریم که این روند اصلاح شود و از حسابرسان نپذیریم که گزارش ناقص ارائه دهند.
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه:مدیریت شرکت موظف بوده که بندهای تکلیفی را اصلاح کند. در گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۲ قابل پذیرش نیست که بندها همچنان وجود داشته باشد. در مواردی نیز اصلاحات صورت گرفته و تعیین تکلیف شده است. در گزارشات حسابرسی، عملکرد مجموعه ها بررسی نمی شود بلکه در گزارشات نظارتی به عملکرد، میزان تحقق بودجه و میزان پیشرفت اقدامات پرداخته می شود.
پرویز سروری نایب رئیس : درصد انجام تعهدات و رفع بندهای تکلیفی باید بررسی شود. شورا اگر بتواند برای رفع این بندها کمک خواهد کرد.
سید احمد علوی رئیس کمیته گردشگری : اوضاع شرکت بهره برداری مترو به هر شکل مطلوب نیست. زیان انباشته چندین برابر سرمایه است و بازرس می گوید که مشمول ماده ۱۴۱ شده و باید این مسائل را برطرف کرد. وقتی مسئولیت یک شرکت را بر عهده می گیریم مسائل باقی مانده از گذشته نیز در کنار مسائل روز برعهده مدیریت است؛ دغدغههای شهرداری و شورا باید یکسان شود و اینگونه نباشد که ابراز امیدواری کنیم که در آینده رفع خواهند شد.دست بردن در سپرده کسورات قانونی تخلف است.
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه : عدم توازن در حقوق و دستمزد و عدم رعایت عدالت در میزان دریافتی پرسنل نگران کننده است، به چه حقی شرکت مترو، اطلاعات کارکنان رسمی و قراردادی و میزان دریافتی آنها را که باید به صورت یکپارچه در سامانه قرار می گرفت، ثبت نکرده است. با تغییرات مدیریت در مترو، افرادی وارد مجموعه شده اند و کارشناسان و خبرگان فعال در این شرکت انگیزه چندانی برای فعالیت ندارند.
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه: در روز سه شنبه هفته گذشته کارکنان انتظامی حاضر در مترو مقابل شورا تجمع کردند. ۶۰۰ نفر در این حوزه فعال هستند و مسائل و مشکلاتی داشتند که باید پیگیری و پاسخ داده شود.
احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه: صورتهای مالی ضمیمه گزارشات حسابرسی است، چهار تکلیف در کمیسیون برنامه و بودجه برای گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۱ شرکت مترو لحاظ شده است. شرکت مترو موظف است ظرف یک ماه نسبت به تعیین تکلیف اخذ سند مالکیت تعدادی از ساختمان ها و زمین های اختیار، خروج از ۱۳۰ هزار برابر زیان انباشته، تعیین تکلیف ایستگاه شهید سلیمانی هشتگرد و رعایت الزامات قانونی در اصلاحیه قانون تجارت در مفاد اساسنامه و پرداخت بدهیهای مالیاتی اقدام کند. ضمن اینکه کل گزارش حسابرسی باید در سامانه شفافیت ثبت شود.