به گزارش وطن شهر و به نقل از خبرگزاری فارس, ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه حمل و نقل و به ویژه در حوزه مترو و حوزه اتوبوس تولید داخلی کم است و نیاز ما را برطرف نمیکند. ما اگر تکنولوژی ساخت کامل بدنه قطار و واگن را در اختیار داشتیم که از سال ۹۵ تا الان معطل یک شرکت چینی نمیشدیم.
وی افزود: به سیستم متحرک قطار «بوژی» میگویند که در اختیار یک شرکت چینی بوده اما خوشبختانه در این سفر شهردار تهران به چین توافق شده است که این تکنولوژی در اختیار شرکت واگنسازی تهران قرار بگیرد. اگر این محقق شود یک گام بلندی را برای خودکفایی برای ساخت واگنهای مترو برداشتیم. به این ترتیب وابستگی ما به شرکتهای خارجی به حداقل ممکن رسیده و این موضوع فوقالعاده دارای ارزش است.
امانی ادامه داد: ۲۰۰۰ واگن نیاز شهر تهران است که اگر انشاالله این ۷۹۱ واگن عملیاتی بشود یک گام بزرگی برای رسیدن به افق ۲۰۰۰ واگن برداشته شده است. ظاهراً برای ۲۹۵ واگن دیگر هم تفاهم شده است.
امانی در مورد ویژگیهای مترو گفت: مترو چند ویژگی دارد، انبوه و پاک است یعنی تولید آلایندگی ندارد؛ نه آلودگی صوتی دارد و نه آلودگی هوا دارد. همچنین مترو ارزان است، این ویژگیها باعث میشود که تأکید ما بر حملونقل با مترو بیشتر باشد. خوشبختانه این اولویت الان در دستور کار ما قرار دارد.
در حال حاضر ظرفیت واگن در داخل کشور به این دلیل که تکنولوژی آن وجود ندارد، کافی نیست، ما شرکت واگنسازی داریم اما تا یک درصدی میتواند کار کند و همیشه نیازمند بوده که بخشی از تکنولوژی را از خارج وارد کند. حال اگر این توافقی که در این سفر انجام شده عملی بشود ما تا حد زیادی در این زمینه به خودکفایی میرسیم.
امانی در مورد قطار مِلی خاطرنشان کرد: یک واگن ملی مترو هم در این دوره رونمایی شده است، اما هنوز به تولید انبوه نرسیده و هنوز بهطور کامل آزمایشات جواب مثبت نداده است، اگر آن هم به تولید انبوه برسد و امتحانهای لازم را بگیرد قدم بزرگی برای خودکفایی برداشتهایم.