به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، محمد سبزی، عضو هیأترئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اجرای قانون هوای پاک و نقش دستگاههای مختلف در کنترل کیفیت هوا، اظهار کرد: وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست حتی مراکز معاینه فنی همه تکالیفی در این زمینه دارند، اما عمل به این وظایف در سطح کشور کافی نبوده است.
وی افزود: یکی از اقدامات مثبت شهرداری تهران، ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان شهری است که تاثیر مناسبی بر کاهش آلایندگی خودروها دارد. با این حال سایر دستگاهها مانند نیروگاهها، کارخانهها و حتی زمینهای کشاورزی نیز در ایجاد آلایندگی نقش دارند و کمکاری آنها محسوس است.
سبزی درباره سهم خودروها در آلایندگی توضیح داد: حدود ۵۹ درصد آلایندگی ها ناشی از عوامل متحرک است؛ خودروها و موتورسیکلتها سهم عمده ای دارند. از حدود چهار میلیون موتورسیکلت، نزدیک سه میلیون فرسودهاند که باید از رده خارج شوند. در مورد خودروها و اتوبوسها نیز اگرچه شهرداری تهران گامهایی برداشته اما دستگاههای نظارتی باید ورود بیشتری داشته باشند.
وی با پرداختن به ترک فعل در دستگاهها تصریح کرد: خودروسازها تقریبا هیچ اقدام جدی برای کاهش آلایندگی انجام ندادهاند. کارخانهها و نیروگاهها نیز فیلترهای خود را خاموش میکنند یا با راندمان پایین کار میکنند. در حالی که تکنولوژیهای جدید میتوانند راندمان ۷۰ تا ۸۰ درصدی ارائه دهند.
سبزی تصریح کرد: پالایشگاهها با سوخت مازوت بیشترین آلایندگی را ایجاد میکنند اما دولت به علت مواجه با ناترازی، مدیریت کامل در این زمینه انجام نمی دهد.
عضو هیاترئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاهها درخصوص کنترل آلودگی هوا، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی این حوزه در اجرای وظایف خود کوتاهی کرده است و به نوعی دوگانه عمل میکند. برخی مواقع با شدت با متخلفان برخورد میکند و در مواردی دیگر هیچ اقدام عملی صورت نمیدهد. این برخورد سلیقهای، خود تبعیض ایجاد میکند و روند رسیدگی را مختل میکند.
وی ادامه داد: به نظر میرسد همه دستگاههای متولی در ایجاد وضعیت فعلی سهم دارند. نمیتوان گفت تنها یک دستگاه مقصر است، بلکه تمامی نهادهای دخیل به نوعی در این مسئله موثر هستند. اگر این روند ادامه پیدا کند، تنها واکنش به آلودگی هوا تعطیلی مدارس خواهد بود که خسارتزا و ناکافی است.
سبزی با اشاره به اینکه تاکنون دستگاهی به قوه قضاییه معرفی نشده است، افزود: ترک فعلهای انجام شده باید توسط قوه قضاییه و دادستانی تحت پیگرد قانونی قرار گیرند تا وظایف خود را اجرا کنند، اما متاسفانه در برخی موارد، اقدامات پشت پرده مانع اجرای کامل قانون میشود.
وی در پایان در رابطه با نقش شهرداری تهران در مقابله با آلودگی هوا تصریح کرد: این نهاد توانسته در حد توان خود اقدامات مؤثری انجام دهد از جمله وارد کردن اتوبوسهای برقی که تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگیها داشته است. البته اقدامات شهرداری تنها کافی نیست و سایر دستگاهها نیز باید پای کار بیایند و نقش خود را ایفا کنند.









