به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، شرکت متروی تهران طی سالهای اخیر، روند مثبتی در فرایند پیادهسازی «سیستم سلامت، ایمنی و محیطزیست» در پروژههای خود طی کرده است. بررسیها نشان میدهد که در طول سالهای اخیر و بهویژه در دوره ششم مدیریت شهری، میزان خسارات و سوانح جرحی یا فوتی حین انجام کار در پروژههای مختلف شرکت متروی تهران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
توسعه خط۷، ۴۳ماه بدون حادثه
یکی از نمونههای این ادعا، ثبت رکورد ۲۰میلیون نفر– ساعت عملیات اجرایی، بدون حادثه منجر به آسیبهای جدی (ناتوانکننده موقت یا دائم) در طول زمان ساخت و تکمیل خط۷ متروی تهران است؛ خطی که طول مسیرش ۲۷کیلومتر است و آخرین ایستگاه آن یعنی ایستگاه ورزشگاه تختی (ایستگاه بیستودوم) امسال به بهرهبرداری میرسد. با وجود اینکه تکمیل و توسعه خط۷ مترو در این دوره از مدیریت شهری با سرعت خوبی پیش رفته است، از آخرین حادثه وخیم رخ داده در آن خط که البته آن هم نتیجه بیاحتیاطی و سهلانگاری برخی کارگران بود، حدود ۴۳ماه میگذرد. یاشار لطفی، مجری خط۷ متروی تهران در این زمینه میگوید: «از شروع عملیات اجرایی پروژه احداث خط۷، تأکید متولیان امر و مدیران ارشد دست اندرکار، پیادهسازی دقیق و موشکافانه ملاحظات ایمنی، سلامت و محیطزیستی براساس استانداردهای بینالمللی بوده است. در همین راستا اقدامات متعددی صورت پذیرفت که نتیجه آن، کاهش معنادار سوانح و حوادث در کارگاههای عمرانی خط۷ بود.»
الزامات و سختگیریها در بحث HSE
پرویز ظهرابزاده، معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران درخصوص کاهش حوادث عملیاتی در پروژههای شرکت مترو طی این دوره از مدیریت شهری میگوید: «شرکت متروی تهران بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای عمرانی کشور دستورالعملهای سختگیرانهای در بحث HSE و رعایت ایمنی کار دارد. یکی از الزامات ما در مناقصات این است که شرکتکنندگان حتما گواهینامه HSE داشته باشند و سند مربوط به آن را ارائه کنند. همچنین در شرکت مترو، واحد مدیریت HSE و مدیریت بحران داریم که زیرمجموعه معاونت فنی شرکت هستند و وظیفه آنها رصد کردن موارد مربوط به HSE و ایمنی در محل پروژهها و رعایت آنها از سوی شرکتهای پیمانکار است. ازجمله این موارد حضور الزامآور افسر و مدیر HSE در تمام جبهههای کاری است.»
کاهش حوادث در پروژههای مترو
ظهرابزاده در ادامه درباره تعداد حوادث عملیاتی رخداده در جریان پروژههای مختلف مترو، با اشاره به این موضوع که حوادث ناشی از کار به ۲دسته جزئی و جدی تقسیمبندی میشود، افزود: «در بحث حوادث جدی طی این سالها فقط یک مورد در خط۱۰ حادثهای اتفاق افتاد که آن هم مربوط به سهلانگاری فردی بود. منظور از سهلانگاری فردی این است که مثلا تجهیزات ایمنی لازم مانند کلاه در اختیار فرد قرار گرفته، آموزشهای لازم را دیده و… اما آن شخص سهلانگاری کرده و چون کلاهش را برداشته یا در مکان نامناسب قرار گرفته است. حوادث جزئی البته چند مورد داشتیم، اما در مجموع خبر خوب آن است که میزان حوادث در همه پروژههای شرکت متروی تهران ازجمله در خط۷ کاهش چشمگیری پیدا کرده است.»