• امروز : چهارشنبه - ۳ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 23 April - 2025

چطور می‌توان ردپای بابک زنجانی را در واردات تاکسی‌برقی‌ها یافت؟

  • کد خبر : 31959
چطور می‌توان ردپای بابک زنجانی را در واردات تاکسی‌برقی‌ها یافت؟
به همت مدیریت شهری پایتخت تهران دودی قرار است به تهران مدرن با هوایی تمیز تبدیل شود اما در این میان عده‌ای با حاشیه‌سازی و بعضا دروغ‌هایی شاخ‌دار تلاش می کنند تا این اقدام ارزشمند را مخدوش کنند.

به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر در آغاز سال ۱۴۰۴، پروژه‌ واردات تاکسی‌های برقی شهرداری تهران وارد فاز تازه‌ای از بهره‌برداری شده است. آنچه در ابتدا با ورود چند صد دستگاه خودرو آغاز شد، حالا به شبکه‌ای گسترده‌تر از حمل‌ونقل پاک در پایتخت انجامیده. با این حال، فضای مجازی و برخی رسانه‌ها همچنان تلاش دارند تا ردپای افراد جنجالی همچون بابک زنجانی را به این پروژه‌ پیوند بزنند؛ شایعه‌ای که اسناد موجود و فرآیند شفاف اجرای پروژه، آن را رد می‌کند.

پروژه‌ای مبتنی بر توافق رسمی ایران و چین

تاکسی‌های برقی از چین در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، براساس تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری تهران و شرکت‌های خودروساز چینی، به‌صورت تدریجی به کشور وارد شده تا طی دو سال اخیر ناوگان فرسوده در مسیر نوسازی قرار گیرد.

بدون واسطه‌های پرحاشیه؛ پاسخ به یک شایعه

برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، هیچ‌کدام از شرکت‌های واردکننده یا طرف قرارداد با شهرداری تهران در این پروژه، وابستگی یا ارتباطی با بابک زنجانی یا مجموعه‌های مرتبط با پرونده‌های فساد اقتصادی نداشته‌اند. کلیه‌ اسناد مالی و تجاری این پروژه در سامانه‌های رسمی کشور ثبت و با نظارت نهادهای بازرسی پیش رفته است.

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، پیش‌تر اعلام کرده بود: «ما با طرف چینی قرارداد مشخص، دولتی و قابل ردیابی داریم. مسیر واردات، از ابتدا تا انتها، شفاف و تحت نظر نهادهای نظارتی انجام شده است.»

طبق اعلام رسمی شهرداری، روند واگذاری تاکسی‌های برقی به رانندگان از طریق بسته‌ حمایتی شامل وام صفر درصدی، کمک بلاعوض از محل تبصره ۱۲؛ صرفه‌جویی در مصرف سوخت و مشارکت بانک شهر در حال اجراست. هیچ سرمایه‌گذار یا واسطه‌ خاصی خارج از چارچوب‌های قانونی در این روند حضور ندارد و تمام تراکنش‌ها زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی، بانک مرکزی و وزارت کشور ثبت و پیگیری می‌شود.

مسیر ادامه‌دار نوسازی ناوگان

در سال ۱۴۰۴، واردات مرحله‌ دوم این پروژه با هدف ورود حداقل ۳۰۰۰ تاکسی‌ برقی جدید در دستور کار قرار دارد. هم‌زمان با آن، تجهیز زیرساخت شارژ شهری نیز با نصب بیش از ۱۵۰ ایستگاه شارژ سریع در مناطق پرتردد شهر در حال انجام است.

پایان یک حاشیه، آغاز یک جریان پاک

واردات تاکسی‌های برقی، نه پروژه‌ای رانتی، بلکه گامی ضروری در مسیر مقابله با آلودگی هوا و مدرن‌سازی ناوگان شهری است. نسبت دادن این حرکت به چهره‌هایی چون بابک زنجانی، تلاشی برای تخریب سرمایه اجتماعی در مسیر توسعه شهری است. امروز، تهران با هر کیلومتر جابجایی برقی، یک گام از دود فاصله می‌گیرد و به سمت آینده‌ای روشن‌تر حرکت می‌کند.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=31959
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.