فرناز محمدزاده؛ معضل پلهبرقیهای خراب پلهای عابر پیاده در سطح شهر یکی از یادگاریهای مدیریت قبلی شهرداری تهران برای مدیران شهری فعلی است؛ پلههایی که یکی در میان خراب میشدند و گاهی حوادث دلخراشی را برای شهروندان رقم میزدند. آمارهای سامانه مردمی ۱۳۷ نیز نشان میداد شهروندان از وضعیت این پلهها ناراضی هستند، بهخصوص سالمندانی که راه رفتن در این معابر برایشان سخت بود و آنها را آزار میداد.
جالب اینکه این معضل موجبات نقد شهرداری فعلی را هم فراهم آورد و بارها رسانههای مخالف تلاش کردند عملکرد شهرداری دوره قبل را در این زمینه نادیده بگیرند و به این بهانه مدیریت زاکانی را زیر سؤال ببرند. یونیتهایی که در دوره قبل مانند خرید و نگهداشت مترو و اتوبوس رها شده بود و آنقدر آنها را ترمیم نکرده بودند که تعداد زیادی یونیت باید بهطور کامل از رده خارج میشد. ضمن اینکه در این میان سارقان دست به دزدی تجهیزات این پلهها میزدند و حاشیههای جدیدی به این معضل اضافه میکردند.
نصب نخستین پله برقیهای از اول اردیبهشت
حالا اما با گذشت نزدیک به یکسال، این یونیتها تامین شده و روز گذشته شهردار پایتخت در حاشیه جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران گفت که از روز شنبه، اول اردیبهشت، نصب پلههای برقی جدید انجام خواهد شد. آنطور که علیرضا زاکانی میگوید، سال گذشته تعداد ۶۰دستگاه پله برقی خریداری شد و طی ۳ماه آینده نصب آنها تمام میشود. بهگفته او خرید پلهبرقی از چین در دستور کار مدیریت شهری قرار ندارد و فقط از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است.
نصب ۶۰ یونیت در ۱۳پل عابر پیاده
حالا آنطور که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به خبرنگار همشهری میگوید، قرار است این ۶۰یونیت در ۱۳پل عابر پیاده با درنظر گرفتن اولویتها و میزان تردد شهروندان نصب شود. هادی حقبین گفت: خرید ۶۰یونیت برای پلهای عابرپیاده پیشتر توسط سازمان زیباسازی دنبال شد و اکنون پس از واگذاری پلهای عابر پیاده به معاونت فنی و عمرانی، موضوع انتقال قراردادهای این یونیتها دنبال میشود.
موقعیت نصب نخستین پلهبرقی جدید در تهران
او در ادامه میافزاید: همزمان با انتقال قراردادها از سازمان زیباسازی به معاونت فنی و عمرانی، عملیات اجرایی نصب یونیتها را آغاز میکنیم، برهمین اساس نخستین یونیت قرار است هفته آینده در بزرگراه چمران، تقاطع جلال، روبهروی ایستگاه متروی شهید مدرس نصب شود. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه یک شرکت داخلی تامینکننده این پلههای برقی است، گفت: از ۶۰یونیتی که سفارش داده شده، ۴۰مورد تولید و ۳۲مورد آن تست شده است. باتوجه به اینکه نخستین یونیت ظرف هفته آینده نصب خواهد شد، برنامهریزیهای لازم را در اینباره انجام دادیم.
نصب پله برقیهای جدید
حقبین درباره مدت نصب این یونیتها گفت: نصب هر یونیت عملیاتی عمرانی خاص خود را دارد، چراکه باید زیرساختها آماده، چاهکها زده و موضوعات فنی آن دنبال شود، همچنین باید در این زمینه با پلیس راهور هماهنگیهای لازم را داشته باشیم. علاوه براین ظرف ۲هفته آینده ۵نقطه دیگر را تحویل شرکت مربوطه میدهیم که یونیتهای قبلی را جمعآوری و یونیتهای جدید را نصب کند. او با اشاره به ارزش مالی هر یک از یونیتها گفت: این یونیتها حدود ۲میلیارد تومان خریداری شده است. این هزینه جدا از اعتبار مورد نیاز نصب و جمعآوری یونیتهای قدیمی است که باید آنها را نیز محاسبه کرد.
پلهای هوایی بتنی میشوند
بهدنبال نوسازی پلههای برقی پلهای عابر، یکی از موضوعاتی که در کنار آن دنبال میشود، تغییر در سازه پلهای عابر است. در واقع شهرداری تهران قصد دارد پلهای آهنی فعلی را به پلهای بتنی تغییر دهد تا علاوهبر نمای زیباتر و کاهش هزینه نگهداشت، معضلات و مشکلاتی که درحال حاضر پلهای عابر با آن روبهرو هستند، برطرف شود. در همین راستا معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، میگوید: طرحی را برای تغییر پلهای عابر از وضعیت فعلی به بتنی آماده کردیم. طراحیها انجام و مکانیابی آن صورت گرفته است. قرار شده این سازهها صرفا در بزرگراهها نصب شود. حقبین با اشاره به اینکه فعلا در نزدیکی پارک پلیس واقع در منطقه۴ بهطور نمونه پروژه را اجرا خواهیم کرد، افزود: پیمانکار این پروژه انتخاب و زمین تحویل داده شده و درحال حاضر موضوع ساخت قالبها دنبال میشود. او درباره مزایای پلهای بتنی در شهر گفت: این نوع پل مثل پلهای آهنی موضوع زنگزدگی و رنگزدگی ندارد، سرقت از این پلها منتفی است و به لحاظ منظر شهری هر طرحی را میتوانیم بر جداره آن نصب کنیم، اصلا قصد داریم یک پل با نمای ویژه را رونمایی کنیم. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تأکید براینکه نخستین پل بتنی در ۶ماهه اول امسال رونمایی میشود، ادامه داد: بعد از نصب نخستین پل، پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت، چراکه با نصب آن، تجهیز کارگاه انجام شده و اشکالات رفع میشوند. برهمین اساس ایجاد پلهای جدید دیگر دنبال میشود.