• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024

پاسخ شهردار تهران به سئوال مهم نرجس سلیمانی در مورد حمل و نقل عمومی

  • کد خبر : 7023
پاسخ شهردار تهران به سئوال مهم نرجس سلیمانی در مورد حمل و نقل عمومی
شهردار تهران با اشاره به وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران توضیح داد: تمام خطوطی که ما تحویل گرفتیم ۲۶۰ کیلومتر بود که ۱۴۰ ایستگاه را شامل می‌شد. امروز ۲۷۴ کیلومتر خط و ۱۵۰ ایستگاه داریم، یعنی ۱۴ کیلومتر خط و ۱۰ ایستگاه در دو سال گذشته شروع کردیم و به اتمام رساندیم.

به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز-یکشنبه- در صحن علنی شورای شهر حاضر شد و در رابطه با فعالیت‌های شهرداری در راستای بهبود و بروزرسانی وضعیت حمل ونقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی توضیح داد و گفت: از آقای چمران و خانم سلیمانی برای مهیا کردن شرایط ارائه توضیح تشکر می‌کنم. موضوع حمل و نقل یک موضوع پایه‌ای است. ما در این ایام همکار عزیزمان آقای بهرامی را در کنارمان نداشتیم، از تمام تلاش‌های ایشان ممنون هستم و به آقای هرمزی نیز خدا قوت می‌گویم. موضوع حمل و نقل را برای ۵ هدف دنبال می‌کنیم. اول اینکه ترافیک را کاهش دهیم، دوم موضوعات زیست محیطی مانند آلودگی هوا را کنترل کنیم. نکته سوم نیز مربوط به این است که بتوانیم برای مردم جنبه‌های آسایش و آرامش را رقم بزنیم.

او افزود: در قدم چهارم یک نظم بخشی عمومی داشته باشیم و درنهایت می‌خواهیم یک نوسازی در شهر بر مدار حمل و نقل عمومی به واقعیت بپیوندد. برای این موضوع ما ۵ رویکرد اساسی داریم. کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب‌سازی، هوشمند سازی و در دسترس قرار دادن امکانات و همچنین افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی از جمله این موارد هستند. برای مطلوبیت نیازمند افزایش ناوگان و ایجاد زمینه سفرهای ترکیبی هستیم.

شهردار تهران با اشاره به موضوع برقی سازی گفت: امروز جهان به سمت فاصله گرفتن از سوخت فسیلی و حرکت به سمت سوخت پاک است. ما از طریق توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل برقی شهر و ایجاد زمینه برای بهره‌مندی از الگوهای پاک می‌خواهیم این رویکرد را داشته باشیم. رویکرد چهارم ما وضع قواعد و اقداماتی است که برای شهر التزام بخش است و توسعه شهر بر مدار آن را می‌توان، دنبال کرد. وقتی امکانی برای تمام شهر فراهم شد می‌توان بر مدار آنها امکانات جدیدی را برای شهر در نظر گرفت. در کنار همه این اقدامات نیازمند فرهنگسازی هستیم.

زاکانی تأکید کرد: مهم‌ترین بخش توسعه، مربوط به مترو است،‌در این حوزه شرایطی در رابطه با ناوگان و خطوط مرتبط به آن داریم. در حقیقت ۷ خط را در گذشته شروع کرده ‌بودند. تمام خطوطی که ما تحویل گرفتیم ۲۶۰ کیلومتر و ۱۴۰ ایستگاه را شامل می‌شد. امروز ۲۷۴ کیلومتر خط و ۱۵۰ ایستگاه داریم، یعنی ۱۴ کیلومتر خط و ۱۰ ایستگاه در دو سال گذشته شروع کردیم و به اتمام رساندیم، همزمان با این موضوع تا پایان سال ۱۴۰۲ ، ۱۰ کیلومتر دیگر در داخل شهر افتتاح خط خواهیم داشت.

توسعه خطوط جدید

علیرضا زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود در شورای شهر گفت: در بخش توسعه متروی تهران، ۱۴ ایستگاه را هم افتتاح خواهیم کرد که بیش از یک ایستگاه در هر ماه خواهد بود. ۱۰ کیلومتر تونل بخش جنوبی خط ۶ را هم تکمیل کردیم که این هم به خطوط ما اضافه می شود و خط پرند را نیز خواهیم داشت.

او افزود: در کنار این توسعه خط ۱۰ از ۳ محور شروع می شود که یکی از دریاچه به سمت شرق در ماه مهر آغاز می‌شود. تا پایان سال ۲ تی بی ام به محور دریاچه به غرب و جنت آباد به سمت شرق اضافه خواهد شد. از دیگر سو، خط ۱۰ نیز مسیر جدیدی به خطوط اضافه می‌کند و خط ۹ نیز از دولت آباد به سمت شمال تی بی ام حرکت خواهد کرد تا ۲ خط جدید را آغاز کنیم. در همین مدت ۲ ساله اخیر ۱۴ ورودی جدید را هم افتتاح کرده‌ایم.

به گفته زاکانی« برای خطوط ۱۱ و ۸ با خارجی ها تفاهم کرده‌ایم و سفری برای طراحی نیز در دست داریم تا به جمع بندی برسیم.»

 شهردار تهران در جمع بندی خطوطی که در این مدت مدیریت شهری برای تهران در نظر گرفته است، گفت: خطوط جدید هم افتخاری است که یکی از مهرماه و  دیگری در نیمه دوم سال شروع می شود.

به گفته او«‌ در توسعه ناوگان، ۴۲ رام دی سی داریم که قطارهای قدیمی است، ۱۲۹ رام ای سی که به‌روزتر است. سرجمع ۱۱۹۷ واگن داریم که با آنها طی سال‌های اخیر مدیریت شهری خدمت رسانی کرده است. در عین حال ناوگان دی سی از اساس در یک شرایط خاصی است که فقط ۲۰ درصدش خدمت می دهد و نیاز به بازسازی اساسی دارد. در کنار این موارد، ما ۴رام ۳ واگنه داریم که در خط فرودگاه از ایستگاه بیمه به بعد کار می کنند. در خط ۵ هم جدای از خطوط دیگر ۶۶ لوکوموتیو و ۲۶۰ واگن کار می‌کند. این یعنی در طول تاریخ مترو ۱۴۶۹واگن داشتیم. ۲۸واگن از مدار خارج شده که قابل بازسازی هم نیستند.»

نهضت اورهال کردن مترو

شهردار تهران تأکید کرد: کل اورهالی و بازسازی اساسی که شهردار در این دوره دنبال کرده، اگر نسبت به شورای پنجم مقایسه کنیم، قابل توجه است، آنها یک رام دی سی در ۴ سال و ۳۷ رام ای سی را بازسازی اساسی کردند که عملکرد ما بیش از مدیریت گذشته است. بعضی در روزنامه ها آرزوهای خود را می‌گویند و بیشتر حرف می‌زنند اما ما بیشتر کار می‌کنیم. از سویی هدف گذاری ما تا پایان برنامه چهارم، بازسازی ۳۶رام دی سی و ۱۰۸ رام ای سی است که افتخار بزرگی خلق می‌کند. به این ترتیب از شرایط حاد ابتدای آغاز به کار دوره ششم خارج شده ایم.

۷۹۱ واگن‌ جدید مترو

او گفت: یک موضوع بسیار جدی که افتخار برای این دوره مدیریت شهری است، عقد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگنی بود که از سال ۹۵ معطل مانده بود. کل ناوگان ۱۴۶۹ واگن تا در ۳دهه است. ما موفق شدیم به لطف خدا حکم قانونی که ۶۳۰ دستگاه بود را به همت دولت پیش ببریم و از آنها تشکر می‌کنم. هفته قبل پیش مقدمه خط اعتباری پرداخت شد و با کشور مورد نظر قرارداد بستیم.

به گفته زاکانی« این ۶۳۰دستگاه ۲۵درصد در قرارداد می‌تواند افزایش پیدا کند تا تعداد واگن‌ها به ۷۹۱واگن برسد. کنار این واگن‌ها توفیق دیگر هم داشتیم که ۱۱۳ واگن ملی را با مپنا، جهاد دانشگاهی و واگن‌سازی شهرداری تهران پیش بردند. دولت ۷۷میلیون یورو تامین کرد تا امروز این پول به سیستم بانکی کشور برسد برای این سرفصل و این دومین تشکر من از دولت است. طبق قانون ۲۵۹ واگن دیگر هم باید به تهران برسد که وارد مذاکره با طرف خارجی شدیم و با حداقل اعتبار قرار است در دستور کار قرار گیرد. به این ترتیب، ناوگان ما در سال‌های آتی به تدریج به سمتی می‌رود که تعداد واگن‌های ما ۲برابر شود و جهش جدی از سال آینده در متروی تهران خواهیم داشت.»

مطالعات تراموا از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت تراموا، یادآور شد: مطالعات از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود که توسعه یافت و از ۱۰ محوری که باید مورد بررسی قرار می گرفت، سه محور انتخاب شد که شامل ترمینال شرق به تهرانسر، پونک به خاوران و جنت آباد به لویزان است، بنا شد که بررسی‌های کارشناسی در جلسه هم اندیشی شورا توسط شرکت مشاور ارائه شود.

او افزود: شرکت مشاور به این نتیجه رسیده است که تراموا الگوی حمل و نقلی پیشرو است و در دنیا به ویژه کشورهای غربی به آن تکیه می‌شود، در این خصوص تفاهم نامه‌ای با وزارت دفاع داشتیم که علاوه بر آن در حوزه مسکن و هوشمندسازی نیز تفاهم نامه منعقد شد.

زاکانی با بیان اینکه ۶ هزار و ۱۷۶ اتوبوس در تهران وجود داشت و سه هزار و  ۴۸۰ دستگاه به دوره پنجم تحویل داده شد، گفت: هزار و ۸۷۶ دستگاه اتوبوس به این دوره تحویل داده شد و دو هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال در این دوره داریم، سیر سقوط دوره قبل را جبران کردیم و نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس را با نوسازی و بازسازی به ناوگان اضافه کردیم. در دوره قبل صفر عدد اتوبوس به دوره پنجم تحویل دادند و این هنر آنها بود؛ ۲۶۳ دستگاه اتوبوس و مینی بوس شامل ۱۳۳ اتوبوس و ۱۳۰ مینی بوس در دوره پنجم خریداری شد.

شهردار تهران با بیان اینکه دولت ۲۷۱ دستگاه اتوبوس در دو سال اخیر به ما تحویل داده است، یادآور شد: قدرالسهم شهرداری تهران ۲۹۳ دستگاه اتوبوس است که از این میزان ۸۲ دستگاه مینی بوس و مابقی اتوبوس است، با احتساب ۲۰ ون ملکی به ۳۱۲ دستگاه می رسد.

او با بیان اینکه قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری منعقد شده است، یادآور شد: قراداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس منعقد شده و امیدواریم بتوانیم ناوگان خود را تکمیل کنیم. عملکرد این دو سال بیش از چهار سال دوره قبل است البته نمی خواهیم مقایسه کنیم و اگر حرف بزنند مجبور می شویم حرف بزنیم تا سنگ روی یخ شوند.

شهردار تهران افزود: قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی نیز منعقد و پرداخت مبلغ ۲۵۰ دستگاه انجام و ضمانت نامه دریافت شده است و برای ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانت نامه هستیم.

زاکانی با بیان اینکه هزار و ۶۶۰ دستگاه اتوبوس تا پایان امسال نوسازی خواهند شد، تصریح کرد: مابقی این رقم در نیمه دوم سال آینده تکمیل می شود؛ علاوه بر این تعهد دولت پرداخت رقم ۶۴۰ دستگاه است و به تدریج این رقم را خواهد داد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه در تاریخ شهرداری هیچ مدیریتی نتوانسته این میزان قرارداد را منعقد کند و بی سابقه است، یادآور شد: امروز ۴۳ درصد اعتبارات به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته و به اقتضای نیاز در برنامه چهارم، بیش از برنامه عمل کرده‌ایم که مجوز آن را در متمم بودجه دریافت خواهیم کرد.

او با اعلام اینکه امروز بیش از دو هزار و ۸۰۰ دستگاه در تهران فعال هستند، خاطرنشان کرد: سه هزار دستگاه که قرارداد آن منعقد شده غیر از اتوبوس‌هایی است که دولت تحویل می‌دهد؛ لذا سمت و سوی اقدامات در بخش اتوبوسرانی به گونه ای است تا در پایان دوره ششم مدیریت شهری، کیفیت و کمیت اتوبوس‌ها بی نظیر باشد.

پیش‌پرداخت ۶۳۰ دستگاه ون به ایران خودرو

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در احکام قانون برنامه باید ۲۵ هزار دستگاه ون در سطح شهر فعال باشد، گفت: امروز آنچه که در مسیر انتخاب هستیم، نوع ون است. پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه ون را به ایران خودرو دیزل انجام دادیم و تعدادی نیز دریافت شد اما این تعداد پاسخگو نیست و نیاز است که در این مسیر گام برداریم و گزارش آن را ارائه دهیم.

او با بیان اینکه از ۷۲ هزار دستگاه تاکسی در شهر بالغ بر ۷۰ درصد نیاز به نوسازی دارند، یادآور شد: در این مسیر با تفاهم بسیار خوبی که با دولت برای نوسازی و برقی سازی صورت گرفت، سقف ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی در نظر گرفته شده است که در همین راستا هر هفته جلسه‌ای را با حضور وزیر صمت برگزار می‌کنیم و دو الگو در این مسیر دنبال می شود تا تاکسی ها امسال مورد استفاده قرار بگیرند.

پیش‌بینی ۳۵ هزار دستگاه موتور برقی

شهردار تهران تأکید کرد: مدل های مالی مشخص است و از مسیر اوراق شدن تاکسی‌ها، پرداخت از سوی راننده و ارائه تسهیلات بانکی و تبصره ۱۲ تأمین اعتبار می‌شود و فرصت و جهشی را برای شهر تهران در این زمینه ایجاد خواهد شد.در تأمین موتور کار نیز تفاهمی با دولت داشتیم تا این موتورها نیز برقی شود، ۳۵ هزار دستگاه موتور برقی پیش بینی شده و تا ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را در دستور کار داریم.

شهردار تهران با اعلام اینکه شیوه پرداخت جدید در مترو، اتوبوس و تاکسی عملیاتی خواهد شد، اظهار کرد: آغاز این طرح تا یک یا دو هفته آینده در مترو خواهد بود و شیوه پرداخت با همکاری سازمان فاوا و حوزه فناوری شهرداری تغییر می‌کند که این اقدام خبر خوشحال کننده‌ای برای مردم است و از وضعیت اسفناک امروز خارج خواهیم شد.

زاکانی با بیان اینکه در حوزه معاینه فنی ۵۴ مرکز داشتیم که به ۶۴ مرکز افزایش یافته است، یادآور شد: پایانه شرق از تیرماه امسال آغاز شده و در بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید. زمانی که دوره پنجم پایانه را تحویل گرفت ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و زمانی که به ما تحویل دادند ۷۵ درصد پیشرفت داشت و با ۱۲ درصد پسرفت روبه رو بود.

شهردار تهران با اعلام اینکه پنج هزار محل شارژ و هزار و ۷۰۰ جایگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران ایجاد می‌شود، تصریح کرد: ۳۶۰ هزار شعبه برق در تهران وجود دارد که عمده آنها مصرف ۱۴۰ وات به بالا دارند و قرار شد توسعه روشنایی تهران با تفاهم نامه با دولت انجام شود و به نوعی پرونده شرایط بد آلودگی هوا که مربوط به این حوزه است، بسته شود.

او  با بیان اینکه ۴۰ دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب و ۹۷ دستگاه از وزارت کشور دریافت کردیم، گفت: تا مهرماه ۱۲ دستگاه از اسنا و ۱۰۰ دستگاه از عقاب افشان تحویل خواهیم گرفت. در مجموع تا پایان سال قرارداد هزار و ۶۶۰ دستگاه اتوبوس را داریم که ۷۰۰ دستگاه متعلق به شرکت عقاب، ۱۵۶ دستگاه متعلق به اسنا و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری است و از سویی دیگر ۶۴۰ دستگاه نیز توسط دولت تأمین می شود. ۶۲ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری نیز تا پایان سال تحویل داده خواهد شد، با مپنا نیز قرارداد ۵۰۰ دستگاه منعقد شده که هنوز ضمانت نامه تحویل نداده‌اند.

زاکانی افزود: تعهد تحویل هزار و ۵۴۸ دستگاه اتوبوس به ما داده شده و هزینه های آن را پرداخت کرده‌ایم. با تأمین این اتوبوس‌ها تعداد وسایل نقلیه ناوگان به چهار هزار و ۳۰۰ دستگاه می رسد که این به جز ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی است که باید اورهال شود و تا پایان سال تحویل داده شود.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر دولت کل تعهدات خود را انجام دهد دو هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس را تا پایان سال خواهیم داشت، گفت: همانطور که گفتیم در مجموع هزار و ۵۴۸ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان می شوند. از پنج هزار و ۵۷۳ دستگاه اتوبوس تهران، تعداد دو هزار و ۲۶۴ دستگاه ملکی و سه هزار و ۳۰۹ دستگاه خصوصی است که دو هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال است.

تصمیم دولت برای اختصاص اتوبوس به تهران

زاکانی افزود: اخیراً دولت تصمیم گرفته که مجدداً اتوبوس به تهران اختصاص دهد؛ در کنار این تعدادی از اتوبوس های ملکی و خصوصی غیرفعال است و برای بازسازی ۵۰۰ دستگاه از این اتوبوس های غیرفعال برنامه ریزی شده است.

او با بیان اینکه مجوز ورود هزار دستگاه اتوبوس وارداتی داریم، یادآور شد: با چند تیم وارد مذاکره شدیم و تیم های ما بازدیدها را انجام دادند و چند پیشنهاد در این خصوص مطرح شده است. این هزار دستگاه علاوه بر تمام دستگاه هایی است که تعداد آن اعلام شد. اگر بتوانیم پنج هزار دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر داشته باشیم، در تاریخ حمل و نقل شهر این تعداد اتوبوس فعال نبوده است.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=7023
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.