به گزارش وطن شهر و به نقل همشهری آنلاین, شب گذشته آتش سوزی در ایستگاه شوش در خط یک مترو تهران، برای ساعاتی دلهره به جان مسافران و مردم انداخت. خط یک مترو دیشب در شرایط ناپایدار عجیبی قرار داشت و ابتدای ماجرا با فیلمی در فضای مجازی شروع شد که نشان میداد مسافران سرگردان در خط یک مترو گرفتار شدند و اینطور اعلام شد که نقص در سیستم RS ایستگاه شوش، منجر به قطعی برق در حدفاصل ایستگاههای پانزده خرداد و شهید بخارایی شده است.
هرچند که ماجرا به همین قطعی برق ختم نشد و دقایقی بعد از آن خبر آتشسوزی در ایستگاه شوش نگرانی شهروندان را چندبرابر کرد و اینطور تصور میشد که این آتشسوزی در واگنهای مترو بوده برهمین اساس بسیاری از مسافران حتی در خطوط دیگر مترو را ترک کرده و به دنبال ناوگان دیگری برای رسیدن مقصدشان بودند. این درحالی است که آتشسوزی هیچ ارتباطی با واگنهای مترو نداشت و سخنگوی سازمان آتشنشانی نیز در این باره به خبرنگار همشهری آنلاین، گفت که محل آتش سوزی اتاق برق ایستگاه بود که قسمت پشت ریل قرار داشت و هیچ ارتباطی با واگن های مترو نداشت. جلال ملکی تاکید کرد که آتش نشانان سریعا با کمک نیروهای مترو کار را آغاز کردند و هیچ فردی در این حادثه آسیب ندید.
فرسودگی شدید خط یک مترو
حال جدا از حوادث شب گذشته، خط یک مترو به دلیل آنکه اولین خط متروی پایتخت بوده و در سالهای گذشته نیز برای تامین نگهداشت و رفع فرسودگی آن اقدامات بهخصوصی انجام نشده است، اخیرا با نواقص متعددی روبه رو شده برهمین اساس بسیاری از مسافران در این خط معطل میشوند. حادثه شب گذشته حالا یک ترس زیادی را در دل شهروندانی که شمال به جنوب و یا جنوب به شمال پایتخت را با ناوگان ریلی طی میکنند ایجاد کرده که این خط دیگر ایمن نیست.
بودجه ۱۴۰۳ برای نگهداشت خطوط مترو
از حیث اهمیت این موضوع نزدیک به نیمی از بودجه شهرداری برای سال ۱۴۰۳ به حوزه حملونقل اختصاص پیدا کرده و اعتبار مناسبی را برای تامین نگهداشت خطوط مترو بهخصوص خط یک مترو درنظر گرفته شده است. آنطور که مدیرکل بودجه شهرداری تهران میگوید: ردیفی در بودجه برای بهسازی و تجهیز خطوط یک و ۵ مترو داریم که برای سال ۱۴۰۳، ۲۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است. همچنین ردیف دیگری به نام تعمیرات اساسی و بهسازی تجهیزات ثابت و مراکز فرمان مترو است که شامل خطوط یک تا ۷ مترو میشود و برای سال ۱۴۰۳، ۴۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
امیر شهرابی در ادامه میافزاید: در ردیف دیگری برای تعمیرات اساسی و بهسازی تجهیزات متحرک مترو اعتبار در نظر گرفتیم که مربوط ناوگان بوده و شامل واگنهاست و در سال ۱۴۰۳، ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار پیشبینی شده که این ردیف برای تمامی خطوط مترو است.
واگنهای چینی روی ریل خط یک
علاوه براین شهرداری تهران در این دوره توانسته قرارداد خرید واگن از چین را به نتیجه برساند و از سال آینده، اولین واگنهای چینی قرار است وارد شهر شوند. اگر این واگنهای جدید در خط یک فعال شوند بخشی از فرسودگی این خط که مربوط به قطار و واگن است را میتواند مرتفع سازد. در همین رابطه؛ معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: واگن های چینی به محض اینکه وارد تهران شود، در خط یک فعال خواهند شد.
محسن هرمزی همچنین در ادامه میافزاید: خط یک اولین خط مترو تهران است و فرسودگی زیادی دارد، طی سالهای گذشته برای تامین نگهداری این خط چه در حوزه قطارها و چه در حوزه تجهیزات اقداماتی انجام نشده بود.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه گاهی هزینه تامین نگهداری و به روز کردن خط بیشتر از اجرای یک خط است، گفت: سعی داریم با کمبود منابع، به صورتی مدیریت کنیم تا نواقص این خط هرچه سریعتر مرتفع شده و نگذاریم حادتر از وضعیت فعلی شود.