به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین ، سعید بیگی در نشست خبری که امروز با خبرنگاران داشت، در ابتدا درباره وضعیت ونکافهها توضیح داد: ما با کار ون کافهها مشکلی نداریم و حتی معتقدیم در این شرایط اقتصادی باید از آنها حمایت کنیم ولی باید بر فروش و ساعت حضور آنها در خیابانها نظارت داشته باشیم چرا که در این خصوص گزارشهایی از سوی مردم و نیروی انتظامی داشتیم.
او افزود: در میان فعالان ون کافهها افراد درست بیشتر از افراد نادرست هستند. از اول سال ۱۴۰۰ گفتیم که هر کسی ون کافه دارد باید مجوز بگیرد؛ این افراد آمدند و تشکیل پرونده دارند. در ابتدای سال ۱۴۰۰ ما به ۲۰۰ پرونده رسیدیم. براساس مصوبه شورای شهر مترمربعی ۱۰ هزار تومان در یک روز برای این ون کافه ها هزینه محاسبه میشود. ( اگر یک ون کافه ۵ متر باشد، اجاره آن ۵۰ هزار تومان در روز میشود.)
بیگی با بیان اینکه براساس قواعد شهرداری گفتیم که ون کافه باید حتما خودرو باشد و نصب کانکس و کیوسک ممنوع است، تصریح کرد: بنابراین به آنها فرصت یکساله دادیم تا تبدیل به احسن کنند. هر منطقه با توجه به ویژگی خود این کار را شروع کرد. ون کافه ها بیشتر علاقه داشتند که در شمال شهر حضور پیدا کنند. از ابتدای سال ۱۴۰۰ سخت گیری را بیشتر کردیم. امروز ۳۸ ون کافه دارای مجوز هستند و تا آخر ماه به ۵۹ مورد نیز خواهند رسید.
حضور ون کافهها در ۹ منطقه تهران
به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران با بیان اینکه ۹ منطقه تهران درگیر حضور ون کافهها هستند، افزود: جلسات متعددی با وزارت اقتصاد گذاشتیم که مجوز ون کافه را به درگاه ملی مجوزها ببریم و آنهایی که در این درگاه مجوز می گیرند به سامانه شهرداری بیایند تا فضای کسب و کار به صورت عادلانه برای همه باشد. شهرداری هم براساس ملاحظات ترافیکی مکانهایی را مشخص میکند. هفته گذشته نامه ای به استاندارد زدیم تا استاندارد ون کافه را تعیین کنند و از این طریق ایمنی تأمین شود البته گفتهایم که این استانداردها آنقدر سخت گیرانه نباشد که افراد نتوانند کار کنند؛ هیچ رویکرد ممانعتی نداریم و فقط میخواهیم ساماندهی کنیم.
او تأکید کرد: ون کافه مجاز یعنی وسیلهاش استاندارد است، قوانین اصناف را رعایت میکند و در محلی قرار می گیرد که شهرداری مشخص کرده است. مجوزها را سه ماهه صادر می کنیم و ۳۸ نفر برای فصل پاییز مجوز داشتند. در رابطه با بازه زمانی مجوز باید بگویم که سه ماهه مجوز میدهیم چون بیم ایجاد حقوق مکتسبه میرود و شهر یک ظرفیت دارد. مکان ون کافه ها در هر منطقه مشخص است و براساس ترافیک و موضوعات عابر پیاده دسته بندی می شوند. پیش بینی ما این است که در صورت ایجاد سامانه همه موارد قابل رصد است. برای مجوز هزینه ای دریافت نمی شود و تنها اجاره دریافت می شود.
بیگی با بیان اینکه تمام ون کافه های منطقه ۱ بدون مجوز هستند، گفت: در هر ناحیه شرکت حریم بان نیرو دارد و به شمارش ون کافه ها می پردازد. فراد برای گرفتن مجوز ون کافه به شهرداری منطقه مراجعه میکند و ما بعد از بررسی و دریافت هزینه،مجوز را معمولا در سه روز می دهیم.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه ۲ هزار و ۳۰۰ وانت در تهران فعال است که باید نظامند شود، افزود: نکته مهم این است که وانتیها سیار قانونی نیستند. ماده ۳ و ۴ قانون نظام صنفی مشاغل سیار را به رسمیت میشناسد و بر این اساس باید اقدامات جدی انجام شود. به طور نمونه هر رسته برای بخش سیارش جواز قانونی صادر میشود و باید هر فرد بیمه و پرونده مالیاتیداده شود از این طریق ساماندهی فضا بهتر خواهد شد.
مشاغلی که حضورشان در بازار بزرگ خطرناک است
او سپس به ساماندهی مشاغل در بازار اشاره کرد و گفت: در بازار سه موضوع داریم، تولید و توزیع و عرضه. تولید در بازار عاقلانه نیست چرا که بازار ظرفیت تولید ندارد. به همین دلیل املاک مسکونی به انبار و محل تولید تبدیل شدهاند. چند صنف از نظر ایمنی خطرناک هستند، صنف تولیدکنندگان کفش دست دوز اولین است. سال گذشته تفاهم نامهای با شرکت شهرکهای صنعتی بستیم و اولویت ما با همین صنف است که بعد از ایجاد مجتمع کارگاهی از شهر خارج شوند. صنف کفاشهای دست دوز بیشترین آسیب را دارند. در مرحله بعد تولیدکنندگان پوشاک نیز در حال پیگیری هستند. با توجه به اینکه تعداد زیادی از این صنف فعال هستند، از نظر ترافیکی مشکلاتی ایجاد میکنند. هدف ما این است که بازار به محلی برای نمایش نمونه تبدیل شود.