• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
«وطن شهر» بررسی می‌کند؛

هزینه‌کرد مناطق شهرداری در جشن ۱۰ کیلومتری (+سند)

  • کد خبر : 2903
هزینه‌کرد مناطق شهرداری در جشن ۱۰ کیلومتری (+سند)
برگزاری جشن 10کیلومتری عید غدیر همزمان استقبال و انتقاد شهروندان تهرانی را بدنبال داشت. همانقدر که این جشن مورد استقبال طیفی وسیع از جامعه واقع شد، در نقطه مقابل نیز بسیاری از نحوه برگزاری، هزینه‌کرد، اسراف، عدم رعایت کرامت انسانی و... انتقاد کردند.

به گزارش وطن شهر: با این انتقادها اکثر در فضای مجازی و رسانه‌های آنلاین بود. خبرهای ضد و نقیضی نیز از هزینه‌ای که شهرداری تهران برای برگزاری این جشن ده کیلومتری انجام داده است منتشر شد. اما شهرداری تاکنون این هزینه‌کرد را نه تایید و نه تکذیب کرده است. وطن شهر در این گزارش ضمن انتشار دستورالعمل برنامه‌های دهه ولایت و امامت ۱۴۰۲ برای مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران به جزئیات هزینه جشن ۱۰کیلومتری غدیر و آنچه به شهرداری مناطق تکلیف شدهاست می‌پردازد. دستورالعملی که از سوی اداره کل فرهنگی شهرداری تهران و خطاب به مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران ابلاغ شده است. بهتر از در ابتدا نگاهی به تازه‌ترین مالی شهرداری تهران داشته باشیم:

نگاهی به وضعیت بودجه شهرداری تهران

حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران به تازگی با بیان اینکه بودجه سال قبل شهرداری ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده اعلام کرد: «در ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه گذشته ۶۹ هزار و ۸۲ میلیارد تومان وصول شده که نسبت وصول به بودجه مصوب ۱۳۷ درصد است.» این یعنی شهرداری تهران در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه مازاد داشته است.

 

لزوم فعالیت فرهنگی در سطح شهر

بر هیچ کس پوشیده نیست که شهر و شهروندان فقط به پروژه‌های عمرانی نظیر ساخت و ساز بزرگراه، آسفالت معابر و… نیاز ندارند. شهروندان به سرگرمی در اوقات فراغت، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی نیاز دارند. شهر زمانی پویاست که از تمام جهات رشد کند. دو سال کرونا باعث شد تا شهروندان اجبرا از اکثر فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی محروم باشند. در سال گذشته نیز بغیر از ایام نوروز و چند گردهمایی مذهبی فعالیت چندانی انجام نشد. اکنون و در آستانه تابستان فرصت خوبی است تا فعالیت‌های فرهنگی و پویش‌های اجتماعی در تهران بیش از پیش انجام شود.

 

چگونگی هزینه‌کرد شهرداری

شهرداری تهران مانند دولت، بودجه و اعتبار مختص به خود را دارد. همانطور که در سطح کلان مجلس ردیف بودجه را مشخص و جهت اجرا به دولت ارجاع می‌دهد در شهرداری نیز شورای شهر مشخص می‌کند که در هر بخش چه میزان بودجه‌ای باید خرج شود و شهرداری موظف به اجرای آن است. اما از این جهت همواره به شهرداری در دوران مختلف انتقادهایی وارد بوده است. همانطور که پیشتر اشاره شده در دوره کنونی مدیریت شهری نیز شهرداری تهران آنطور که باید تکالیف بودجه‌ای، مخصوصا بودجه مازاد را رعایت نکرده است.

 

انتقاد از نحوه هزینه بودجه مازاد

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در این خصوص معتقد است: در تبصره ۲۹ گفته‌ایم که اگر شهرداری درآمد مازاد داشته باشد می‌تواند در بخش‌های ضروری هزینه کند که اولویت‌ها در مترو، اورهال واگن‌ها، خرید ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده و تبصره نادیده گرفته شده است.

وی تأکید کرد: در توسعه و تجهیز سامانه‌های حمل و نقل ریلی تنها ۵۸ درصد در این بخش هزینه شده و نه تنها از مازاد درآمد استفاده‌ای نشده بلکه ردیف‌های مصوب نیز به میزان ۵۸ درصد استفاده شده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برای پایانه‌ها هزار میلیارد تومان به میزان ۴۰ درصد هزینه شده است، یادآور شد: این مبالغ انحراف در بودجه را نشان می‌دهد، همچنین قرار بر این بود که برای مقادیر افزایش و کاهش هریک از ردیف‌ها مجوز دریافت می شد اما صورت نگرفته و دست‌کاری‌هایی در ردیف‌ها انجام شده و حتماً تخلف شده است.

شهروندان به دنبال شفافیت مالی شهرداری

برگزاری یک جشن مذهبی-فرهنگی در پایتخت امری بزرگ است. اینکه جمعیتی متشکل از صدهاهزار نفر گردهم آیند، برای ساعت‌هایی به دور از دغدغه خوش باشند. بنوشند، بخورند، موسیقی گوش کنند، بازی کنند و در کنار خانواده از اوقات خود لذت ببرند بسیار پسندیده و خوب است. اما چرا عده‌ای انتقاد دارند؟ محور اصلی انتقادات چیست؟ و آیا می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر در برگزاری جشن‌های آتی از میزان منتقدان کاست و در عین حال به افزایش کیفیت برگزاری آن گردهمایی افزود؟

بخشی از این انتقادات به هزینه‌هایی است که انجام شده است و برای شهروندان شفاف نیست. عده‌ای از  شهروندان تهرانی معتقدند وقتی بودجه شهرداری تهران از عوارض و پرداخت‌های آنان تامین می‌شود حق دارند بدانند که برای برگزاری یک جشن چه میزان هزینه و از کدام منبع و ردیف بودجه هزینه شده است؟ اما شهرداری تهران با عدم اعلام شفاف هزینه‌ها، شبهات را افزایش می‌دهد. در صورتی که با تکیه بر سامانه‌هایی چون سامانه شفافیت و یا اعلام رسمی توسط مرکز ارتباطات و یا برگزاری نشست خبری به سوالات و افکار عمومی پاسخ دهند. وطن شهر با تحلیل بخش‌های مختلف دستورالعمل اداره کل فرهنگی درخصوص برنامه‌های دهه ولایت و امامت ۱۴۰۲ خطاب به مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران به بخشی از این سوالات پاسخ می‌دهد. امید اینکه شهرداری تهران در سنوات آتی با شفافیت مالی بیش‌تر به تنویر افکار عمومی کمک کند.

جشن ده کیلومتری 

نگاهی به دستورالعمل ۸۸ میلیاردی

اداره کل فرهنگی شهرداری تهران طی دستورالعملی از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران خواسته است تا هر منطقه از محل ردیف‌های اعتباری فرهنگی منطقه خود تا سقف ۴میلیارد برای راهپیمایی ۱۰کیلومتری غدیر هزینه کنند. در صورتی که هر ۲۲ منطقه شهرداری این بودجه را هزینه کنند بالغ بر ۸۸ میلیارد ریال هزینه از طریق مناطق شهرداری برای این جشن هزینه شده است. این مبلغ بغیر از  هزینه‌هایی است که سایر بخش‌های شهرداری از جمله معاونت خدمات شهری، معاونت حمل و نقل و ترافیک، سازمان زیباسازی و… صرف کرده‌اند.

در بخشی از این دستورالعمل آمده است: «در برنامه میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر از درج لوگوی شهرداری تهران و عناوین سازمانی در بنرها، سردرب غرفه‌ها، پردیس‌ها و استیج‌ها خودداری شود. دلیل این امر مشخص نیست، شهروندان می‌دانند که بخش عمده‌ای از برنامه‎‌ریزی، تبلیغات و نیز برگزاری جشن ۱۰کیلومتری غدیر توسط شهرداری تهران انجام شده است. اما چرا نباید از لوگو شهرداری استفاده شود خود جای سوال است.

همچنین در بخش دیگری از شهرداران مناطق خواسته شده که پس از اجرای برنامه در جلسه‌ای از کارمندان و گروه‌های مشارکت‌کننده تقدیر و تجلیل به عمل آید.

 

وظیفه هر منطقه شهرداری در پذیرایی

در بخش دیگری از این دستورالعمل به تفکیک مناطق «نوع پذیرایی» هر منطقه مشخص شده است. در ذیل جدول از مناطق خواسته شده تا حداقل از ۱۵ الی ۲۰ هزار نفر پذیرایی کنند. به طور مثال مناطق ۱-۷-۱۳ و ۱۹ موظف به طبخ و توزیع فلافل و سیب‌زمینی سرخ شده، مناطق ۲-۸-۱۴-۲۰ و ۵ موظف به تهیه و توزیع شربت و دمنوش، مناطق ۳—۹-۴-۱۵-۱۱ و ۱۷ موظف به تهیه و توزیع هندوانه، خربزه و طالبی، مناطق ۱۰-۱۶-۲۱و ۲۲ تهیه و توزیع بستنی و نیز مناطق ۶-۱۲ و ۱۸ موظف به توزیع چیپس، پفک هندی و پف فیل شده‌اند. در این دستورالعمل ذکر شده است که هر منطقه علاوه بر اقلام فوق بایستی در موکب خود ۱۰هزار بطری آبمعدنی نیز توزیع کند.

علاوه بر اینها مناطق موظف شده‌اند خدمات مشاوه‌ای، پزشکی و سلامت، سرگرمی کودکان، اتاق مادر کودک و… را نیز جهت استفاده شهروندان مهیا کنند. توزیع کتاب داستان، بادکنک، اقلام فرهنگی، پرچم و… نیز  در غرفه‌هایی جداگانه از هر منطقه خواسته شده است.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=2903
  • منبع : وطن شهر
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.