به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران، صبح امروز -دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۴- در نشست خبری مشترک با مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد تمهیدات مدیریت شهری برای مدیریت ناترازی برق بر اساس مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، اظهار کرد: نظارت بر اجرای مبحث ۱۹ بر عهده مهندس ناظر است و اگر شهرداری مجوزهای صادر شده توسط مهندسان ناظر را تأیید نکند، پروانه صادر نخواهد کرد.
وی افزود: به نظر می رسد برای انجام کار جدی و دقیق در این زمینه نیاز به یک سامانه وجود دارد. اقدامی در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری در حال انجام است که روند به صورت سامانه ای کنترل شود.
سخنگوی شهرداری تهران درباره هوشمند سازی چراغ های مسیر اتوبوس های تندرو هم عنوان کرد: یک تفاوت نظر درخصوص مدیریت خطوط تندروی اتوبوسرانی است که اختلاف نظرها بین شهرداری و پلیس راهور است و باید تعیین تکلیف شود. باید بهرهبردار از این خطوط مسئولیت آن را بپذیرد و طبیعتا این حجم از تردد موتور سیکلت در این خطوط قابل قبول نیست. این مشکل باز هم به موضوع مدیریت یکپارچه و واحد شهری بر می گردد.
در برخی نقاط شهر چراغ های هوشمند فعال شده است
محمدخانی اظهار کرد: در بحث چراغهای هوشمند نیز اتفاقاتی افتاده و در برخی نقاط این چراغ های هوشمند فعال شده و باید در نقاط دیگر نیز فعال شوند.
بیاطلاعی و نگاه غلط استاندار به موضوع حریم زمینهساز سوءاستفاده مافیای ساخت و ساز شده است
محمدخانی در مورد اظهارات استاندار تهران در رابطه با حریم پایتخت، اظهار کرد: این سخنان مایه تأسف و تعجب بود؛ این حجم از عدم تسلط به موضوع و بی اطلاعی ایشان واقعاً نگران کننده است. به نظر می رسد رویکردی که استاندار اتخاذ کرد به دلیل عدم تسلط و آگاهی به موضوع بسیار حساس حریم است و این ناآگاهی در آینده گریبان آنها را به لحاظ حقوقی خواهد گرفت.
وی ادامه داد: قانون صراحتا و بسیار روشن به مدیریت و نظارت بر حریم پرداخته و آن را بر عهده شهرداری گذاشته است. ایجاد ساختار جدید برخلاف سیاست های کلان دولت است. اگر بخواهیم ساده به این موضوع بپردازیم، شهرداری تهران با تجربه خود در موضوع حریم، اقدامات ویژه ای را مبنی بر نظارت هوشمند آغاز کرد و متناسب با آن با حجم بالایی از تخلفات در حریم مواجه شد. بلافاصله وقتی شهرداران مناطق و نواحی دارای حریم برای مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز که بخشی از آنها مربوط به مجموعه های اقتصادی و دارای نفوذ در برخی نهادها، ورود کردند، استانداری وارد موضوع شد و تلاش کردند که حریم تهران را کاهش دهند و آن را بی اثر کنند.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه بی اطلاعی و نگاه غلط استاندار به موضوع زمینه ساز سوء استفاده جریان های بیرون از استانداری و مافیای ساخت و ساز شده است، گفت: شهرداری و شورای شهر در این زمینه کوتاه نخواهندآمد و از دستگاه قضایی درخواست می کنیم دست مدیریت شهری را برای برخورد با متخلفان باز بگذارند.
وی با اعلام اینکه برای برخی همکاران ما که اقدام به مقابله و تخریب ساخت و ساز غیرمجاز می کنند، موانعی ایجاد می شود، تصریح کرد: امیدواریم این مسیر اصلاح شود و شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
اگر پرونده محرمانهای برای ساخت و ساز در حریم وجود دارد، استاندار آن پرونده را از محرمانگی خارج کند
محمدخانی با بیان اینکه مسیر صدور پروانه کاملاً شفاف و از سوی کمیسیون ماده پنج به عنوان یک نهاد فرابخشی است، اظهار کرد: مطرح کردن پرونده محرمانه از سوی استاندار عجیب بود. ما این اجازه را می دهیم که اگر پرونده محرمانه ای وجود دارد، استاندار آن پرونده را از محرمانگی خارج کند.
هر رویه غلطی در حریم رخ دهد، مسئولیت آن با شخص استاندار است
وی با بیان اینکه اتفاقاتی در حریم رخ می دهد که افراد بابت تصمیمات و تبعات آن پاسخگو باید باشند، یادآور شد: هر رویه غلطی پیش برود و اتفاقی رخ دهد، مسئولیت آن با شخص استاندار خواهد بود. روشن است که این اقدامات خلاف نظر رئیس جمهور و خلاف قانون است و به ضرر پایتخت و مردم خواهد بود. طبیعتاً باید پاسخگو باشند.
محمدخانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پرونده تراموا بسته نشده و تکلیفی مبنی بر تأمین ART و تراموای چرخ لاستیکی یک الزام قانونی است، اظهار کرد: بررسی ها و مطالعات در حال انجام است و دو خط نیز برای آن مشخص شده است. شهرداری تهران در مرحله اول اولویت خود را روی اتوبوس های سه کابین و یا متروباس گذاشته تا با هزینه کمتری، ظرفیت حمل و نقل خطوط تندرو را افزایش یابد. در سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین، ۷۵ دستگاه متروباس از شرکت هایگر خریداری شد تا فاصله بین مد حمل و نقلی اتوبوس و مترو را با اتوبوس های سه کابین تأمین کنیم. پس از آن به دنبال تراموا هم خواهیم رفت.
تحول در حوزه نظافت شهر طی هفتههای آینده
وی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران دنبال انجام اقدام جدی در بخش نظافت و نگهداشت شهر است، تصریح کرد: شهرداری ورود جدی و بدون تعارفی در زمینه مدیریت پیمانکاران دارد. اگر کم کاری صورت بگیرد و پیمانکاران بخواهند مسیر اصلاحی شهرداری را با مشکل مواجه کنند، قطعاً برخورد خواهد شد. در هفته های آینده اثر تحولی جدی را در حوزه نظافت خواهیم داشت. بعدازظهر امروز جلسه مهمی در این زمینه در مدیریت شهری برگزار خواهد شد تا مشکلات در این زمینه رفع شود.
خبر لغو کنسرت در برج میلاد بازی سیاسی است نه واقعیت
محمدخانی در جواب پرسشی درباره لغو کنسرت های برج میلاد بیان کرد: منشا این خبر را نمی دانیم کجاست و حدس ما این است که هر چه نزدیک به انتخابات می شویم تلاش میشود دوگانه های فرهنگی و هنری ایجاد شود تا برخی گروه ها را مخالف شادی مردم نشان دهند. این دوگانه سازی و دو قطبی سازی ها برای مردم بی مزه شده است و از اساس این مساله غلط است و برج میلاد کنسرت ها را برگزار میکند. در ماه های آینده برقراری برنامه های فاخر موسیقیایی و کنسرت ها در برنامه برج میلاد نشان میدهد که این خبر کذب است.
وی یادآور شد: در سال اولی که ما آمدیم فردی از دولتمردان دولت آقای روحانی ادعا کرده بودند که شهرداری تهران دستور داده که کوه ها هم تعطیل شود و ما به این خبرهای دروغ و عجیب عادت داریم. برج میلاد برنامه ریزی ها را برای یک سری رویدادها انجام می دهد اما ممکن است تهیه کننده ای از این تقویم ها وبرنامه ریزی ها ناراضی باشد و به فرض خود از بازار رسانه برای این نارضایتی استفاده کنند. اما شهرداری تلاش می کند همه رویدادها و برنامه هایی که مورد استقبال مردم قرار میگیرد و برنامه های فاخر را در اولویت قرار دهد.
بنا بر تاکید شهردار در دوره ششم مدیریت شهری کمتر از عملکرد دوره قبل انتقاد شد
سخنگوی شهرداری تهران در مورد اظهارات یکی از اعضای شورای شهر پنجم در رابطه با عملکرد دوره ششم مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مهلت وزارت کشور برای استعفاهای متناسب با انتخابات، همچون سوت آغاز رقابت های انتخاباتی است. از دوستان می خواهیم اجازه دهند مسیر خدمات رسانی شهرداری به مردم ادامه پیدا کند. تأکید شهردار تهران نیز بر همین موضوع است.
وی افزود: در دوره جدید مدیریت شهری، شهردار تهران تأکید کرد که در مورد دوره قبلی مدیریت شهری سخنی مطرح نشود. به ندرت دیدیم که موضوعی از سوی مدیران شهری در مورد دوره قبل مطرح شده باشد. شاید تنها موضوع مطرح شده عدم ثبات مالی بود که با توجه به شرایط فاجعه بار نیاز به مطرح کردن تحول انجام شده، وجود داشت.
محمدخانی با بیان اینکه قرار جدید شهردار تهران بر این بود که تمام اتفاقات و آمار ثبت شود و مقایسه ای با قبل صورت نگیرد، تصریح کرد: اگر مدیری عملکرد خود را با دوره قبل مقایسه می کرد، شهردار تهران تأکید داشت که آمار قابل مقایسه با دوره قبل نیست، چراکه عملکرد دوره قبل نزدیک به صفر است و قابل مقایسه نیست. دوره ششم با حداقل کار در همه حوزه ها نسبت به دوره قبل رشد داشته است.
از دوره پنجم مدیریت شهری فقط می توان به عنوان دوره تعطیلات یاد کرد
وی خطاب به شهردار سابق و برخی اعضای شورای پنجم، یادآور شد: از دوره قبل می توان به عنوان دوره تعطیلات یاد کرد؛ به گونه ای که هیچ چیزی وجود نداشت. یکی از مصادیق آن نصف شدن تعداد اتوبوس های تحویلی به دوره پنجم است. در ابتدای دوره ششم هزار و ۸۰۰ اتوبوس تحویل ما داده شد که امروز به بیش از چهار هزار دستگاه رسیده است.
سخنگوی شهرداری تهران تأکید کرد: تمام تلاش ما این بود که نصاب خدمات رشد کند؛ درحالیکه در دوره قبل نصاب خدمت نصف شد. اینکه افرادی که نشان و نماد محض ناکارآمدی هستند، این اعتماد به نفس را دارند که در مورد مدیریت شهری صحبت کنند، از ویژگی های آنهاست. شاید بخشی از آن تقصیر ماست که در مورد عملکرد دوره قبل سخن نگفتیم. در حوزه مسکن، حمل و نقل، خدمات شهری، توسعه فضای سبز آمار مشخص است و شاهد نزول عجیب و وحشتناکی در آن دوره بودیم. دیدیم که تمام اشکالات را هم به گردن کرونا و تحریم ها انداختند و این موارد حرف های عجیبی است. چرا در آستانه انتخابات دوباره اینگونه فعال شدند؟
وی افزود: شهرداری تهران در شرایط اسنپ بک، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی را به تهران آورد و تمام این موارد نماد و نشانه است. اینکه گفتند به دلیل کرونا و تحریم نتوانستند کار کنند و با اعتماد به نفس می گویند کدام دوره مدیریت شهری بهتر و بدتر است، عجیب است. در هیچ مدرسه ای ندیدیم که ارزیابی وضعیت کلاس را بر عهده شاگرد تنبل کلاس بگذارند.
عدد قرارداد داخلی اتوبوس ها بیش از خرید خارجی است
محمدخانی در رابطه با قرارداد تأمین دو هزار دستگاه ون، یادآور شد: ما در سفر اخیر به چین در مورد تاکسی ها و ون ها مذاکرات جدی انجام دادیم. عدد قرارداد داخلی بیش از خرید خارجی است. ما قرارداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را منعقد کردیم، در حالیکه تعداد اتوبوس های داخلی بیش از سه هزار دستگاه است.
وی ادامه داد: عدد قیمت تمام شده اتوبوس های خریداری شده در سفر اخیر ما به چین کاهش پیدا کرد و این بر خلاف رویه داخلی مبنی بر افزایش قیمت ها به بهانه های مختلف است. علت کاهش این قیمت کاهش هزینه باتری های اتوبوس ها بود و در مجموع عدد خرید اتوبوس های برقی کاهش یافت. در تأمین ون نیز پیگیری ها در حال انجام و نهایی شدن است و امیدواریم بتوانیم در کنار واردات تاکسی ها، تأمین ون ها را نیز انجام دهیم.









