• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024

موتورسیکلت‌ها چقدر در آلودگی هوای تهران نقش دارند؟

  • کد خبر : 23056
موتورسیکلت‌ها چقدر در آلودگی هوای تهران نقش دارند؟
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها سهم زیادی در آلودگی هوای کلانشهرها دارد، گفت: بر اساس آمار این وسیله نقلیه در موضوع آلاینده‌های گازی ۲۱.۳ درصد و در بحث ذرات معلق ۱۰ و یک دهم درصد نقش دارند.

به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، محمدمهدی میرزایی قمی افزود: این یعنی موتورسیکلت‌ها در بحث آلاینده‌های گازی رتبه دوم و در بحث ذرات معلق رتبه سوم را در آلودگی هوای تهران دارند.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی بروز آلودگی هوا در پایتخت تردد زیاد موتورسیکلت‌هاست، اظهار کرد: متاسفانه تعداد مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی بشدت پایین است.

به گفته وی، پارسال کل مراجعات موتورسیکلت‌ها برای اخذ معاینه فنی به مراکز ما پر تهران در نوبت اول و نوبت دوم ۹۶۰ دستگاه بود.

میرزایی قمی اضافه کرد: بر اساس اعلام پلیس راهور، بیشترین تصادفات مرگبار تهران مربوط به موتورسواران است و اگر شهروندان دارای موتورسیکلت به معاینه فنی مراجعه کنند هم در موضوع مشارکت در کاهش آلودگی هوا و هم در کاهش تصادفات نقش موثری خواهند داشت.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اعلام اینکه موتورهای کاربراتوری بیشترین سهم در انتشار آلایندگی این منابع متحرک را دارند، گفت: با توجه به اینکه بیشترین حجم تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده بازار تهران است، با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و پلیس راهور تهران بزرگ طرحی تشویقی را پیش بردیم که قرار است یک سری خطوط پرتابل معاینه فنی موتورسیکلت در محدوده بازار مستقر کنیم در حالیکه تاکنون خطوط پرتابل معاینه فنی موتورسیکلت وجود نداشت.

وی تاکید کرد: در واقع به جای اعمال قانون و جریمه موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور به مراکز پرتابل که در همان محدوده حدود ۶۰ متری آنها مستقر است، هدایت می‌شوند.

به گفته او، برنامه ریزی شده که تا پایان تابستان این طرح تشویقی در این منطقه پیاده سازی شود.

میرزایی قمی درباره آمار خودرو نیز اظهار کرد: طی سال گذشته حدود یک میلیون و ۶۶۵ هزار دستگاه خودرو در نوبت اول و دوم به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند که از این تعداد ۷۳ درصد آنها موفق به اخذ گواهی معاینه فنی در مراجعه نخست شده و ۲۷ درصد هم مردود شدند.

وی ادامه داد: مراکز معاینه فنی شهر تهران ظرفیت پذیرش سالانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو پلاک تهران را داراست که تنها براساس مراجعات سال گذشته حدود ۳۷ درصد آنها به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند.

به گفته این مقام شهری، مراکز معاینه فنی تهران کاملا مجهز شده و دارای دستگاه‌های به‌روز هستند و بر اساس تکنولوژی روز دنیا اندازه‌گیری انجام می‌شود و هیچگونه کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران یکی از عواملی کاهش مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران را فعالیت مراکز بدون صحت عملکرد در اطراف تهران و فروش معاینه فنی به صورت اینترنتی عنوان کرد.

وی افزود: متاسفانه در بعضی از سایت‌های اینترنتی به صورت کاملا رسمی اقدام به فروش معاینه فنی می‌شود و از آنجایی که هزینه معاینه فنی ۹۲ هزار تومان است برخی با اخذ ۴۰۰ هزار تومان تا چند میلیون اقدام به دریافت معاینه فنی خودرو خود از این طریق می‌کنند.

وی ادامه داد: جهت جلوگیری از این فرایند، مکاتبات لازم با دستگاه‌های نظارتی صورت گرفته و امیدواریم که به صورت جدی با این موارد برخورد شود چرا که نیازمند قانون جدی‌تری در این زمینه هستیم و باید نظارت تشدید و برخورد با افراد و عوامل متخلف انجام شود.

 

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=23056
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.