• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران:

مدرسه، یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای آموزش اقدامات محیط‌ زیستی

  • کد خبر : 7576
مدرسه، یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای آموزش اقدامات محیط‌ زیستی
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدرسه یکی از بهترین ظرفیت‎ها برای ترویج و آموزش اقداماتی در راستای حفاظت از محیط‎زیست همچون تفکیک زباله از مبدأ، مصرف کمتر پلاستیک و مواد پلاستیکی و یا غرس نهال در مدارس توسط هر دانش‎آموز برای رسیدن به شهری پاک است.

به گزارش وطن شهر و به نقل از ایلنا، سوده نجفی، عضو هیات‌رئیسه شورا در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان این که با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی هرساله شاهد تکاپویی در شهر از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان هستیم که با شور و انگیزه خاصی برای حضور در کلاس‌های درس و کسب دانش تلاش و کوشش می‌کنند، اظهار داشت: براساس آمارهای ارائه‌شده همزمان با فرا رسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید در کلانشهر تهران نزدیک به ۲ میلیون نفر از محصلان و دانشجویان به کلاس‌های درس می‌روند، همین موضوع بر سنگینی ترافیک و ازدحام جمعیت در معابر و تقاضا برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی خواهند افزود.

وی افزود: علاوه بر موضوع حمل‌ونقل که مهمترین مساله مدیریت شهری در ایام آغاز سال تحصیلی است، موارد دیگری همچون ارتقای سطح خدمات فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و بهداشتی و همچنین همکاری در امر تجهیز، بهسازی و نوسازی، ایمن‌سازی و بازسازی محیط‌های آموزشی مورد توجه شهرداری قرار دارد که موضوعات را در مصوبه استقبال از مهر پیگیری و اجرا می‎کند تا برنامه‌ریزی مناسب برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان و دانشجویان که آینده‌سازان فردای این شهر و کشور هستند، صورت بگیرد.

نجفی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت و سلامت دانش‌آموزان در ابعاد مختلف سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، یادآور شد: سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و پیشگیری و درمان هرگونه ناهنجاری‎ها، اختلالات و بیماری‎ها در این دوره سنی بسیار حائز اهمیت است که باید در کنار آموزش و علم‌آموزی به این قشر به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان این که مدرسه مهم‌ترین فضای اثرگذار بر سلامت جسمی و روحی دانش‎آموزان است که باید از لحاظ شرایط فیزیکی بستر مناسب برای تامین سلامت را فراهم کند، تاکید کرد: سلامت دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین راه‎های ارتقای سلامت جامعه است که در بلندمدت تاثیرگذار است و عدم توجه به آن، آثار زیان‌باری برای جامعه خواهد داشت.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان به عنوان یکی از ضروریات نظام سلامت، خاطرنشان کرد: ارتقای سلامت دانش‌آموزان در راستای تحقق بند ۲ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یکی از عوامل مهم در سلامت دانش‌آموزان در مدارس، ورزش است که تحقیقات نشان داده تاثیر ورزش بر سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان رابطه مستقیمی با سلامت و بهداشت روانی و به‌ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد که علاوه بر این، ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می‎دهد و می‎تواند عملکرد سیستم اسکلتی عضلانی، سیستم قلبی عروقی، سیستم تنفسی، سوخت‌وساز و حتی عملکرد مغز را بهبود ببخشد.

نجفی با بیان این که ضرورت دارد که درس تربیت بدنی را درسی مهم و حائز اهمیت دانست و از نگاه تفریحی و تفننی به آن اجتناب کرد، گفت: ورزش جزو جدایی‌ناپذیر تعلیم و تربیت و وسیله‌ای برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی است. براساس برخی آمارها تعداد زیادی از دانش‌آموزان مدارس کشور به دلیل عدم تحرک دچار ناهنجاری‌های ساختار قامتی و اضافه وزن هستند، لذا برنامه‌ریزی برای ترویج ورزش بین دانش‎آموزان و تشویق آنها امری مهم و ضروری است.

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع بازیافت زباله به عنوان یکی از راهکارهای حفظ محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: در این سال‎ها همه دستگاه‎های فرهنگی و متولی امر محیط‎زیست تلاش کردند تا با تشویق شهروندان به تفکیک زباله از مبدأ، گامی در راستای حفظ محیط‎زیست بردارند.

وی با بیان این که بهترین دوره آموزش‌های شهروندی، آموزش از سنین کودکی است، عنوان کرد: از همین رو، مدرسه یکی از بهترین ظرفیت‎ها برای ترویج و آموزش اقداماتی در راستای حفاظت از محیط‎زیست همچون تفکیک زباله از مبدا، مصرف کمتر پلاستیک و مواد پلاستیکی و یا غرس نهال در مدارس توسط هر دانش‎آموز برای رسیدن به شهری پاک است.

عضو هیات‌رئیسه شورا خاطرنشان کرد: مراکز فرآموز شهرداری تهران که بر افزایش مهارت‎های رفتاری در سنین کودکی و نوجوانی تاکید دارد، ظرفیت خوبی برای ارائه این نوع آموزش‎ها در شهر تهران است و اداره‌کل آموزش شهروندی و سلامت شهرداری باید در این راستا تلاش کند تا با همراهی اولیای دانش‌آموزان بتواند از حضور آنها به‌منظور ارائه آموزش‎های لازم برای کمک به شهر و دانش‌آموز بهره ببرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان کرد: بهداشت فردی یکی از مهمترین موارد در سلامت دانش‌آموزان است که با توجه به عمده فعالیت مدارس در نیم‌سال دوم سال تحصیلی و برودت هوا و احتمال ابتلای دانش‌آموزان به بیماری‎های فصلی و واگیردار و امکان شیوع آن در بین سایر دانش آموزان و خانواده‎ها، آموزش‎های اولیه بهداشت فردی ضرورت دارد و باید به این امر از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و در حد امکان در چارچوب قانون موجود توسط شهرداری تهران توجه شود.

نجفی، بهداشت آب و مواد غذایی مورد استفاده دانش‌آموزان در مدارس را از دیگر عوامل مهم در حفظ سلامت آنها دانست و اضافه کرد: استاندارد بودن و سلامت محیط و فضای آموزشی دانش‌آموزان در مدارس همچون کلاس‎های درس، نور کلاس‎ها، استاندارد بودن میز و صندلی‌ها، محیط ورزشی و تفریحی و از همه مهم‌تر بحث کیف و کوله‌پشتی مورد استفاده برای دانش آموزان از جمله موضوعاتی است که نقش به‌سزایی در سلامت دانش‌آموزان دارد.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ارتقای سواد سلامت در بین دانش‌آموزان و تعیین ساز و کاری برای فعالیت خود دانش‌آموزان به عنوان مروجان سلامت در مدارس در قالب سفیران سلامت یکی از راه‌های آموزش و انتقال مفاهیم عمومی سلامت در کودکان و نوجوانان است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: ماده ۹ مصوبه شهر دوستدار کودک علاوه بر مصوبه ستاد استقبال از مهر تکالیفی برای شهرداری تهران در نظر گرفته است و مدیریت شهری پایتخت به همین منظور به‌ویژه در راستای شیوه نامه‌اجرایی مصوبه مهر با همکاری برخی از دستگاه‎های مرتبط با این موضوع انجام داده است، اما می‎توان در یک افق بلندتر و با برنامه‎ریزی مناسب، آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان در سطوح بالاتر ارائه داد و به سلامت آنها توجه کرد تا از این ظرفیت مهم و آینده‌ساز برای فردای بهتر تهران و ایران اسلامی بهره برد.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=7576
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.