به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، بهعنوان مثال در پیشروی این خط از ایستگاه میدان دریاچه به سمت شرق وجود گود پرخطر و فاضلابهای سرگردان مجتمعهای مسکونی دردسرساز شده بود، اما حالا خبرهای خوشی از پیشرفت این پروژه شنیده میشود. حتی گفته شده با ورود و آغاز مونتاژ دومین دستگاه حفار مکانیزه (تیبیام) در ایستگاه جنتآباد روند کار شتاب میگیرد.
خطر چاههای جذبی مجمتعهای مسکونی
موانع اجرایی و معارضهای پروژه خط۱۰ مترو با ایمنشدن گود پرخطر، به پایان نرسیده است. نصر آزادانی درباره ملاحظات جدید مربوط به این پروژه میگوید: «در ادامه کار و در بخش حدفاصل میدان دریاچه تا میدان ساحل، اکنون مشکل فاضلابهای سرگردان و غیراصولی برجهای مسکونی بلوار شهید جوزانی شرقی را پیش رو داریم. وجود این فاضلابهای سرگردان، ملاحظات خاصی را برای ادامه عملیات حفاری تونل خط۱۰ ایجاب میکند. این موضوع جدا از مخاطراتی که درمسیر حفاری تونل ایجاد و سرعت کار دستگاه حفار مکانیزه را تا حدودی کند کرده است، میتواند خطر فرونشست زمین و واردآمدن آسیب به سازههای اطراف را دربر داشته باشد. برای حل مشکل مورد اشاره، جلساتی با شهرداری منطقه و هیأت مدیره مجتمعهای مسکونی داشتیم.»
گذر ایمن از کنار یک گود
حفاری خط۱۰ متروی تهران بهعنوان نخستین خط از خطوط جدید ۴گانه شبکه ریلی درون شهری پایتخت، از ۱۸مهرماه سال۱۴۰۲ و از ایستگاه میدان دریاچه شهدای خلیجفارس در منطقه۲۲ آغاز شد. وجود گود بزرگ و ناایمن آیرانا متعلق به بخش خصوصی، در مجاورت مسیرحفاری این خط باعث شد تا سرعت پیشروی دستگاه تیبیام(دستگاه مکانیزه حفار) کند شود. پس از کشوقوسهای فراوان، حدود ۲ماه قبل بود که با ایمنسازی گود، حفاری ایمن تونل خط ۱۰ ادامه پیدا کرد. با برطرفشدن مشکل گود ناایمن آیرانا، میزان حفاری تونل خط۱۰ در ماههای اخیر حدود ۲۵۰متر پیشرفت داشته و میزان آن از ایستگاه میدان دریاچه به ۷۰۰متر رسیده است. حسین نصرآزادانی، مجری خط۱۰ مترو درباره آخرین وضعیت این پروژه میگوید: «مشکل گود آیرانا با همکاری شهرداری منطقه۲۲ و مجابکردن مالک به تحکیم نسبی دیواره گود کاهش یافت و توانستیم بدون بروز مشکل و خطر از آن بخش عبور کنیم.»
اجرای تصفیهخانه محلی
نصرآزادانی درباره حل این مشکل هم میگوید: «راهحل نهایی و قطعی این است که شرکت آبفا، سیستم اگوی شهری را در این محدوده اجرا کند. البته سازندگان مجتمع موظف بودند قبل از اجرای اگو، تصفیهخانههای محلی داشته باشند اما بهجای آن چاه جذبی حفر کردهاند. با توجه به نفوذناپذیری خاک منطقه، این چاههای جذبی کارکرد خودشان را ازدست دادهاند و فاضلاب به سطح زمین پس زده میشود. این موضوع جدا از ناپایدارکردن زمین و ایجاد خطر احتمالی برای پروژه خط ۱۰مترو (چه در مرحله اجرا و چه هنگام بهرهبرداری)، مشکلات و عوارض زیستمحیطی هم در بردارد. با وجود این مسئله، پروژه احداث خط۱۰ مترو به پیشروی خود ادامه داده و حتی از کنار تونل فاضلاب یکی از برجها نیز عبور کردهایم اما روند کار کمی کند شده است. البته جلساتی را با شهرداری منطقه و هیأتمدیره مجتمعهای مسکونی داشتیم. ساکنان ساختمانهای اطراف هم میگویند سازندگان باید مشکل رابرطرف و تصفیهخانه محلی ایجاد کنند.»
پروژه خط۱۰ درحال پیشروی
تلاش مدیریت شهری پایتخت برای تسریع روند احداث خط ۱۰مترو شامل افزایش تعداد دستگاههای حفار مکانیزه تونل و افزودن به جبهههای کاری این پروژه است. درهمین راستا دستگاه حفار مکانیزه دوم هم به کارگاه جنتآباد رسیده و درحال مونتاژ است تا در بهار سال ۱۴۰۴حفاری خط۱۰ از این جبهه کاری نیز به سمت نمایشگاه بینالمللی آغاز شود. مجری خط۱۰ متروی تهران درباره آخرین وضعیت این خط و برنامهریزی صورت گرفته تا پایان سالجاری میگوید: «طبق برنامهریزی صورتگرفته، درنظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۳میزان حفاری خط ۱۰مترو را به هزار متر برسانیم و بعد از رسیدن به یک کیلومتر حفاری برنامهای برای بازدید مدیران شهری و رسانهها از پروژه داشته باشیم. با احتساب آمادهسازی دستگاه حفار مکانیزه دوم که در ایستگاه جنت آباد درحال مونتاژ است و با تعداد کارگاههای فعال ایستگاههایی که داریم، حدود ۶۰۰نفر در پروژه خط ۱۰مترو مشغول بهکار هستند. همچنین درصورت تامین بموقع منابع مالی، میتوان به تکمیل و بهرهبرداری از فاز نخست پروژه در ۴سال آینده امیدوار بود.»