• امروز : جمعه - ۷ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 December - 2024

 طرح خط‌کشی زرد در تهران محکوم به شکست است

  • کد خبر : 27278
 طرح خط‌کشی زرد در تهران محکوم به شکست است
راه‌اندازی خطوط پرسرعت در بزرگراه همت طرح جدید شهرداری تهران است و با وجود اینکه هنوز اجرایی نشده، حرف و حدیث‌ها درباره آن آغاز شده است و احتمال شکست آن پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش وطن شهر و به نقل از ترابران، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران از اجرای طرح HOV در اتوبان همت خبر داده و گفته بود که خطوط پرسرعت در بزرگراه همت از بهمن راه‌اندازی می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تنها خودروهای چند سرنشین می‌توانند وارد این لاین شوند و اگر ماشین‌های تک‌سرنشین وارد خطوط پرسرعت شوند ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

قرار دادن دوربین پلاک‌خوان در هر ۲۵۰ متر هم راهکار شهرداری برای جریمه رانندگان مختلف است. با این حال برخی کارشناسان معتقدند گرچه این طرح ایده خوبی است و در بسیاری از کشورها تجربه شده اما قابلیت اجرایی در هر بزرگراهی را ندارد.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده پیشین پلیس راه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ترابران راه‌اندازی خطوط پرسرعت در اتوبان همت را ایده خوبی دانست و گفت: «این ایده در برخی کشورها مانند بزرگراه‌های آمریکا اجرا شده است. اینکه خودروهای چندسرنشین یک لاین اختصاصی در بزرگراه‌ها داشته باشند باعث می‌شود مردم تشویق شوند که تک‌سرنشین از خانه بیرون نزنند و چند نفر با هم از یک خودرو استفاده کنند که در نتیجه به کم شدن ترافیک کمک می‌شود.»

او اما اشکالاتی به طرحی که قرار است از بهمن ماه اجرا شود وارد کرد و گفت: «اینکه برای خودروهای چند سرنشین امتیاز قائل شویم ایده بسیار خوبی است اما این ایده در هر جایی جواب نمی‌دهد. در آمریکا هم که این طرح اجرا شده برای بزرگراه‌هایی است که ۶ لاین خودرو دارند و یک لاین به خودروهای چندسرنشین اختصاص داده شده است.»

سرهنگ اسماعیلی با اشاره به وضعیت اتوبان همت که قرار است این طرح در آن اجرا شود، گفت: «پیش از هر چیز برای اجرای این ایده باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که بزرگراه همت چند لاین دارد؟ اعمال قانون برای خودروهای متخلف چطور صورت می‌گیرد؟»‌

او تاکید کرد:‌  «هر ایده خوبی را در همه جا نمی‌شود اجرا کرد. قطعا اگر طرح به درستی اجرا نشود سایر اتوموبیل‌ها هم تحریک می‌شوند در مواقعی که ترافیک است از وارد لاین خودروهای چند سرنشین شوند.»

فرمانده پیشین پلیس راه کشور با ابراز نگرانی نسبت به اجرای این پروژه در اتوبان‌های تهران اظهار کرد: «بهتر بود این طرح به صورت پایلوت مثلا یک روز در هفته یا چند روز در ماه اجرا می‌شد و آن وقت اگر توانستند در اجرا موفق باشند این ایده را دائمی می‌کردند و اگر هم موفق نبود متوقف می‌شد.»

او با بیان اینکه وقتی طرحی نیمه‌کاره رها شود طرح‌های دیگر هم لطمه می‌خورد گفت: «ای کاش مدیران شهرداری این ریسک را نکنند و قبل از اجرای دائمی این ایده را به صورت آزمایشی یک روز در هفته‌ مثلا پنجشنبه که ترافیک کمتر است یا جمعه اجرا کنند. آرام آرام پیش روند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد و اصلا امکان اجرای این طرح هست یا نه.»

سرهنگ اسماعیلی با یادآوری ترافیک‌ پرحجم اتوبان همت گفت: «بزرگراه همت صبح‌ها و عصرها قفل است و خودروها متوقف می‌شوند. در این شرایط می‌خواهند چه کنند؟ زمانی راهی را برای اتوبوس‌های بی‌آرتی می‌گذاریم و چون مانع گذاشته می‌شود مردم تقریبا رعایت می‌کنند اما لاین مخصوص برای ماشین سواری کار را مشکل می‌کند.»

فرمانده پیشین پلیس راه کشور با تاکید بر اجرای طرح با احتیاط کامل گفت: «یکی از اقداماتی که قبل از اجرای طرح باید کرد اطلاع‌رسانی در حجم وسیع است. مردم باید نسبت به اجرای این طرح مطلع شوند.»

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا کار گذاشتن دوربین‌های پلاک‌‌خوان در فواصل ۲۵۰ متری می‌تواند تضمینی بر عدم تخطی رانندگان تک سرنشین شود، گفت: «متاسفانه مردم ما یاد گرفتند که به ۳۰ متری دوربین که رسیدند سرعت را کم ‌‌کنند. در اینجا هم می‌توانند قبل از رسیدن به دوربین از لاین خارج شوند. متاسفانه این مسئله در فرهنگ رانندگی ما وجود دارد. اگر راننده مطمئن باشد در این لاین حتما مجازات سنگین می‌شود قطعا به آن ورود نمی‌کند؛ بنابراین اگر طراحان تضمین بدهند که قطعا همه رانندگان متخلف جریمه می‌شوند می‌توان گفت این طرح می‌تواند موفق باشد. اما اینکه بگوییم هر۲۵۰ متر دوربین کار گذاشته شده راهکار نیست و حتی می‌تواند خطرآفرین هم باشد.»

سرهنگ اسماعیلی یادآور شد: «آزادراهی که در دنیا این کار را کردند ۶ تا ۹ لاین دارند و ماشین‌ها روان می‌روند و کسی که تک سرنشین است هم در ترافیک چندانی گیر نمی‌کند و او هم حرکت می‌کند اما برای کسی که چند سرنشین دارد تسهیلات ویژه قائل می‌شوند؛ اما وقتی اتوبان قفل باشد و لاین کنار ماشین‌ها سریع بروند معلوم است راننده تک‌سرنشین وسوسه می‌شود وارد لاین شود. به خصوص وقتی می‌داند می‌تواند از جریمه فرار کند.

او افزود: «ظرفیت بزرگراه همت هم زیاد نیست و تنها ۳ لاین دارد که قرار است یک لاین آن در اختیار خودروهای چند سرنشین باشد.،بنابراین نسبت به موفقیت این طرح جای نگرانی وجود دارد»

فرمانده پیشین پلیس راه کشور در پایان بار دیگر بر لزوم اجرای این طرح به صورت آزمایشی تاکید کرد و گفت: «متاسفانه ما در اجرای اینگونه طرح‌ها عجله و بدون در نظر گرفتن همه جوانب آن را اجرا می‌کنیم و نتیجه این می‌شود که طرح شکست می‌خورد.»

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=27278
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.