• امروز : شنبه - ۲۵ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 16 August - 2025

شهرداری در نگهداشت تهران موفق بود

  • کد خبر : 34749
شهرداری در نگهداشت تهران موفق بود
عمر عملکرد شهردار تهران در آستانه چهار سالگی قرار دارد؛ علیرضا زاکانی در هفدهم مرداد ۱۴۰۰ از سوی شورای شهر انتخاب و کار خود را از یازدهم شهریور ماه آغاز کرد. درحالی‌که عملکرد شهردار تهران با نقدهای متعددی از سوی بخشی از شهروندان و تعدادی از اعضای شورای شهر مواجه است؛ اما زاکانی طرفداران پروپاقرصی نیز دارد که معتقدند دستاوردهای این دوره مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف نسبت به شهرداران پیشین به مراتب بهتر بوده و بنابراین می‌توان از زاکانی به‌عنوان بهترین شهردار تهران یاد کرد.

به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، سید محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نمره به عملکرد شهردار تهران در آستانه پایان‌دوره ۴ ساله مدیریتی او گفت: نمره‌دهی به شهرداری باید بر مبنای بررسی عملکرد این دوره مدیریت شهری و مقایسه با دوره‌های قبل انجام شود؛ مقایسه دوره ۴ سال اخیر مدیریت شهری با دوره پیشین مدیریت شهری به وضوح بیانگر موفقیت علیرضا زاکانی در مدیریت شهر تهران است. در این دوره چند برابر دوره پیشین مدیریت شهری کار در پایتخت انجام شد، به نحوی که باید به شهردار تهران نمره کامل را داد. حتی اگر این دوره مدیریت شهری با دوره‌های خوب پیشین مدیریت شهری تهران، نظیر ۳ دوره منتهی به سال ۹۶ نیز مقایسه شود، باز هم می‌توان گفت که این دوره مدیریت شهری هم‌تراز و در برخی موارد حتی بهتر از مدیران جهادی گذشته از پس اداره امور شهر برآمده است.

موفقیت در توسعه فضای سبز و تمیزی شهر

رئیس کمیته عمران و زیرساخت در پاسخ به موفقیت یا عدم موفقیت شهردار تهران در انجام وظیفه «نگهداشت شهر» شامل رسیدگی به فضای سبز، تمیزی معابر و… گفت: توسعه و بهبود نگهداشت فضای سبز تهران یکی از موفقیت‌های این دوره مدیریت شهری بود؛ در دوره مدیریت آقای زاکانی، تعداد زیادی بوستان جدید در شهر تهران احداث شد. روند پیشبرد کمربند سبز شهر با سرعت خوب و به مراتب بیشتری از سال‌های قبل پیش رفت، به نحوی که شهرداری در این زمینه از برنامه و اهداف تعیین شده نیز بهتر پیش رفته است.

مساله تامین آب برای نگهداشت فضای سبز شهر تهران از موضوعات مهم مطرح شده در سال‌های اخیر است. طی این دوره، شهرداری تهران با هدف حفظ پایدار منابع آب کشور درصدد برآمد تا میزان برداشت از چاه‌های آب در اختیار خود را به حداقل رسانده و بخش عمده‌ای از آب موردنیاز برای آبیاری فضای سبز را از محل بازچرخانی پساب تامین کرد. در بحث جمع‌آوری نیز در این دوره مدیریت شهری و شورای ششم بیش از ۷۰ درصد مخازن پسماند تعویض شد؛ مخازن پسماندی که در  سال‌های‌گذشته کمتر از ۱۰ درصد آن تعویض شده بود.

با این وجود در برخی موارد گفته می‌شود که شهرداری تهران از جمع‌آوری پسماند در سطح پایتخت ناموفق است، که این موضوع حرفی انحرافی و نادرست است که برای تخریب شهرداری به کار برده می‌شود. واقعیت آن است از زمانی که جمع‌آوری پسماند مکانیزه شده، فرهنگ جمع‌آوری زباله تغییر کرده است؛ در گذشته شهروندان زباله خود را در ساعات پایانی شب درب منزل خود قرار می‌دادند و در ادامه این زباله از سوی ماموران شهرداری جمع‌آوری می‌شد؛ همین رویه باعث شده بود تا مردم نسبت به پاکیزگی درب منازل خود حساس باشند و زباله‌هایشان را در ساعات مقرر درب منزل قرار دهند. اما با نصب مخازن بزرگ در محل‌های مشخص از کوچه و مکانیزه شدن جمع‌آوری زباله؛ مردم در هر ساعتی از شبانه‌روز پسماند خود را به مخازن انتقال می‌دهند؛ این در حالی است که تخلیه مخازن پسماند در زمان معینی انجام می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که امکان پاکیزه نگه داشتن شهر در کل طول روز میسر نباشد و در واقع این شیوه جمع‌آوری زباله عامل بروز چالش‌هایی در سطح شهر شده است. در حال حاضر تهران ۵ هزار و ۵۰۰ مخزن پسماند دارد و این به مفهوم ایجاد ۵۵۰۰ نقطه آلوده در سطح شهر است. در حال حاضر شهرداری تهران در مناطق مرکزی روزی ۴ مرتبه مخازن پسماند را تخلیه و تمیز می‌کند؛ اما همچنان این مخازن انباشته از زباله هستند.

نگهداشت تاسیسات شهر از دیگر مواردی است که شهرداری تهران در خصوص آن اهتمام ویژه داشته است؛ شهر تهران دارای ۶۵ پل است که در مقابل زلزله‌های بزرگ احتمالی مقاوم نبودند؛ از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷ پل شهر تهران مقاوم‌سازی شد، در این دوره از سال ۱۴۰۰ تا به امروز ۳۴ پل دیگر مقاوم‌سازی شد که ۲ برابر ۱۹ سال گذشته بود. همچنین میزان مصرف آسفالت شهر در تمام ادوار گذشته حداکثر ۵۰۰ هزار تن بود؛ طی ۲ سال گذشته میزان مصرف آسفالت توسط شهرداری به ۱.۵‌میلیون تن رسید و امسال به ۲‌میلیون تن خواهد رسید. به این ترتیب در ۲ سال گذشته ۱۰ درصد خیابان‌های شهر آسفالت شدند و این موضوع به چشم مردم آمد. موضوع مهم دیگر جمع کردن حدود ۸۰ درصد جوی‌ها و تبدیل آنها به کانیر بود؛ این موضوع نیز در بهبود پاکیزگی سطح معابر شهر تهران کارساز واقع شد.

تامین ۳ هزار و ۲۰۰ اتوبوس برای تهران

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص تغییر وضعیت ترافیک و آلودگی هوای شهر که دو دغدغه اصلی شهروندان تهرانی است در دوره ۴ ساله مدیریت زاکانی گفت: یکی از سیاست‌های اصلی شورای ششم و این دوره مدیریت شهری، گسترش حمل‌ونقل عمومی بود؛ چرا که معتقد بودیم با افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی‌های روزانه شهروندان تهرانی می‌توان ۲ چالش اصلی ترافیک و آلودگی هوای تهران را مرتفع کرد. در حال حاضر ۷۰ درصد جابه‌جایی‌ها در سطح شهر تهران از طریق وسایل حمل‌ونقل شخصی و ۳۰ درصد با حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود. این نسبت باید برعکس شود، اما تا زمانی که این نسبت وجود دارد، بحث آلودگی هوا و ترافیک به شکل فعلی وجود دارد.

طی ۳ سال اخیر، شهرداری و شورای ششم، بیش از ۴۰ درصد بودجه شهرداری تهران را به بخش حمل‌ونقل و ماموریت‌های مرتبط با آن اختصاص داد. ماموریت حمل‌ونقل یعنی ساخت خیابان و بزرگراه که بستری برای حمل‌ونقل است. همچنین در این دوره بر ارتقا کمی و کیفی وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز تاکید شد که شامل افزایش تعداد اتوبوس، واگن‎‌های قطار و طول خطوط ریلی مترویی بود.

این دوره مدیریت شهری در ابتدای کار هزار و ۸۸۰ دستگاه اتوبوس را از شهرداری قبلی تحویل گرفت که البته تعداد زیادی از این اتوبوس‌ها نیز خراب بود و در واقع تهران تنها ۸۰۰ اتوبوس فعال داشت؛ امروز تعداد اتوبوس‌های فعال شهر تهران به ۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده و مطابق برنامه‌ریزی و خریدهای انجام شده تعداد اتوبوس‌های تهران به بیش از ۶ هزار دستگاه خواهد رسید. در عین حال شهرداری تهران برای امسال برنامه واردات ۴۰۰ دستگاه اتوبوس BRT را نیز در دستور کار دارد. در صورتی که وعده تامین ۶ هزار اتوبوس برای تهران محقق شود، رکورد بیشترین تعداد اتوبوس فعال در سطح شهر تهران در طول تاریخ بلدیه شکسته می‌شود.

در سال ۱۳۸۹ تعداد اتوبوس‌های فعال تهران به رکورد ۴۹۰۰ واحد رسید که بیش از ۳ هزار مورد آن توسط دولت تامین شده بود. اما در این دوره مدیریت شهری، اتوبوس‌های خریداری شده برای تهران بدون کمک دولت و از سوی شهرداری تامین شده است.

در بحث توسعه مترو نیز قراردادی برای خرید ۶۳۰ دستگاه واگن در سال ۱۳۹۶ منعقد شده بود، در دوره قبلی مدیریت شهری این قرارداد رها شده بود، اما در این دوره مجدد قرارداد مورد پیگیری قرار گرفت و در شرایط کنونی به نتیجه نیز رسیده است به نحوی که امیدواریم در دی ماه امسال اولین رام قطار تحویل داده شود و طی بازه ۲ تا ۲.۵ ساله نیز هزار و ۷۰ واگن تحویل شهرداری تهران شود. با اجرایی شدن این خریدها و توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌توان محدودیت ترافیکی برای مردم وضع کرد و انتظار داشت که از میزان آلودگی هوا کاسته شود. در واقع توسعه حمل‌ونقل عمومی پیش‌نیاز کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی است.

در حال حاضر مترو تهران روزانه ۲ تا ۲.۵‌میلیون نفر را جا به جا می‌کند، پس از رسیدن واگن‌های جدید ظرفیت به ۲ برابرمی‌رسد و بیش از ۴‌میلیون نفر در روز جا به جا می‌شوند و می‌توان انتظار داشت که نسبت ۷۰ به ۳۰ در وسایل حمل‌ونقل شخصی به عمومی برعکس شود.

در عین حال باید تاکید کرد که در این دوره مدیریت شهری، نگاه توسعه‌محور به بخش حمل‌ونقل عمومی وجود داشت، با این وجود برای تکمیل ناوگان حمل‌ونقل اتوبوس به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز است تا در تمامی محلات تهران دسترسی سریع به اتوبوس میسر شود. در صورت تامین این تعداد اتوبوس و تکمیل خطوط مترو، امکان تغییر الگوی جابه‌جایی در شهر تهران از خودرو شخصی به وسایل حمل‌ونقل عمومی وجود دارد.

حجت‌الاسلام آقامیری در پاسخ به این سوال که چرا مدیران شهری، به دنبال توسعه شهری انسان محور نیست گفت: خودرو محور یا انسان محور بودن به لحاظ نظری موضوعات جالبی برای بحث هستند، اما هرگونه ساخت بزرگراهی به مفهوم مخالفت با انسان‌محوری نیست. در این دوره مدیریت شهری کار ساخت ۲ بزرگراه در شهر تهران کلید خورد؛ بزرگراه شهید شوشتری که ۱۵ سال از طرح آن می‌گذشت و این دوره مدیریت شهری اجرای آن را آغاز کرد و در آینده نزدیک نیز با تکمیل ۹ کیلومتر از آن، فاز اول این بزرگراه به بهره‌برداری می‌رسد. دومین پروژه نیز بزرگراه شهید بروجردی بود که به‌رغم گذشت ۲۰ سال از تصویب، اما کار ساخت آن اجرایی نشده بود. طی این دوره مدیریت شهری فاز اول این پروژه افتتاح شد و در آینده نزدیک نیز فاز دوم آن به بهره‌برداری می‌رسد. با به بهره‌برداری رسیدن این ۲ پروژه از بار ترافیکی شهر تهران کاسته می‌شود و با ایجاد مسیری برای تردد ماشین‌های سنگین و تریلی از ترافیک معابر درون‌شهری کاسته می‌شود که این موضوع به سود شهروندان خواهد بود. در ضمن باید تاکید کرد که این بزرگراه‌ها در طرح تفصیلی تهران وجود داشته است. همچنین بخشی از معابر شهری به دلیل چالش‌هایی نظیر وجود معارض نیمه‌کاره رها شده بود که در این دوره مدیریت شهری تلاش شد تا این موارد با رفع معارض تکمیل شود.

کاهش تخلفات در کمیسیون ماده ۵

این عضو شورای شهر در خصوص «تنظیم جریان ساخت‌وساز و مجوزهای ساختمانی» در سطح شهر تهران و همچنین«کنترل نبض تغییر کاربری» گفت: در حال حاضر تنها کمیسیون ماده ۵ اختیار صدور مجوز ساخت‌وساز و تغییر کاربری متفاوت از طرح تفصیلی را دارد. شهرداری نیز از این پتانسیل برای افزایش تولید مسکن در سطح شهر تهران بهره گرفته است. به‌عنوان نمونه شهرداری تهران زمین‌های مربوط به ادارات و سازمان‌ها در کشور را شناسایی کرده و از طریق فراخوان، خواهان ساخت مسکن در این زمین‌ها شده است. همچنین اگر سازمانی امکان ساخت‌وساز در این زمین‌ها را نداشته باشد، شهرداری امکان ساخت‌وساز را از طریق مشارکت فراهم می‌کند. البته صدور مجوز ساخت‌وساز در شهر تهران بر مبنای نظر کمیسیون ماده ۵ نیز بر اساس ملاحظات طرح جامع و تفصیلی و با در نظر گرفتن جمعیت منطقه و سرانه‌های موردنیاز خواهد بود. در شرایط کنونی هر گونه تخلف در زمینه تغییر کاربری و تراکم‌فروشی در شهر تهران به کف رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=34749
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.