به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، در سفر اخیر شهردار تهران به پکن مقرر شد خطوط ۸ و ۱۱ با مشارکت چین ساخته شود. آن طور که هاشم روحانی مجری خط ۱۱ عنوان کرده: «دهه فجر کلنگ زنی این خط انجام و عملیات ساخت آن آغاز می شود.» این خط از ۷ منطقه (مناطق۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰،۲۱ و۲۲) میگذرد و با بهره برداری از آن بخش قابل توجهی از نیازهای حمل و نقلی مناطق جنوب، جنوب غرب و غرب تهران به شبکه مترو تامین میشود. به گفته مجری خط ۱۱ متروی تهران در افق مطالعات خط ۱۱ مترو پیش بینی شده که بیش از ۵۰۰ هزار مسافر در طول سال توسط این خط مترو جابجا شود.
مسیر حرکت قطار
خط مترو از سه راه ورامین در منطقه ۲۰ شروع شده و پس از تبادل با خط ۶ در توسعه جنوبی این خط به ایستگاه جوانمرد قصاب میرسد و سپس با عبور از مرز منطقه ۱۶ ایستگاه یاخچی آباد، وارد منطقه ۱۹ شده و با گذر از میدان مرکزی میوه و تره بار و تبادل با خط سه در ایستگاه عبدل آباد به سمت خیابان خلیج فارس در منطقه ۱۸ ادامه مسیر خواهد داد. ادامه مسیر این خط در ابتدای منطقه ۲۱ ایستگاه نیک پسندی و تبادلی با خط راه آهن بوده و در ادامه با پوشش محدوده تهرانسر و در نهایت با ورود به منطقه ۲۲ در ایستگاه چیتگر به صورت مشترک با خط ۹ و تبادل با خط ۵ به شبکه مترو متصل خواهد شد.
جزئیات خط ۱۱
- این خط ۳۲ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه دارد
- از سه راه ورامین آغاز و تا محدوده کوهک ادامه خواهد داشت
- ۷ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط مترو دارد و از خطوط پر مسافر محسوب می شود
ایستگاه های تبادلی
- خط۶: ایستگاه ابن بابویه
- خط یک: ایستگاه جوانمرد قصاب
- خط ۳: ایستگاه عبدل آباد
- خطوط ۹ و ۵: ایستگاه چیتگر