• امروز : شنبه - ۱۵ آذر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 6 December - 2025

سال آینده ۲۱ رام قطار به ناوگان مترو تهران اضافه می‌شود

  • کد خبر : 36443
سال آینده ۲۱ رام قطار به ناوگان مترو تهران اضافه می‌شود
شهردار پایتخت با بیان اینکه سال آینده ۲۱ رام قطار و دو سال پس از آن این تعداد بیشتر خواهد شد، گفت: این یک نوید است که وقتی همه پای کار باشند و اختلاف‌سلیقه‌ها کنار گذاشته شود، با تکیه بر کارگران و مهندسان داخلی، شرایط تغییر می‌کند.

به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر؛ آیین بهره برداری از ۲ رام قطار ساخت داخل امروز -شنبه ۱۵ آذرماه  ۱۴۰۴- در کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد. این مراسم با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک، آقامیری و بابایی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مسعود لطفی مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران، نعمت الله فرزان پور مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، علیرضا شیخ‌طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران و سید محمدمهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر همراه بود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این مراسم با اشاره به ورود دو رام قطار جدید به خطوط ۶ و ۷ مترو اظهارکرد: هر یک از این خطوط ۱۰ رام قطار دارند و با اضافه شدن این رام‌ها، فاصله حرکت قطارها حدود دو تا سه دقیقه کوتاه‌تر خواهد شد درواقع ظرفیت بسیار خوبی برای جابه جایی مسافران ایجاد می‌شود.

افزایش ۴۱ کیلومتری طول خطوط مترو تهران در دوره ششم مدیریت شهری

شهردار تهران با مرور دستاوردهای چهار سال و سه ماه گذشته مدیریت شهری ششم در توسعه مترو گفت: در ابتدای فعالیت ما در مدیریت شهری، خطوط تحویلی مترو ۲۶۹ کیلومتر در هفت خط با ۱۴۱ ایستگاه بود. امروز طول خطوط به ۳۱۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به ۱۶۱ ایستگاه رسیده است. تا پایان سال نیز سه ایستگاه دیگر و بخشی از خط جدید در جنوب خط ۶ افتتاح خواهد شد تا مترو به قبله تهران(شهرری) برسد.

زاکانی افق پیش‌روی متروی تهران را چنین ترسیم کرد: در حوزه زیرساخت، قراردادهای توسعه خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ مترو در حال انجام است و قراردادهای ساخت خطوط ۸، ۹ و ۱۰ نیز بسته شده و کار در برخی بخش‌ها آغاز شده است. هم‌اکنون تونل‌زنی خط ۱۰ در جریان است، خط ۹ تجهیز کارگاه شده و زمین‌های خط ۸ تحویل داده شده‌اند.  تفاهم‌نامه خط ۱۱ نیز امضا شده و ان‌شاءالله در اولین فرصت، ترجیحاً امسال قرارداد آن منعقد و کار آغاز خواهد شد.

وی افزود: معنای صحبت‌هایم این است که ۳۱۰ کیلومتر خطوط فعلی مترو باید طی سال‌های آینده به حدود ۴۹۸ کیلومتر رسیده و ۱۶۱ ایستگاه کنونی به ۳۳۰ ایستگاه برسد. این افق پنج سال آینده متروی تهران است. به عبارتی در پنج سال آینده بناست با قراردادهای منعقدشده، این میزان به ۳۳۰ ایستگاه و ۴۹۸ کیلومتر برسد.

شهردار تهران دستاوردهای چهارسال گذشته را حاصل همت مجموعه مترو، معاونت حمل‌ونقل و حمایت‌های ویژه شورای شهر دانست و خاطرنشان کرد: تجاربی به دست آمد که با مدل‌های جدید تأمین مالی توانستیم سرعت کار را افزایش دهیم. نقش بانک‌ها به ویژه بانک شهر در چهار سال گذشته و همچنین در پنج سال آینده، در تحول زیرساخت حمل‌ونقل ریلی بسیار مهم است.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود، به تشریح برنامه‌های توسعه ناوگان مترو پرداخت و گفت: ۱۱۸۱ واگن در خطوط مترو داخل تهران طی ۲۵ سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند. برای توسعه واگن‌ها قراردادهایی از دهه ۹۰ شامل ۶۳۰ دستگاه در سال ۹۷ و ۱۱۳ دستگاه در سال ۹۸ بسته شد که در دهه ۹۰ به سرانجام نرسید و عملیاتی شدن این قراردادها از حدود دو سال پیش آغاز شد.

تحویل ۱۷ رام قطار ۷ واگنه از امسال

شهردار تهران با تشریح برنامه‌های نوسازی ناوگان افزود: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با ۲۵ درصد افزایش و اضافه شدن ۲۸۰ واگن دیگر پیگیری شد در همین رابطه تا قبل از این، سهم داخلی‌سازی واگن‌ها ۳۰ تا ۳۵ درصد بود. در برنامه جدید، ۱۷ رام قطار ۷ واگنه به طور کامل از امسال تحویل می‌شود و از مردادماه هم کار سرعت می‌گیرد.

وی افزود : در بخش توسعه مترو ۱۰ رام در قالب قطعات؛ وارد و در واگن‌سازی مونتاژ می‌شود. ۶۳ رام قطار ۷ واگنه نیز در داخل کشور ساخته خواهد شد و درمجموع ۸۰ رام در واگن‌سازی تهران ساخته می‌شود.

زاکانی با بیان دستاورد این برنامه گفت: افتخار ما این است که سهم داخلی‌سازی را از ۳۰-۳۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش می‌دهیم که ۲۰ درصد ارتقاء محسوب می‌شود. کار جدی در دو سال پیش با سفر به چین و ایجاد زمینه مشارکت در انتقال تکنولوژی صورت گرفت که امروز خطوط تولید هوشمند در کشور آماده شده است.

وی با بیان اینکه سال آینده ۲۱ رام قطار و دو سال پس از آن این تعداد بیشتر خواهد شد، گفت: این یک نوید است که وقتی همه پای کار باشند و اختلاف‌سلیقه‌ها کنار گذاشته شود، با تکیه بر کارگران و مهندسان داخلی، شرایط تغییر می‌کند. آینده ما این است که ۱۰۷۱ واگن به‌علاوه ۱۱۳ واگن به ناوگان متروی تهران اضافه خواهد شد و واگن‌های تهران طی دو تا پنج سال دو برابر می‌شود.

با ابتکار عمل مجموعه واگن‌سازی تهران زمان ساخت قطار ملی کاهش یافت

زاکانی سپس با تشریح برنامه‌های شتابان توسعه ناوگان ریلی تولید داخل گفت: با ابتکار عمل مجموعه واگن‌سازی تهران، یک سال زمان تولید «قطار ساخت داخل» را کاهش دادیم بر اساس برنامه اولیه، تحویل این واگن‌ها از آبان سال آینده آغاز می‌شد، اما با خلاقیت و ابداع مهندسان داخلی و با استفاده از زیرساخت موجود، موفق شدیم این زمان را یک سال کامل جلو بیندازیم. تا پایان سال نیز قطار سوم تولید داخل وارد خطوط مترو می‌شود.

شهردار تهران افزود: این دستاورد، حاصل همدلی و هم افزایی بین بخشی است. همان‌طور که در قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با طرف چینی، زمان تحویل را از ۲۷ ماه به ۱۴ ماه کاهش دادیم، امروز هم با تکیه بر توان متخصصان کشور، روند تولید شتاب گرفت. برنامه ما به گونه‌ای است که در یک بازه ۲ تا ۵ ساله، ناوگان واگن‌های متروی تهران بیش از دو برابر خواهد شد.

زاکانی پیرامون امکان تحقق برنامه‌های توسعه مترو پایتخت گفت: تمام این طرح‌ها بر اساس قراردادهای مشخص، پیش‌پرداخت‌های انجام شده  عملیاتی شده ‌و پیش می‌رود. هیچ برنامه موهوم و ذهنی در کار نیست؛ همه‌چیز قابل رؤیت و پیگیری است.

عقد تفاهم‌نامه جدید برای تولید ۷۰ واگن اضافی بر پایه طراحی قطار ساخت داخل

وی از عقد تفاهم‌نامه جدید برای تولید ۷۰ واگن اضافی بر پایه طراحی قطار ساخت داخل خبر داد و گفت: این طرح نیز با تعهد مدیریت شهری در حال نهایی‌ شدن است و نشان می‌دهد وقتی دستگاه‌های مختلف، اختلاف‌سلیقه‌ها را کنار می‌گذارند و به نیروی کارگر و مهندس داخلی تکیه می‌کنند، چه تحول عظیمی رخ می‌دهد.

زاکانی ادامه داد: در پروژه قطار ملی، هدف نهایی رسیدن به ۸۵ درصد داخلی‌سازی است.

شهردار پایتخت سپس با اشاره به نیاز سایر کلان شهرهای کشور به توسعه ناوگان مترو گفت: از عزیزان شرکت واگن‌سازی تهران خواهش می‌کنم گروه‌های مشاوره‌ای برای سایر شهرها تشکیل دهند. این دانش و تجربه نباید تنها در تهران محدود بماند.

وی افزود: مشهد ، شیراز، اصفهان، تبریز، قم و کرج همگی نیازمند توسعه ناوگان ریلی هستند. هرجا در کشور خواهان جهش خدماتی هستند، باید با آغوش باز تجربه و تکنولوژی را انتقال دهیم.

شهردار تهران در پایان دستاورد تولید واگن ساخت داخل را «نویدی برای آینده» خواند و تصریح کرد: این موفقیت، ثمره همت همه ارکان نظام، از دولت و مجلس تا قوه قضائیه و مدیریت شهری است که دست در دست هم، برای رفاه مردم تهران تلاش می‌کنند.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=36443
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.