به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، علیرضا زاکانی در حاشیه آیین رونمایی از ناوگان برقی جدید حمل و نقل عمومی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه تلاش ما این است تا خدمت شایسته ای به آنها ارائه کنیم، اظهار کرد: چند دسته کار در حال انجام است؛ یک اقدام در حوزه مترو مبنی بر اضافه شدن خطوط و ناوگان جدید است تا این ظرفیت دو برابر شود.
وی ادامه داد: در بخش دوم ورود وسایل حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، تاکسی، ون و موتور است؛ قرارداد سه هزار اتوبوس برقی منعقد شده که دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خارجی و ۵۰۰ دستگاه داخلی است. قرارداد دو هزار دستگاه دیزلی داخلی نیز منعقد شده و تا پایان سال آینده به ناوگان اضافه خواهد شد. سرعت ورود خودروهای خارجی بیشتر است و تا انتهای ۶ ماه باید این اتوبوسها در تهران باشد.
وی با بیان اینکه ۱۰ هزار دستگاه ون نیز طی ۱۰ ماه وارد می شود، گفت: قراردادها منعقد شده و مراحل مالی آن در حال انجام است و بانک مرکزی و بانک شهر و همچنین وزارت های کشور، صمت و نیرو نیز اوج همکاری را داشتند.
زاکانی با بیان اینکه از ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دو هزار و ۵۰۰ دستگاه شاسی بلند و برای مسیرهایی همچون فرودگاه است، گفت: ۲۷ هزار تاکسی نیز وزارت صمت پیش بینی کرده و در مجموع به بیش از ۵۰ هزار تاکسی میرسد. تاکسیهای وزارت صمت جایگزین تاکسی های فعلی می شود. تاکسیهای وارداتی نیز مالک شرکتی خواهند بود.
زاکانی با اعلام اینکه دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند و این تعداد به مرور اضافه می شود، گفت: برای سال آینده اتوبوسهای فعال چندین برابر تعداد اتوبوسهایی می شود که وقتی ما شهرداری را تحویل گرفتیم در تهران فعال بود.
وی با بیان اینکه دو هزار ون فعال مربوط به ۱۷ سال پیش در سطح شهر داریم، یادآور شد: ونهای وارداتی جایگزین ونهای فرسوده فعلی خواهد شد.
شهردار تهران یادآور شد: بخشی از موتورها در داخل کشور و از سه شرکت خریداری شده و از دو شرکت دیگر نیز خرید خواهد شد. در تهران ۲.۵ میلیون دستگاه موتور پلاک شده و توان تحویل داخلی ۱۵ هزار دستگاه و تعداد موتورهای وارداتی ۱۵۰ هزار دستگاه است. لذا اتوبوسها، تاکسیها و موتورها داخلیسازی خواهند شد و از سال آینده افق جدیدی برای کشور روشن میشود.
زاکانی همچنین تصریح کرد: تعرفه گمرکی این وسایل یک درصد است که جای تقدیر از دولت دارد. لذا خودرویی که وارد میشود، غیر از هزینههای پلاکگذاری و گمرکی، قیمتش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود؛ در حالیکه در بازار قیمت آن سه تا چهار میلیارد تومان است. بخشی از هزینههای یک میلیاردی را نیز دولت میدهد و قیمت به ۵۰۰ میلیون تومان می رسد. همچنین ۹۰ میلیون تومان نیز برای خودروهای اوراقی پرداخت میشود.
وی با بیان اینکه وسایل نقلیه وارداتی ارزانتر از وسایل داخلی است، یادآور شد: هدف ما نجات از آلودگی هوا و ترافیک است و اگر کار به انتها برسد سال آینده بهار حمل و نقل عمومی خواهد بود.
زاکانی به خبر استعفای مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو اشاره کرد و افزود: ایشان در محل کار خود حضور دارد و اینکه میگویند نیست، نادرست است. در خصوص نکاتی که مطرح کرده بود، ظرف امروز و فردا توضیح خواهم خواست و تصمیمگیری خواهد شد.