به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری که بعدازظهر امروز – دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲- در محل باغ نگارستان در منطقه ۱۲ برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری این نشست و هم نشینی اصحاب رسانه با سخنگوی شورا و شهرداری اتفاق مبارکی است، اظهار کرد: شهرداری تهران به صورت اساسی و راهبردی خودش را موظف به پاسخگویی به شورای شهر به عنوان نهاد بالادستی و موجد مدیریت شهری می داند و در این حدود ۳۰ ماهی که از استقرار مدیریت شهری گذشته با حداکثر هماهنگی و همراهی راه خود را طی کردیم.
وی افزود: در موضوع حمل و نقل عمومی می توانیم همکاری و همراهی شورا و شهرداری را ببینیم و ریل گذاری کلیدی که شورا در تصویب بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ داشت نشان می دهد که در مسیر طی شده اولویت اصلی مردم تهران بحث حمل و نقل عمومی است.
محمدخانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حمل و نقل عمومی توضیح داد: از روز اولی که وارد مجموعه شدیم دغدغه اصلی ما حوزه حمل و نقل بود. به طوری که از روز اول به دلیل وضعیتی که مردم داشتند شرمنده مردم بودیم. در گزارشی که مسئول حمل و نقل مدیریت شهری قبل داشت از انبارهای خالی مترو تا وضعیت نامناسب اتوبوس و ون ها گزارش های متعددی ارائه کردند. ما در این دوره ناوگان ون را به صورت ۱۰۰ درصد فرسوده تحویل گرفتیم و تعداد اتوبوس ها در ۴ سال دوره پنجم مدیریت شهری کاهش یافته بود.
۳برابر دوره پنجم اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شده است
سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: درخصوص سال ۱۴۰۲ حتما تلاش های ما هنوز به سرانجام نرسیده اما در مقایسه با گذشته اتفاقات بزرگی رخ داده است. در مقایسه با تمام ۴ سال دوره قبل بیش از سه برابر اتوبوس نو به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کردیم که البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم. در حوزه اورهال قطارهای مترو برای اولین بار قطارهای دی.سی که از رده خارج بود و تلقی مدیران قبلی این بود که این قطارها اسقاط هستند، انجام شد. به طوری که، با تبدیل این قطارها به قطارهای دی. سی پلاس، در حال حاضر در خطوط در حال فعالیت هستند.
ورود اولین نمونه اتوبوس و تاکسیهای برقی وارداتی به تهران؛ فردا
وی بیان کرد: خبر خوب اینکه روز گذشته قرارداد تکمیلی ناوگان حمل و نقل برقی را با شرکت های تولید کننده چینی منعقد کردیم و اولین نمونه های اتوبوس و تاکسی های برقی فردا وارد کشور خواهد شد و در معرض دید اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت. امیدواریم با این فرآیندی که در حال طی شدن است و با همکاری بانک مرکزی از اردیبهشت و خرداد سال آینده ورود این تاکسی ها و اتوبوس ها و ون ها را به شهر تهران شاهد باشیم.
محمدخانی گفت: همانطور که می دانید قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس، ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۱۰ هزار ون و ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی اجرایی شده و اواخر بهار آینده در تهران شاهد ورود این اتوبوس ها و ون ها و موتور ها به ناوگان حمل و نقل عمومی خواهیم بود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره اتفاقات مترو در روز گذشته عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل و به ویژه مترو موضوعات توسعه ای زمانبر است و در قرارداد ما با چینی ها زمان تحویل اولین سری واگن ها ۲۴ ماه بعد است که با رایزنی ها به ۱۴ ماه کاهش پیدا کرد چرا که واگن ها متناسب با خطوط ریلی و ایستگاه ها به صورت سفارشی ساخته می شود.
وی تصریح کرد: با وضعیت فاجعه باری کار را تحویل گرفتیم و چه بسا اگر کمک شورا و خریدهایی برای انبارهای مترو نبود با وضعیت بدتری مواجه بودیم. درباره وضعیت فعلی نیز حتما خودمان را شرمنده مردم می دانیم و بنده نیز به سهم خودم عذرخواه مردم شریف تهران هستم اما باید مطالبات از مسئولان امر صورت بگیرد و باید از آنها بپرسید که چرا قرارداد ساخت واگن ما ۷ سال معطل ماند و از سال ۹۵ تا ابتدای امسال این ساخت انجام نشد و چرا به سادگی پشت گوش انداخته شد.
بیش از دو برابر کل دوره قبل اورهال در مترو انجام شده است
محمدخانی همچنین گفت: در سال جاری در بحث اورهال در حوزه مترو باید بگویم تاکنون بیش از دو برابر زمان مشابه دوره قبل اورهال انجام شده است. توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل و پیگیری ساخت قطار ملی و خریدها انجام شد و هر ماه در صحن شورا گزارش حمل و نقل توسط مدیران حوزه مترو و حمل و نقل و شهردار تهران ارائه می شود.
سخنگوی شهرداری تهران درباره مقصر این حوادث در مترو نیز بیان کرد: درمجموع اگر فرسوده بودن ناوگان و تلاش برای رفع فرسودگی و عقب ماندگی ها را در نظر بگیرید، هر قضاوتی که به عنوان رسانه و نماینده مردم انجام دهید، ما پذیرا هستیم.
صرفهجویی در هزینهها با خرید های جدید برای ناوگان حمل و نقل عمومی
وی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای برقی سازی خودروها، تاکسی ها و ون ها توضیح داد: با طی مرحله نهایی که روز گذشته با طرف های چینی صورت گرفت و با سفری که نماینده بانک مرکزی به چین دارد موضوع وارد فاز عملیاتی خود شده است. طبق این قرارداد صرفه جویی مالی و ارزی خوبی به نفع مردم اتفاق افتاد، هر چند ما یک دوره پرفشار در رسانه ها با علم اینکه منشا این فشار ها را می دانستیم پشت سر گذاشتیم، اما اتفاق خوب و صرفه جویی خوبی در زمینه خریدها برای ناوگان حمل و نقل انجام شد.
خریدار تولیدات با کیفیت داخل هستیم
وی تاکید کرد: شهرداری همچنان مدعی است که خریدار تولید با کیفیت داخل است و خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس را با بخش داخلی داریم که به صورت ماهیانه با وجود کم و کاستی ها این اتوبوس ها را تحویل می گیریم.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران افزود: در مورد واگذاری اتوبوسها و تاکسی ها در حال بحث هستیم که آیا واگذار به افراد شود یا به شرکت ها. در بسیاری از کشورها تاکسی ها متعلق به شرکت هاست و دو یا سه نفر روی آن کار می کنند. کار کردن یک نفر روی آن در زمان دلخواه خود، متناسب با نیاز شهروندان نیست.
بهرهبرداری از فاز اول پروژه دو گاز؛ سال آینده
محمدخانی در مورد آخرین وضعیت پروژه پل بعثت و پروژه دوگاز نیز اظهار داشت: در باره آن دو پروزه هر دو این پروژه ها فاز مطالعاتی خود را پشت سر گذاشته و ابتدای سال آینده کلنگ فاز اول آنها زده می شود. فاز اول پروژه دو گاز در انتهای سال اینده انجام می شود و در مورد پل بعثت بسته به نوع اجرا شاید تا اوخر سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۴ نیز طول بکشد چرا که چند گره ترافیکی را برطرف و دو چراغ قرمز در این محدوده را حذف خواهد کرد.
افزایش ۲۶۰ درصدی اورهال واگنهای مترو در دوره اخیر نسبت به بازه ۹۹-۱۴۰۰
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه مجددا درباره اورهال واگن ها و پله برقی های مترو سخن گفت و یادآور شد: پشت برگه قبوض عوارض یک گزارش شفاف و مختصر درباره سالها و ماه های گذشته ارائه شده و آمده که میانگین سالانه تعداد واگن های متروی بازسازی شده از سال ۹۰ تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ حدود ۳۷ واگن بوده است، اما میانگین آن در دوره جدید ۱۳۳ واگن بوده که حدود ۲۶۰ درصد افزایش اورهال داشتیم. اما فرسودگی ناوگان مورد توجه و زمانبر است. نمی خواهیم با این عدد و رقم مشکلات را توجیه کنیم اما در کنار آن نباید اتفاقاتی که در حال رخ دادن است را زیر سوال ببریم. ضمن اینکه در دوره قبلی قطارهای ای.سی اورهال می شد و ما سراغ کارهای سخت تر رفیتم و قطارهای از رده خارج شده دی. سی را اورهال کردیم.
وی اضافه کرد: در مورد ایده شهردار ویژه بازار باید اعلام کنم که این ایده برای بخش های مختلف در شهرداری در حد بررسی و کارهای پژوهشی مطرح شده به طوری که در جاهایی مثل محدوده خیابان انقلاب و ری نیز این بحث ها وجود دارد. طبعا اگر شورا این موضوع را تبدیل به یک رویه الزام آور کند، شهرداری تابع است.
محمدخانی با بیان اینکه موضوع تاکسی های شناور نیز در حال مطرح شدن است، گفت: در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار برقی سازی، نحوه حرکت آنها در مسیرها هم مطرح است که اولویت ما در این بخش، هوشمندسازی است. به طوری که در نرم افزار شهرزاد در حال رخ دادن با شاتل تاکسی است. در سکوهای نرم افزاری کاری که شکل داده می شود این است که به صورت هوشمند مشخص می شود که مسیرهای پرتردد کجاست تا تاکسی ها را برای همین خطوط اختصاص دهند و بنابراین توسعه شاتل تاکسی اولویت است.