به گزارش وطن شهر و به نقل از اکوایران؛ بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران، منابع – مصارف عمومی در حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
عمده منابع از محل درآمدهای ناشی از ساخت وساز در محدوده شهر (۵۰%) و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده (%۲۰) تأمین می شود و استقراض (۶%) یا فروش اموال (۸%) سهم کمی در تأمین منابع این بودجه دارد. همچنین، بخش بسیار ناچیزی (کمتر از ۱ درصد) از منابع عمومی شهرداری تهران از طریق کمکهای اعطایی دولت و سازمانهای دولتی تأمین میشود. این منابع صرف تملک دارایی های سرمایه ای ۴۷درصد و هزینه های جاری ۴۵درصد شده و مابقی ۸درصد به تملک دارایی های مالی و بازپرداخت بدهیها اختصاص یافته است.
عمده مخارج شهرداری تهران در حوزه حمل ونقل و ترافیک ۴۳درصد، توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری ۱۵درصد و خدمات شهری و محیطزیست۱۵درصد قابل طبقه بندی است .از مجموع بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۶۰ درصد) به صورت صریح تحت عنوان حقوق و مزایا طبقه بندی شده است.
از این میزان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به بودجه سازمان ها و شرکت های تابعه انتقال یافته و ۱۰ هزار میلیارد تومان باقیمانده به کارکنان شهرداری تهران (مناطق و واحدهای ستادی) پرداخت می شود.تعداد و مبالغ برآورد شده برای پرداخت به کارکنان شهرداری تهران، به تفکیک واحدهای اجرایی و نوع قرارداد در بودجه مصوب شهرداری تهران آمده و در این گزارش بررسی شده است.در این مطالعات یادآوری شده که بالغ بر ۱۸ هزار نفر در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و بیش از ۵ هزار نفر در واحدهای ستادی شهرداری تهران شاغل هستند.
متوسط هزینه ماهیانه شهرداری تهران بابت پرداخت حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر هریک از کارکنان خود در حدود ۳۷ میلیون تومان برآورد شده است. براساس محاسبات انجام شده، پس از کسر کسور قانونی (مالیات، بیمه و سایر کسور قانونی) متوسط حقوق و مزایای دریافتی کارکنان به حدود ۲۱ میلیون تومان می رسد.
در این پژوهش در بخش مطالبات و بدهی های شهرداری آمده است :در سامانه شفافیت شهر تهران، تنها گزارشی از «مطالبات شهرداری تهران از دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱» منتشر شده است که مبلغی در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین با جستجو در مصاحبه های مسئولان شهرداری تهران در سال های اخیر، مبلغ بدهی های شهرداری تهران (عمدتاً به نظام بانکی) بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
همچنین درخصوص بودجه سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ به این نکات اشاره شده از جمله این که از مجموع بالغ بر ۶۳ هزار میلیارد تومان منابع-مصارف سازمان ها و شرکت ها، حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان آن از محل منابع عمومی شهرداری تهران تأمین می شود و تنها ۲۹ درصد آن از محل درآمدها و منابع داخلی این سازمانها و شرکتها تأمین می شود( ۷۱ درصد وابستگی به منابع عمومی بودجه شهرداری) .
۸ شرکت و سازمان تمام مصارف خود را از محل درآمدها و منابع داخلی خود تأمین می کنند و وابستگی مالی آنها به منابع عمومی صفر است که عبارتند از: شرکت ارتباط مشترک شهر، شرکت خدمات اداری شهر، مؤسسه فناوران شهر، سازمان بهشت زهرا ، سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار، شرکت خدماتی کالای شهروند، سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی و شرکت سرمایه گذاری شهر. همچنین حدود ۹۵ درصد منابع سازمان زیباسازی ازمحل درآمدها ومنابع داخلی خوداین سازمان تأمین می شود.
۱۱ شرکت، سازمان بیش از ۹۵ درصد منابع خود را از محل منابع عمومی شهرداری تأمین می کنند که عبارتند از شرکت یادمان سازه، شرکت خاکریز آب، سازمان عمرانی مناطق، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، سازمان بوستان ها و فضای سبز ،شرکت کنترل کیفیت هوا، سازمان خدمات و مشارکتهای اجتماعی، شرکت توسعه مجتمع های ایستگاهی متروی تهران و حومه ،شرکت کنترل ترافیک، شرکت شهربان و حریم بان و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی.
درآمدهای شهرداری تهران، نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان بیش از هزینه های جاری آن است و این مبلغ (مازاد تراز عملیاتی) عمدتاً صرف تملک داراییهای سرمایه ای و بخشی از آن صرف بازپرداخت بدهی های شهرداری تهران (تملک دارایی های مالی) می شود.
بخش عمده منابع شهرداری تهران، درآمدهای آن است و بودجه شهرداری اتکای کمی به منابع استقراضی یا واگذاری دارایی های سرمایه ای دارد.
بیش از سه چهارم منابع عمومی شهرداری از محل درآمدهای ناشی از عوارض عمومی تأمین می شود که مبلغ آن در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران ۶۹% رشد داشته است.
مهمترین اجزای این فصل درآمدی، عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای ناشی از توسعه شهر است.درخصوص ردیف های درآمدی بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ دراین پژوهش آمده است : درآمدهای ناشی از توسعه شهر، شامل درآمدهای مرتبط با پروانه های ساختمانی، تراکم، عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های عمران و توسعه شهری و… است.حدوداً ۴۰ درصد از درآمدهای ذیل این سرفصل از محل فروش تراکم (مازاد بر تراکم پایه) و حدود ۴۵ درصد از محل عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرا، تعیین یا تغییر کاربری عرصه در طرح های عمران و توسعه شهری است.
درآمدهای حاصل از مالیات بر کالاها و خدمات (مالیات بر ارزش افزوده) به موجب قانون بین دولت و شهرداریها تقسیم می شود. نکته جالب توجه این است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، درآمد موضوع مالیات بر کالاها و خدمات نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱، حدود ۴۷ درصد رشد داشته است، ردیف مشابه در بودجه شهرداری تهران در مقایسه با سال قبل، حدود ۷۶ درصد رشد داشته است!
حدود ۹ درصد از منابع عمومی از محل واگذاری داراییهای سرمایهای تأمین خواهد شد که عمدتأ از طریق فروش اموال غیرمنقول شهرداری تهران است. این نکته حائز اهمیت است که با وجود کاهش ۱۸ درصدی نسبت به رقم مصوب در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران، رقم مصوب منابع حاصل از واگذاری داراییهای سرمایهای در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به عملکرد ۱۱ ماهه این منابع در سال ۱۴۰۱، رشد بیش از ۸۰۰ درصدی داشته است .
۷ درصد از منابع عمومی از محل واگذاری دارایی های مالی تأمین خواهد شد که مجموعاً ۵٫۳ هزار میلیارد تومان است. از این مبلغ ۳٫۵ هزار میلیارد تومان از محل انتشار اوراق مشارکت ،۱٫۱ هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات دریافتی از بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و مابقی آن از محل وصول مطالبات از محل اسناد دریافتنی تأمین می شود .
یکی از پرسشهای مهم درخصوص بودجه شهرداریها، پرسش از میزان وابستگی این بودجه به دولت و به ویژه پرداختهای انتقالی ازسوی دولت مرکزی است. وابستگی و درهم تنیدگی بیش از حد بودجه شهرداری و دولت، میتواند به سرایت ریسکهای این دو بودجه به یکدیگر و کاهش استقلال مالی شهرداری منجر شود.
در طبقه بندی های استاندارد بودجه ای، کمک های اعطایی و پرداخت های انتقالی دولت به شهرداری در قالب ردیف های مستقل گزارش می شود که براساس بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران، کمتر از ۱ درصد منابع عمومی شهرداری در این طبقه بندی قرار می گیرد. بنابراین ،سهم دولت در تأمین منابع بودجه شهرداری از طریق کمک های اعطایی در مجموع ۵۵۱ میلیارد تومان (۵۵۰ میلیارد تومان بابت یارانه بلیط و ۱ میلیارد تومان بابت کمک به پروژه پرند) پیش بینی شده است.
با وجود این، سیاستگذار ملی تأمین منابع بودجه شهرداری ها را محدود به پرداخت های انتقالی و کمکهای اعطائی نکرده و از طریق سیاستهای تسهیم درآمد، بخشی از درآمدهای وصولی در سطح ملی را به شهرداریها اختصاص داده است. کمتر از ۲۲ درصد از منابع بودجه عمومی شهرداری تهران به نحوی از طرف دولت تأمین میشود.
هرچند بیش از یک پنجم بودجه عمومی شهرداری تهران ازسوی دولت تأمین می شود، اما توجه به این نکته ضروری است که تقریباً تمام این منابع به پشتوانه قوانین دائمی و براساس نرخهای ثابت و معین تعیین می شود که مستقل از سیاست گذاری سالیانه دولت است. به بیان دیگر، سهم بسیار ناچیزی از بودجه شهرداری، به تصمیمات اقتضایی و سالیانه دولت وابسته است که این موضوع استقلال مالی شهرداری تهران را تقویت کرده است .
براساس مطالعات انجام شده ،مجموع اعتبارات مناطق در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و مجموع اعتبارات واحدها در حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۷۰ درصد مصارف شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ در قالب اعتبارات واحدهای ستادی هزینه می شود. بخش عمده مصارف مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، صرف هزینه های جاری این واحدها می شود و عمده مخارج سرمایه ای (اعتبارات اجرای طرح های توسعه ای و عمرانی شهر) از طریق واحدهای ستادی انجام می شود.
منظور از اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای مستمر، مواردی است که عموماً صرف تعمیر، تجهیز، بهسازی و نگهداشت داراییهای سرمایهای شهرداری تهران شده و هر سال صرف این مخارج میشوند. در مقابل، اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای غیرمستمر به معنای اعتبارات مربوط به اجرای طرح های مشخص و مدت دار است که زمان شروع و پایان آنها مشخص است. از مجموع بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینهای بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۶۰ درصد) آن به صورت صریح تحت عنوان حقوق و مزایا طبقه بندی شده است. از این میزان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به بودجه سازمانها و شرکتهای تابعه انتقال یافته و ۱۰ هزار میلیارد تومان باقیمانده به کارکنان شهرداری تهران (مناطق و واحدهای ستادی) پرداخت میشود .