به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر، محمد آخوندی در دویست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهردار تهران درخصوص مجوز واگذاری و تهاتر هفت فقره ملک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه این موضوع در چند سال اخیر مورد بحث بود و دو بار به مرحله انعقاد تفاهم نامه رسید، اما نهایی نشد، اظهار کرد: در این دوره از مدیریت شهری، با توجه به نیاز شهرداری برای ساخت آزادراه شهید شوشتری و تکمیل خط هفت مترو، ۳۴ هکتار از ورزشگاه تختی را تحویل خواهد گرفت و با توجه به اینکه کارشناس رسمی دادگستری ارزش این زمین را سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده، هفت فقره ملک به وزارت ورزش و جوانان تحویل داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه این تهاتر در چند دوره دنبال شد تا به دلیل اهمیت طرح شهید شوشتری و تکمیل خط هفت مترو انجام شود که در این دوره به نتیجه رسید، خاطرنشان کرد: برای رفع برخی دغدغه ها جلساتی برگزار شد و نکات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت؛ ۱۶ سال است که این تهاتر به نتیجه نرسیده، لذا بررسی های لازم برای آن انجام شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طرح شهید شوشتری یکی از طرح های مهم است که آقای قالیباف نیز تأکید داشت که اجرایی شود، گفت: ما در کمیسیون ماده پنج تأکید داشتیم که در خط حریم شهر تهران واقع شود و ارتباط دهنده شمال و جنوب از مسیر شرق تهران باشد. باید بخشی از ورزشگاه تختی برای اجرای این طرح خریداری می شد تا پروژه اجرایی شود و امیدواریم امور به خوبی مورد پیگیری قرار بگیرد تا بزرگراه راه اندازی و بهره برداری شود.
ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه مخالفت بنده از جهت اقدام شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی و پایانه مترو خط هفت نیست، گفت: مخالفت من با بنا گذاشتن یک سنگ اشتباه در این دوره از مدیریت شهری از طرف دولت است. ما اصرار داریم که توسعه حمل و نقل با دولت است و ما وظیفه نگهداشت آن را بر عهده داریم.
وی ادامه داد: پروژه شهید شوشتری که بار ترافیک را در جنوب شرق کاهش خواهد داد و آلودگی هوا نیز کاسته خواهد شد؛ پرسش بنده این است که دولت می خواهد چه نقشی ایفا کند؟ دولت باید به شهرداری تهران کمک کند و در قبال یک قطعه زمین بلامصرف بدون تجهیزات، چرا می خواهد هفت ورزشگاه که مردم از آن استفاده می کنند، از شهرداری بگیرد؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه قرار بود ۲۱ وظیفه تصدی گری دولت به شهرداری سپرده شود، تصریح کرد: این تهاتر، یک اقدام برعکس است و باید وظیفه توسعه ورزش همگانی را مجدداً به دولت واگذار کنیم؟ اگر قرار است چنین باشد چرا از مدیریت واحد شهری سخن می گوییم؟ شهرداری مجبور شده این اقدام را انجام دهد چون دولت حاضر نبوده این زمین را به شهرداری تحویل دهد.
وی ادامه داد: اگر این طرح تصویب شود یعنی باید دو حرف خود را پس بگیریم؛ اینکه وظیفه واگذاری تصدی گری از دولت به شهرداری را پس می دهیم و از طرفی نباید از دولت مطالبه کنیم که سهم خود را در توسعه حمل و نقل عمومی بپردازد. نظر من این است که تهاتر باید از مسیری دیگر دنبال شود.
مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنده با روش اجرایی شهرداری تهران موافق هستم، اظهار کرد: روی زمین باید این تفاهم صورت می گرفت تا به نتیجه می رسیدیم. ما اماکنی را داریم که به دولت تحویل دهیم. دو ورزشگاه از این هفت ملک تعطیل است که دولت باید آن را احیا کند و در اختیار مردم قرار دهد. یک زمین نیز خالی است و وزارت ورزش باید آن را با اعتبار دولت مورد بهره برداری قرار دهد.
وی افزود: این تفاهم تاکنون انجام نشده و گره کور آن باز نشده است و باید کمک کنیم که اقدامات به نتیجه برسد؛ با این روند نمی توانیم کمک جدی به حمل و نقل عمومی داشته باشیم.
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه ورزشگاه تختی باید برای راه اندازی ایستگاه در مسیر خط هفت و ایجاد بزرگراه شهید شوشتری از دولت تحویل گرفته شود، گفت: دولت مکلف به تسویه بدهی خود با نهادهای عمومی غیردولتی شده و در بودجه سالیانه باید رقم پیش بینی می شد و مطالبات از این مسیر مورد تهاتر قرار می گرفت و این وظیفه در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر از سوی مجلس بر عهده دولت گذاشته است.
وی اضافه کرد: دولت وظیفه دارد بدهی های خود را به نهادها و شهرداری ها که تا پایان سال ۱۴۰۱ راه اندازی شده اند تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال در یکی از ردیف های درآمدی تسویه کند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه دولت مکلف شده که در ساخت مترو تا ۵۰ درصد از هزینه ها را متقبل شود، گفت: هر کیلومتر مترو از هزار و ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان هزینه دارد و ۶۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای یک خط نیاز است. این درست نیست که دولت هیچ تعهدی برای بازپرداخت بدهی های خود نداشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: کار ضروری است و باید املاک به تملک شهرداری تهران در بیاید. حضور شهردار تهران در جلسه هیئت وزیران برای رایزنی موضوعاتی از این قبیل است.
وی افزود: تحویل دهنده و تحویل گیرنده دارایی ها باید در این جلسه حضور پیدا می کردند و انتظار می رفت معاونین مربوطه در جلسه امروز شورا حاضر می شدند.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همکاری دولت با شهرداری در دوره های قبل وجود نداشت، گفت: قبل از ارائه بودجه به مجلس، ما به دولت نامه ارسال کردیم که بدهی دولت به شهرداری ها پیش بینی شود تا مجلس آن را به تصویب برساند اما متأسفانه رقمی برای تهران و دیگر شهرها پیش بینی نکردند. ما برای بلیت مترو، اتوبوس و بافت فرسوده از دولت طلبکاریم.
وی افزود: ما در جلسه با شهردار تهران بارها مطرح کردیم که بدهی دولت به شهرداری را پیگیری کند و در مواردی حتی با گلایه این درخواست را داشتیم. بنده در مواردی با رئیس جمهور نیز موضوع را مطرح کردم اما وقتی هنوز اقدامی انجام نشده، نمی توان کار را متوقف کرد.
پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این آرزوی ماست که دولت بدهی خود به شهرداری را بپردازد، تأکید کرد: اگر ادعا می کنیم که نمی خواهیم تهران آلوده باشد و بار ترافیک کاهش یابد، باید امور را دنبال کنیم. وزیر ورزش و جوانان با نگاه حل مسئله وارد شده وگرنه در دوره های قبل حتی در این سطح نیز وارد نمی شدند. کلان پروژه شهید شوشتری ترافیک را پنج درصد کاهش خواهد داد.
وی با اعلام اینکه دو ورزشگاه قرار است به پیروزی و استقلال تحویل داده شود، گفت: دو ورزشگاه عملاً تعطیل است و یک مورد نیز زمین چمن است و دو ملک باقی می ماند که این دو ملک نیز قرار نیست از مدار خارج شود و وزارت ورزش و جوانان نیز از آن استفاده خواهد کرد.
در سرانه ورزشی از استانداردها عقبیم
زهرا شمس احسان رئیس کمیته ورزش شورا در ادامه این جلسه با بیان اینکه مجموعه امام رضا(ع) و شهید کاظمی که در اختیار باشگاه های استقلال و پرسپولیس بود، اظهار کرد: مجموعه ورزشی شمیران از سال ۱۳۹۸ تا سال قبل تعطیل بوده و جزء ورزشگاه های زیان ده سازمان ورزش بوده است.
وی افزود: مجموعه سوارکاری ۲۴ سال عمر بنا دارد و مسائل حقوقی با شرکت آبفا دارد و استانداردهای کافی را نیز ندارد و امکان واگذاری آن با حداقل استانداردهاست. ورزشگاه شهید باکری نیز به صورت مشارکتی به بخش خصوصی واگذار شده بود. آنچه مهم است اداره کل ورزش و جوانان کاربری این مجموعه ها را تغییر نمی دهد و با همین کاربری، خدمات ورزشی ارائه می دهد و قرار نیست سرانه ورزشی کاهش یابد.
شمس احسان با بیان اینکه بر اساس دستور شهردار تهران سازمان املاک و مستغلات باید تا پایان آذرماه اراضی مناسب در ۱۸، ۱۳، ۲۰، ۲۲ و یک منطقه دیگر به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و دهکده های ورزشی در سه نقطه به سازمان ورزش تحویل دهد، گفت: بین واقعیت موجود و نیازهای مردم در سرانه های ورزشی فاصله وجود دارد. بر اساس طرح جامع باید سرانه ورزشی برای هر نفر ۱.۸۲ متر باشد و ما از استانداردها برخوردار نیستیم.
وی با تأکید بر اینکه علایق و سلایق مردم با گذشته فرق دارد، گفت: تنوع خدمات باید در دستور کار قرار بگیرد و مدیریت شهری باید در راه اندازی دهکده های ورزشی با تنوع رشته ها اقدام کند. افزایش سرانه های ورزشی باید در کنار در دسترس قرار دادن فضاهای مهیج در دستور کار قرار بگیرد.
مردم فکر نکنند دعوایی بین شهرداری و دولت وجود دارد
احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با بیان اینکه در هیچ دوره ای همچون دوره ششم دولت به شهرداری ها کمک نکرده است، یادآور شد: پرداخت مطالبات دولت به شهرداری ها هیچ زمانی به اندازه امروز نبوده است. دولت هم مطالبات را پرداخت می کند و هم کمک های خود را انجام می دهد.
وی افزود: روز گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با پیگیری شهردار تهران، دولت مکلف شد که تمام مطالبات خود را به شهرداری ها در قالب تهاتر و بر اساس برنامه هفتم توسعه تسویه کند.
صادقی با بیان اینکه سرانه های ورزشی نه تنها کاهش نیافته بلکه مدیریت این سرانه ها به دولت سپرده شده و امید است که آن را احیا کند، گفت: قرار است زمین هایی برای افزایش سرانه های ورزشی شهرداری افزوده شود. مردم فکر نکنند دعوایی بین شهرداری و دولت وجود دارد و این دلیل باز نشدن گره چند ساله پروژه شهید شوشتری، ترافیک و آلودگی هوای تهران است.
وی ادامه داد: ما توافق کف میدانی انجام دادیم و تلاش کردیم مشکل مردم را حل کنیم و در جنوب شرق تهران مشکلات ترافیکی و توسعه حمل و نقل عمومی با رأی اعضای شورا برطرف شود.
تهاتر برای شرکت مترو درآمد پایدار ایجاد خواهد کرد
نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با بیان اینکه این تهاتر اقدام مؤثر و یکی از اولویت های ما بوده است، گفت: کمیسیون ما یکی از کمیسیون های مخالف با این تهاتر بود اما با توجه به اینکه توسعه حمل و نقل و اجرای بزرگراه شهید شوشتری برای ما اهمیت دارد، بررسی های قابل توجهی را انجام دادیم. این تهاتر برای شرکت مترو درآمد پایدار ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: اداره ورزش و جوانان باید کاربری املاک واگذار شده را حفظ کند و باید زمین های دیگری را نیز در قالب بودجه سال ۱۴۰۳ برای توسعه سرانه های ورزشی پایتخت در نظر گرفت.
معدنی پور تأکید کرد: ما از دولت مطالبه داریم و اگر می خواستیم معطل پرداخت این بدهی باشیم، اقدامات توسعه ای صورت نمی گرفت و نمی توانستیم طرح های مدیریت شهری را اجرایی کنیم.