به گزارش وطن شهر و به نقل از شهر, مهمترین مسئلهای که در راستای افزایش ایمنی معابر در شورای اسلامی شهر تهران پیگیری میشود، موضوع HSE است. قسمتی از HSE در شهرداری تهران بهصورت تشریفاتی انجام میشد. پیمانکارانی که پروژههایی را در سطح شهر اجرا میکردند، برای بستن قرارداد باید یکسری از الزامات HSE را ارائه میکردند، اما اگر اجرای این الزامات را رعایت نمیکردند، هیچ برخوردی با آنها صورت نمیگرفت و جریمهای اعمال یا اخطاری داده نمیشد. در نتیجه درحال پیگیری هستیم تا موضوع HSE بهصورت عملیاتی اجرا شود. به این صورت که اگر پیمانکاری از شهرداری تهران اصول و موازین مربوط به HSE را رعایت نکرد، در مرحله اول اخطار لازم را دریافت کند و پس از آن درصورت تداوم نادیده گرفتن این موضوع، در مرحله بعد جریمه شود و در مرحله بعدی در لیست سیاه قرار بگیرد و شهرداری دیگر با این پیمانکار همکاری نداشته باشد. این فرایندی است که قبلا اجرایی نمیشد؛ لذا رعایت HSE دچار افول شده بود و رویکرد سیستمی بر آن حاکم نبود. این موضوع بهصورت ویژه در حال پیگیری است و آخرین دستورالعملهای HSE توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بهروزرسانی میشود و پس از آن از طرف شهردار تهران ابلاغ خواهد شد تا انشاءالله این فرایند به شکل دقیق و مطلوب در شهر تهران پیگیری و اجرا شود. در مواردی که شهرداری تهران وظیفه نگهداری و کار عمرانی و توسعهای دارد، موضوع HSE باید در تمام موارد رعایت شود.
در حال حاضر لایحه نظامنامه HSE برای شورای شهر ارسال شده است و در کمیسیون و کمیته ایمنی و مدیریت بحران درحال بررسی است تا نظامنامه HSE در شهرداری تهران برای تصویب به صحن شورا بیاید. مراحل کار هم به این صورت است که نظامنامه باید تصویب شود و پس از آن با اعلام شهردار تهران، این موضوع در شهرداری تهران اجرایی خواهد شد. البته ما در شورای اسلامی شهر تهران متوقف به این موضوع نشدهایم و از شهرداری تهران خواستهایم که به موازات فرایند تصویب نظامنامه، اجرای این موضوع در شهرداری تهران را شروع کنیم و این موضوع درحال پیگیری است. البته این گلایهمندی هم وجود دارد که کار، آن سرعتی که باید داشته باشد را ندارد. یکی از اقدامات مهمی که انجام شد، ما ساختار HSE را در مناطق ۲۲گانه ایجاد کردیم و هماکنون اداره HSE در مناطق ۲۲گانه تاسیس شده و ذیل شهرداران مناطق کار میکنند.
پیش از این ما یک مسئول HSE بدون ساختار سازمانی در مناطق داشتیم و در یکسری از مناطق ذیل معاونت خدمات شهری یا معاونت برنامهریزی فعالیت داشتند و الزامات آنطور که باید و شاید اجرایی نمیشد. درحال حاضر اداره HSE تصویب شده و ذیل شهردار منطقه کار میکند و نظامنامه مربوط به آن نیز در حال تصویب شدن است. امیدوار هستیم این فرایند اجرایی شدن کار به شکل مطلوب پیش برود و شاهد کاهش حوادث در شهر تهران باشیم. شاید یکی از دلایلی که باعث شده این نظامنامه طولانی شود، این است که ما در کنار ایمنی، بحث محیطزیست و سلامت را هم موازی پیش میبریم و این موضوع باعث شده تا کار یک مقدار سخت شود. یک زمان هست که صرفا به موضوع ایمنی پرداخته میشود، اما HSE همزمان موضوعات ایمنی، سلامت و محیطزیست را شامل میشود و دربر میگیرد. در نتیجه یکی از دلایل زمانبر شدن این موضوع جامع بودن آن است و اینکه باید دقت شود تا با کار ادارات سلامت و اداره کل محیطزیست تداخل پیدا نکند و کار در قالب یک همافزایی جلو برود. اگر حادثهای برای شهروندان در شهر پیش بیاید، اگر این حادثه به اهمال شهرداری تهران در انجام وظایفش برگردد، طبیعتا شهرداری هم باید پاسخگو باشد. درحال حاضر هم اگر اتفاقی میافتد مردم در مراجع قضایی شکایت و پیگیری و مراجع قضایی به موضوع رسیدگی میکنند.
دستورالعملی برای کاهش حوادث در سطح شهر
- کد خبر : 10478
مهدی بابایی؛ رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی برای روزنامه همشهری به بررسی دستورالعملی برای کاهش حوادث در سطح شهر پرداخت.
لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=10478