به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، هاشم روحانی مجری خط ۱۱ مترو در رابطه با جزییات مذاکرات اخیر با چینیها، توضیح داد: در جلسه نخست مذاکره با تیم پیمانکاران ایرانی ـ چینی، ضمن بررسی برخی جزییات فنی و کلی پروژه، نحوه مراودات و روشهای مالی از جمله بازپرداخت هزینههای طرح، مورد بحث قرار گرفت.
او افزود: احداث خط ۱۱ مترو با محاسبات کنونی، نیازمند تأمین یک میلیارد و پانصد میلیون یورو بودجه است و برای شروع کار، حداقل ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داریم. در بدو امر، تیمی متشکل از دو شرکت ایرانی و چینی پای میز مذاکره آمدهاند. شرکت مترو تهران این آمادگی را دارد که در صورت طی مقدمات لازم و مشخص شدن مسائل مالی، بلافاصله زمین مربوط به تجهیز کارگاه را در اختیار پیمانکاران قرار دهد.
استفاده حداکثری از تولید داخلی
روحانی در ادامه با اشاره به تأکید شرکت مترو مبنی بر استفاده حداکثری از تولیدات داخلی در تجهیز ایستگاههای خط ۱۱، گفت: واقعیت آن است که در حال حاضر، توان تولید تجهیزاتی از قبیل پله برقی، آسانسور و بسیاری از اقلام صنعتی دیگر در داخل کشور وجود دارد و یکی از الزامات شهرداری تهران برای ساخت خطوط جدید، توجه به این ظرفیت ارزنده است.
مجری خط ۱۱ تأکید کرد: جلسه با تیم پیمانکاران ایرانی و چینی، به طور منظم ادامه خواهد یافت تا در صورت به تفاهم رسیدن در تمام موارد موافقتنامه مذکور، قرارداد اصلی منعقد و عملیات اجرایی از امسال آغاز شود.
گفتنی است؛ خط ۱۱ مترو تهران به طول ۳۲ کیلومتر و شامل ۲۱ ایستگاه، از خطوط اولویتدار شبکه مترو بوده که به واسطه پوشش مناطق کم برخوردار از حیث دارا بودن سیستم حمل و نقل ریلی، ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
ایجاد ۲ ایستگاه و پارکینگ زیرزمینی
پیرو انعقاد موافقتنامه طراحی، اجرا و سرمایهگذاری در خط ۱۱ مترو تهران با مشارکت تیم پیمانکار ایرانی- چینی طی سفر اخیر شهردار تهران و هیات همراه به کشور چین و رایزنی پیرامون نحوه مشارکت چینیها در طرحهای حمل و نقل ریلی پایتخت، نمایندگان یک شرکت چینی به کشورمان آمده و در محل شرکت مترو تهران، بحث و بررسی در خصوص احداث خط ۱۱ مترو را آغاز کرده اند؛ البته در کنار این شرکت چینی،یک شرکت ایرانی هم در ابر پروژه مذکور حضور خواهد داشت.
به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، یکی از شاخصهای این پروژه، اجرای ۲ ایستگاه و یک پارکینگ زیرزمینی در قالب یک ایستگاه جزیرهای است که به عنوان یک طرح ایستگاهی نوین، ویژگیهای منحصر به فردی دارد. از مهمترین مزایای این روش، بهرهبرداری تدریجی از خط ۱۱ متناسب با پیشرفت عملیات اجرایی فازهای مختلف آن است.