• امروز : پنج شنبه - ۲ اسفند - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 20 February - 2025

حدود ۲۵ درصد بازماندگان از تحصیل، فاقد هرگونه سابقه تحصیلی

  • کد خبر : 30041
حدود ۲۵ درصد بازماندگان از تحصیل، فاقد هرگونه سابقه تحصیلی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که نرخ با سوادی در کشور ۹۸ درصد است، افزود: پوشش تحصیلی در کشور به ۹۹ درصد رسیده است و این از افتخارات ملی محسوب می‌شود.

به گزارش وطن شهر و به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در جلسه کارگروه تخصصی بررسی و تحلیل موضوع بازماندگی از تحصیل با تأکید بر این که برای بررسی یک فرآیند باید آمار دقیق و متقّن ارائه دهیم و از آمارهای غلط پرهیز کنیم، گفت: در بررسی آمار بازماندگان از تحصیل به صورت کلی، میزان دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی، یک نهم آمار اعلام شده است. هم چنین در دوره متوسطه اول و دوم نیز بخش زیادی ازآن‌ها وارد بازار کار و مهارت شده‌اند.

وی ادامه داد: در ساختار جدید آموزش و پرورش نیز بنا گردیده آموزش‌ها به صورت عمومی و تخصصی ارائه شود و دانش آموزان، با سوادِ مورد نیاز آموزش ببینند.

کاظمی با تأکید بر این‌که در دوره‌های آموزشی، دوره ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخودار است، افزود: به دلیل اهمیت بحث آموزش، بیش از ۵ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانش آموز و یک‌هزار مدرسه با یک دانش آموز در حال فعالیت هستند. این بدان معناست که هر جا به مدرسه و معلم نیاز باشد کوتاهی نخواهیم کرد و اقدامات لازم را در سریع‌ترین زمان انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به این که نرخ با سوادی در کشور ۹۸ درصد است، افزود: پوشش تحصیلی در کشور به ۹۹ درصد رسیده است و این از افتخارات ملی محسوب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که برای نظام تعلیم و تربیت، تحصیل یک دانش آموز هم از اهمیت بسیاری برخودار است، گفت: بسیاری از دانش آموزان بازمانده از تحصیل به دلایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … از تحصیل بازمانده‌اند.

کاظمی در ادامه اظهار کرد: آموزش و پرورش است که با کمک‌های دستگاه‌ها از جمله کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی و بنا به تناسب و ضوابط در مسیر شناسایی بازماندگان از تحصیل اقدام می‌کند و در تلاش است که با کمک دستگاه‌ها این چالش را به حداقل برساند.

وی به حضور برخی دانش آموزان در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: برخی از آمارهای بازماندگی از تحصیل مربوط به دانش آموزانی می‌شود که جذب حوزه علمیه شده‌اند و از آمار مدارس خارج شده‌اند.

کاظمی با تأکید بر این‌که برای رفع چالش‌های موجود، نیازمند تصمیم گیری های متقّن و به موقع و تشریح اقدامات در میدان هستیم، تصریح کرد: پی‌گیری تحصیل دانش آموزان بازمانده از آموزش ولو آن که یک نفر باشد در کنار تکلیفی که برای ما مشخص شده اقدامی خداپسندانه و انسانی است. بنابراین  شایسته است خارج از وظایف اداری به آن نگاه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بر اجباری بودن امر آموزش در دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: در بسیاری از کشورها آموزش و تحصیل دانش آموزان و الزام والدین به این موضوع یک قانون است و تخطی از آن جرم محسوب می‌شود. ولیکن این قوانین در کشور ما دچار کاستی‌هایی است که انتظار می‌رود با کمک دستگاه قضا مرتفع شود.

وی ادامه داد: قوانین موجود در کشور برای الزام به آموزش کافی نیست و نیازمند لوایح جدید در این حوزه هستیم.

کاظمی با اشاره به این که در امر آموزش دانش آموزان و الزام والدین به این مهم خلأ قانونی وجود دارد،گفت: باید قانونی وضع شود که دستگاه قضا با دستگاه‌های مسئولی که از تکلیف در این حوزه کوتاهی و قصور کرده‌اند برخورد کند. از این رو از وزارت دادگستری و دستگاه قضا می‌خواهیم که با تدوین راهکاری مناسب و با استفاده از نظر متخصصین این حوزه لایحه‌ای را به دولت ارسال نماید.

وی تصریح کرد: همچنین انتظار می‌رود با تجمیع قوانین و سیاست‌ها، لایحه جدیدی در این خصوص آماده و تحت عنوان جذب بازماندگان از تحصیل یا قانون آموزش اجباری به دولت ارسال شود که پس از طی مراحل قانونی برای تصویب به مجلس برود.

وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد و شکل گیری کارگروهی تخصصی با مدیریت معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد و گفت: در این کارگروه باید چالش‌های حمایتی، تقسیم کار ملّی، وظایف دستگاه‌های مسئول، آمار دقیق بازماندگان، بررسی، بازنگری و جلساتی به صورت مستمر برگزار شود.

وی افزود: ضروردت دارد، راهبرد و اقدامات جدید در این زمینه به صورت نمادین در سه استان پرچالش از جمله تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی مورد بررسی قرار گیرند.

کاظمی با بیان این که باتوجه به وضعیت و موقعیت هر دانش آموز باید برنامه درسی ویژه‌ای نوشته شود، گفت: در حوزه آموزش برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل، باید برنامه‌های جدید آموزشی تدوین شود؛ به طوری که این فرزندان ما حتماً از فرصت‌های آموزش متناسب با موقعیت و بدون الزام حضور در کلاس بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: برای آموزش به دانش آموزان بازمانده از تحصیل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست و از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: تعهد ما تلاش مضاعف، با شعار عشق ورزیدن به دانش آموز است، تا وی از آموزش محروم نگردد.

کاظمی افزود: وجود یک دانش آموز بازمانده از تحصیل هم قابل پذیرش نیست زیرا تحصیل و آموزش حق تمامی دانش آموزان کشورمان است و این تکلیف بر عهده ماست.

وی افزود: معتقدم که وجود هر دانش آموز به چرخه آموزش می‌تواند از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند و ارتقای جامعه را فراهم نماید.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش حقّ طبیعی عزیزان محروم از تحصیل است، لذا ما تلاش می‌کنیم این عزیزان به کلاس های درس بازگردند.

۱۵ نهاد در بحث بازماندگی از تحصیل باید به کمک آموزش و پرورش بیایند

حدود ۲۵ درصد بازماندگان از تحصیل، فاقد هر گونه سابقه تحصیلی هستند

در ادامه این جلسه مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این‌که قوانین برای وزارت آموزش و پرورش در این حوزه تکلیفی است، گفت: همین قوانین برای دیگر نهادهای مرتبط نیز با ادبیاتی مبنی بر «مکلف است» و «موظف است»، تکالیفی تدوین کرده است. ۱۵ نهاد در این حوزه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تا این مشکل با کمک آن‌ها و قوانین حمایتی مرتفع شود.

وی ادامه داد: در بررسی آمار بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه، حدود ۲۵ درصد بازماندگان از تحصیل، فاقد هر گونه سابقه تحصیلی هستند و تعداد زیادی از آن‌ها در دوره دوم متوسطه وارد بازار مهارتی و اشتغال می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه این جلسه به سامانه شهید محمودوند جهت احصا و ثبت آمار دقیق بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و افزود: اطلاعات تمام دانش آموزان بازمانده از تحصیل در این سامانه ثبت شده است. ازدواج و مهاجرت به خارج از کشور از جمله دلایلی است که آمار بازماندگان از تحصیل در دوره‌های متوسطه را شامل می‌شود.

وی تأکید کرد که همه نهادهای اجرایی که در این زمینه نقش دارند موظفند با آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشند زیرا این موضوع، فرا وزاتخانه‌ای است .

آذرکیش افزود: هم‌افزایی و ارتباطات میان دستگاهی این امکان را به نظام تعلیم و تربیت می‌دهد تا در این زمینه خدمات مناسبتری ارائه دهد. ظرفیت‌های قانونی دیگر نهادهای مرتبط نیز دراین مسیر بسیار موثر و تسهیل گر خواهند بود.

معلولیت شدید اولین عامل بازماندگی کودکان از تحصیل

پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بیش از ۹۸ است

در ادامه همچنین رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تشریح مهم‌ترین دلایل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان، معلولیت شدید را اولین عامل بازماندگی کودکان از تحصیل دانست.

رضوان حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بیش از ۹۸ است، گفت: تلاش آموزش و پرورش بر این است که هیچ کودکی، حتی یک نفر هم از تحصیل محروم نشود زیرا معتقدم که هر کودکی که مشغول تحصیل نباشد درگیر آسیبهای اجتماعی خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان این‌که در معاونت ابتدایی راهبردی برای مبارزه با بی‌سوادی و انسداد آن تدوین شده است، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا فرصت‌های برابر آموزش عمومی را برای همه کودکان و نوجوانان فراهم آوریم.

وی به قانونی که در سال ۹۲ جهت مبارزه با انسداد مبادی بی‌سوادی تدوین شده است اشاره کرد و افزود: در آن قانون بنا بود تقسیم کار ملی انجام و از ظرفیت دیگر سازمان‌ها به خوبی استفاده شود.

حکیم زاده به اقدامات انجام شده برای بازگردانندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: شناسایی، جذب، اقدامات حمایتی و نگهداشت از جمله این اقدامات محسوب می‌شود .

وی افزود: در این اقدامات مقرر شده با شناسایی اسمی و احصا؛ برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای با کمک دیگر نهادهای مرتبط صورت پذیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در نگهداشت این دسته از دانش آموزان، باید اقدامات به صورت مستمر رصد و آموزش‌های تکمیلی و اقدامات حمایتی به خوبی انجام شود.

وی به آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: بیشترین بازماندگی و ترک تحصیل در سال‌های کرونا اتفاق افتاده است و در سال‌های اخیر این آمارها به تناوب افزایش و کاهش داشته است .

حکیم زاده با اشاره به این‌که سه استان تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند، گفت: بیش از ۲۵ هزار دانش آموز از میزان آمار اعلام شده در شش ماه نخست سال، جذب آموزش شده و به چرخه تعلیم و تربیت بازگردانده شده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بر شمردن دلایل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر از جمعیت بازماندگان از تحصیل مربوط به دانش آموزانی است که به دلیل معلولیت شدید امکان تحصیل ندارند.

وی همچنین مهاجرت به خارج از کشور را دومین عامل عنوان کرد و افزود: این آمار نیز حدود ۱۳ هزار نفر جمعیت بازماندگان از تحصیل را در این محور گنجانده است.

حکیم زاده عواملی چون عدم اطلاع از محل سکونت یا آدرس اشتباه، ضعیف بودن وضعیت جسمانی و صبر برای تحصیل در سال آینده، مشغول به تحصیل در دوره پیش دبستانی، اشتباه بودن شماره تلفن یا مسدودی، فوت، فقر، کودکان بدسرپرست، کبر سن و….را از جمله دلایل دیگری برشمردکه سبب شده دانش آموزان از تحصیل باز بمانند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که تنها ۲ درصد از دانش آموزان به دلیل مشکلات آموزشی از تحصیل بازمانده‌اند افزود: تمام تلاش ما بر این است که نه تنها این دو درصد بلکه حتی یک دانش آموز هم از تحصیل باز نماند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان گفت: برای سازمان‌هایی از جمله کمیته امداد، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، وزارت تعاون، وزارت دادگستری و سازمان برنامه بودجه و …. که مرتبط با این موضوع هستند، وظایف و تکالیفی مشخص شده است که با پیگیری و انجام آن بخش زیادی از این مشکلات مترفع خواهد شد.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=30041
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.