• امروز : چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 25 September - 2024

حال خوب برای معلولان تهران

  • کد خبر : 24292
حال خوب برای معلولان تهران
مقصد: مجموعه ورزشی شهید مظاهری در بوستان گلستان. قرار است رویداد مهمی در این مجموعه رقم بخورد. مهمانان کم‌کم از راه می‌رسند؛ یکی با ویلچر و دیگری با عصا، برخی گروهی و عده‌ای هم همراه با پدر یا مادر.

به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین، همه آماده‌اند تا نشان دهند گرچه عضو جامعه معلولان هستند اما محدودیت‌های جسمی‌ مانع از حال خوبشان نمی‌شود. آنها با شرکت در رویداد ورزشی تفریحی «برنده شو» می‌خواهند ثابت کنند می‌توان از محدودیت‌ها عبور کرد و روی سکوهای قهرمانی و افتخارآفرینی ایستاد. این افراد به‌درستی «معلولیت محرومیت نیست» را مشق کرده‌اند.

۴۰هزارشرکت‌کننده و ۹ گروه معلولان

رویداد «برنده شو» حالا قدم در سومین مرحله گذاشته است؛ رویدادی که با گذشت سال‌ها جامعه شرکت‌کنندگانش گسترده‌تر شده است. رویداد اول با ۱۴۰۰‌نفر آغاز شد و شرکت‌کنندگان رویداد دوم به حدود ۲۰ هزار نفر رسید. اکنون سومین رویداد «برنده شو» با ۴۰هزار شرکت‌کننده آغاز شده است. در این رویداد بازی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که معلولان با هر توانایی جسمی و حرکتی بتوانند در آن شرکت کنند. در این مرحله ۹گروه معلولان (کوتاه‌قامتان، نابینایان، ناشنوایان، جسمی حرکتی، ذهنی، عصایی، طیف اوتیسم و…) با هم رقابت می‌کنند.

۷بازی و ۲هزار فینالیست

بازی‌ها و رشته‌های ورزشی در رویداد «برنده شو» به‌گونه‌ای پیش‌بینی‌شده که متناسب با شرایط جسمی معلولان باشد. امسال رشته‌های ورزشی و بازی‌ها هم متنوع شده و ۷نوع بازی (۵بازی فکری و ۲بازی حرکتی) در رشته‌های مختلف پیش‌بینی ‌شده و شرکت‌کنندگان همراه با بازی و تفریح با هم رقابت نیز می‌کنند. این رویداد در مناطق ۲۲گانه برگزار می‌شود و در نهایت ۲هزار نفر برگزیده می‌شوند و به مرحله فینال راه می‌یابند. اجرای این رویداد همزمان در همه مناطق از روز گذشته آغاز شده است.

فرصت خوب دورهمی با دوستان

همراه با برادر کوچکش در این مراسم شرکت کرده و خودش را «محمد ملکی‌پور» معرفی می‌کند. او که براساس ‌گفته‌هایش با شرکت در دومین رویداد «برنده‌ شو» مقام سوم را کسب کرده است، دوستان خوشحالش را نشان می‌دهد و با ابراز رضایت از اجرای چنین برنامه‌هایی می‌افزاید: «با چنین برنامه‌هایی فرصت خوبی برای دورهمی و بودن در کنار دوستان فراهم می‌شود. علاوه‌ برآن ما نیاز به تردد در شهر داریم که متأسفانه مناسب‌سازی معابر به‌خوبی انجام نشده است.»

این برنامه‌ها برای معلولان لازم است

صدای خنده معلولان سالن‌راپرکرده است. پدر و مادرها هم همراه با فرزندانشان شادی می‌کنند. به‌محض پخش موسیقی، شرکت‌کنندگان پرچم‌های کوچک را تکان می‌دهند. «مریم جلیلی» مادر سعید است و پسرش ناشنواست. او می‌گوید: «برگزاری چنین برنامه‌هایی برای این بچه‌ها لازم است. چراکه این گروه از شهروندان در مقایسه با دیگران از امکانات کمتری بهره‌مند هستند، چنین برنامه‌ای جای تشکر دارد. اما ‌ای کاش شهرداری تهران مانند مراکز کارآفرینی ویژه زنان، مراکز کار و اشتغال برای معلولان راه‌اندازی کند.»

حال خوب برای معلولان تهران

رعایت حقوق شهروندی معلولان

حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران: براساس اسناد بالادستی و حقوق شهروندی معلولان باید در جامعه حضور داشته باشند و از امکانات رفاهی و ورزشی بهره‌مند شوند. با توجه ‌به شرایط کنونی معلولان در حوزه بازی و تفریح و شادی با محدودیت‌هایی مواجه هستند؛ بنابراین سعی داریم با اجرای برنامه‌ها و رویدادهایی مانند «برنده شو» زمینه حضور معلولان را در اجتماع و بهره‌مندی‌شان از امکانات رفاهی و ورزشی فراهم آوریم.

عضویت ۷ هزار معلول در کانون معلولان

اعظم مهدی‌زاده، دبیرکل کانون معلولان شهر تهران: کانون معلولان در محله‌ها راه‌اندازی شده و در مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌های ورزشی، فرهنگی، آموزشی و… را اجرا می‌کنند. این اقدام به حال خوب معلولان و خانواده‌های این افراد کمک می‌کند. اکنون ۷ هزار نفر در کانون معلولان عضو هستند و نیاز است تا طی فراخوان و اطلاع‌رسانی درست، خانواده‌ها با این کانون‌ها آشنا شوند و زمینه حضور معلولان در اجتماع بیش از بیش فراهم شود.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=24292
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.