• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
سرنوشت نامعلوم یک پل فرسوده:

«حافظ» برچیده می‌شود؟

  • کد خبر : 12199
«حافظ» برچیده می‌شود؟
دو معاونت شهرداری تهران مامور بررسی حذف یا حفظ پل حافظ شده‌اند و به زودی سرنوشت این سازه ۵۰ ساله تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش وطن شهر و به نقل از روزن‌آنلاین، قرار بود در نوروز امسال تهرانی‌ها با پل ۵۰ ساله حافظ خداحافظی کنند. مدیران شهری اعلام کرده بودند که به دلیل ترافیک کم و خلوتی معابر مرکزی در تعطیلات نوروز، می‌خواهند پل فلزی حافظ را جمع‌آوری کنند؛ چراکه تاریخ انقضای این پل فرا رسیده و باید جمع‌آوری شود.
اولین زمزمه‌های جمع‌آوری پل حافظ به سال‌های ۹۵ تا ۹۶ برمی‌گردد. زمانی که مدیران وقت شهرداری تهران در حاشیه یک پویش دوچرخه‌سواری به کنار پل حافظ رفته و از آن بازدید کردند و بعد از آن بود که موضوع خداحافظی با پل حافظ مطرح شد؛ موضوعی که چند سال است با وجود تاکید فنی مکرر، مسکوت باقی مانده است.

براساس آمار و اطلاعات موجود، تهران ۷۵۳ پل دارد که ۴۵ درصد آنها فلزی و ۵۵ درصد دیگر بتنی است. پل حافظ و چهار پل فلزی دیگر در تهران قبل از انقلاب اسلامی ساخته شدند و از آنجا که این پل‌های فلزی مناسبتی و برای استفاده در کوتاه‌مدت پیش‌بینی و ساخته شده بودند، استاندارد متفاوتی دارند.

پل‌ فلزی حافظ نیز قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد و آنگونه که مدیران شهری می‌گویند، عمر مفید این پل فلزی تمام شده است و حتی مطالعات ترافیکی  پلیس راهور در مورد کارکرد پل حافظ  نشان داده که این پل تاثیری بر بهبود ترافیک این محور ندارد. بررسی‌های کارشناسی نشان داده که جمع‌آوری این پل و مسطح شدن خیابان تاثیر بیشتری بر بهبود روند ترافیک این معبر دارد.
از سوی دیگر  پل‌های فلزی تهران به دلیل گذشت زمان دچار فرسودگی زیادی شدند و  هزینه تعمیر و نگهداری این پل‌ها بسیار بالاست؛ بگونه‌ای که از ساخت یک پل جدید هزینه برتر است و سازه پل حافظ نیز به قدری دچار فرسودگی شده که تعمیر آن اساسا توجیهی ندارد.

انصراف در دقیقه ۹۰

با اینکه قرار بودکه در تعطیلات نوروز امسال این پل برچیده شود اما در دقیقه ۹۰ مدیران از این کار منصرف شده و نه تنها زمانی برای برچیدن این پل مشخص نکردند، بلکه دیگر حرفی هم از سرنوشت این پل به میان نیاورند. اما حالا بعد از چندماه هادی حق‌بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در  مورد سرانجام پل حافظ با تاکید بر اینکه قطعا این پل به مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای نیاز دارد، به «روزن‌آنلاین» گفت: در صورتی که نیاز به حفظ این پل باشد، چنین خواهد شد. اما از نظر ما هزینه‌ای که باید در پروژه انجام شود هزینه قابل توجهی است چراکه یک پل بسیار قدیمی است. بنابراین با ویرایش‌های جدید باید مقاوم‌سازی کاملی انجام شود که هزینه سنگینی دارد و به نظر ما توجیه اقتصادی ندارد. اما این که پل باید جمع شود یا نه، این موضوع باید توسط حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک به ما اعلام شود.

وی ادامه داد: جلسه‌ای با معاون حمل و نقل و ترافیک و همکارانشان برگزار کرده و مکاتبه‌ای با آنها داشتیم و منتظریم که پاسخ نامه داده شود که بدانیم بعد از جمع آوری پل، حوزه فنی عمرانی چه اقدامی انجام دهد؛ اما نظر معاونت عمرانی این پل به مقاوم‌سازی نیاز دارد و در صورت حفظ باید هزینه بالایی صرف شود که توجیه اقتصادی ندارد.

در همین رابطه محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران به «روزن‌آنلاین» گفت: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال بررسی و مطالعه تاثیر ترافیکی پل حافظ است؛ اما به زودی در مورد جمع‌آوری یا عدم جمع‌آوری پل حافظ نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد. وی تاکید کرد: باید تاثیر ترافیکی بودن و نبودن پل احصا شود که هنوز مطالعه آن تکمیل نشده است.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=12199
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.