• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
بیانیه و فرافکنی، دست قطع شده کودک 9ساله را باز نمی‌گرداند

حاشیه‌های حادثه پله برقی همچنان ادامه دارد

  • کد خبر : 4282
حاشیه‌های حادثه پله برقی همچنان ادامه دارد

به گزارش وطن شهر: حاشیه‌های قطع دست دختربچه ۹ ساله در حادثه پله برقی خیابان تختی تهران همچنان ادامه دارد. شهرداری منطقه ۱۹، سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان آتش‌نشانی، شهرداری تهران و… همگی در بیانیه‌های جداگانه ادعاهایی را مبنی بر سالم بودن پله‌برقی، اتومات بودن، بازدید دوره‌ای و عدم اعلام خرابی به سامانه‌ها، اتباع بودن […]

به گزارش وطن شهر: حاشیه‌های قطع دست دختربچه ۹ ساله در حادثه پله برقی خیابان تختی تهران همچنان ادامه دارد. شهرداری منطقه ۱۹، سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان آتش‌نشانی، شهرداری تهران و… همگی در بیانیه‌های جداگانه ادعاهایی را مبنی بر سالم بودن پله‌برقی، اتومات بودن، بازدید دوره‌ای و عدم اعلام خرابی به سامانه‌ها، اتباع بودن دختربچه! و… را مطرح نموده‌اند. آیا این بیانیه‌ها دردی از دردهای دختربچه ۹ ساله و خانواده‌اش را کم می‌کند؟ آیا التیامی است بر معلولیت و زخم‌هایی که تا پایان عمر با این دختربچه همراه است؟ ای کاش در کنار برگزاری جشن‌های چند کیلومتری و ریخت و پاش و توزیع هندوانه و پفک هندی و خربزه از جیب مردم، مدیران شهری کمی بیش‌تر به امنیت و آسایش شهروندان می‌اندیشیدند.

همین چند روز پیش شهردار تهران مدعی شد برای خبرنگاران تور می‌گذارد تا وضعیت استاندارد پله برقی‌های تهران را نمایش دهد! حالا در شورای شهر یک نفر پیدا نمی‌شود به آقای شهردار بگوید برگزاری تور پیشکش! پاسخگوی دست قطع شده دختر مظلوم باشید. از اعضای شورا تاکنون بغیر از ناصر امانی کسی به این قضیه واکنش جدی نشان نداده است. معنای سکوت در برابر یک حادثه شهری چیست؟

با توجه به اینکه مدتی است بهره‌برداری و مرمت پل‌های مکانیزه شهری به سازمان زیباسازی سپرده شده است. آیا نباید این سازمان نسبت به این مهم پاسخگوی خانواده قطع عضو شده و اذهان عمومی باشد. این سازمان در سنوات گذشته بیشترین هزینه و وقت خود را به نصب پرچم‌های مناسبتی در سطح شهر اختصاص داده است. نگهداشت پل‌های مکانیزه مهمتر است یا نصب پرچمو بنر در سطح شهر؟ نکته حالب این که تعداد بسیاری از پله برقی‌های شهر تهران هم چنان خراب است و یا پس از راه‌اندازی مجدد خراب و از دسترس خارج می شوند.

عذرخواهی عضو شریف شورای شهر

ناصر امانی، عضو شورای شهر در واکنش به این حادثه گفت: من به جای روابط عمومی شهرداری تهران عذرخواهی کرده و ابراز پشیمانی می‌کنم اما لازم است که کارشناس رسمی دادگستری این حادثه را بررسی کرده و نسبت به تعیین میزان قصور شهرداری، پیمانکار و شهروند اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری که تعمدا پله برقی را خاموش نمی‌کند، حتما نقص فنی داشته، این نشان می‌دهد که پله ناایمن بوده است.

امانی افزود: ای کاش به جای سازمان زیباسازی که یک بیانیه داده است روابط عمومی از شهرداری تهران عذرخواهی کرده و قبول مسئولیت می‌کرد.

وی با بیان اینکه شهروندان در این مدت هفت بار با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و نسبت به خاموش بودن پله انتقاد کردند.

علت مماشات در رفع نقایص فنی پله‌های برقی ؟

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا نیز در واکنش به حادثه قطع دست دختربچه در حادثه پله برقی گفت: این اتیکتی که روی پله‌های برقی نصب شده مبنی بر اینکه خودتان مسئول جان خودتان هستید؛ ناشی از بی‌مسئولیتی مسئولی است که این ادعا را مطرح می‌کند. پله‌‌های برقی باید به طور مرتب بازدید شده و نقایص فنی آن برطرف شود.

وقتی با مسئولان سازمان زیباسازی گفتگو می‌شود که مسئولیت تبلیغات محیطی را بر عهده گرفته‌اند؛ در می‌یابیم که نه تخصص پله برقی را دارند و نه گستردگی کار به گونه‌ای است که با ساختار و سازمان آن‌ها انطباق داشته باشد. نکته مهم‌تر اینکه این مسئولیت مرتباً در شهرداری دست به دست شده است.

در جلساتی که پیرامون همین موضوع برگزار شد؛ تأکید بر این بود که نگهداری پله‌های برقی باید به مناطق محول شود و شهردار منطقه و ناحیه بازدیدهای میدانی دقیقی از این موضوع داشته باشند. لذا ابتدا توضیح داده شود چرا با وجود نقایص مشهود، به گونه‌ای که دست یک کودک می‌تواند تا آرنج در آن فضا وارد شود؛ مماشات شده و دقت لازم در این خصوص صورت نگرفته است و دوم اینکه درخواست می‌شود به فوریت در این خصوص تصمیم‌گیری شده و نظارت کافی و لازم بر آن انجام شود.

کمیته ای مستقل برای علت یابی این حادثه مامور شود

یک عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به حادثه پله برقی مترو علی آباد گفت: باید کمیته‌ای مستقل برای علت یابی این حادثه مامور شود تا دیگر شاهد تکرار حوادث مشابه نباشیم و همچنین مقصر یابی شود و با مقصرین برخورد قانونی به عمل آید.

احمد صادقی در یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورا ضمن ابراز تاسف بابت اتفاق رخ داده در پله برقی محدوده مترو علی آباد گفت: پیشنهاد من این است که  کمیته ای مستقل برای علت یابی این حادثه مامور شود تا دیگر شاهد تکرار حوادث مشابه نباشیم و همچنین مقصر یابی شود و با مقصرین برخورد قانونی به عمل آید.

اشاره به اتباع سوء تفاهم بزرگی بود!

سخنگوی شهرداری در حاشیه جلسه شورا نیز می‌گوید: بررسی‌های دقیق آغاز شده و قاعدتا سازمان زیباسازی پس از بررسی دقیق ابعاد این حادثه توضیحات لازم را ارائه خواهد کرد. اینکه انتظار داشته باشیم سازمان زیباسازی یک نظریه تخصصی در این زمان کوتاه اعلام کند، غیرممکن است.

طاهر محمدخانی افزود: اشاره به اتباع سوء تفاهم بزرگی بود. استفاده از کلمه اتباع به جهت تکمیل کردن گزارش از سوی شهرداری تهران بوده است. روشن است که شهرداری تهران در فرآیند خدمت‌رسانی به افراد در تهران توجهی به موضوع ملیت ندارد. در زمان کرونا نیز شهرداری تهران امکان ویژه‌ای را برای واکسیناسیون اتباع حتی اتباعی که کارت اقامت نداشتند، انجام داد.

وی یادآور شد: تامین هزینه‌های درمانی منتی به خانواده این کودک نیست و کمترین کاری است که شهرداری تهران در این حوزه می‌تواند انجام بدهد و از همان ابتدا با دستور معاون شهردار تهران این موضوع انجام پذیرفته است.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=4282
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.