به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری، درجست و جوی چرایی این کاربه نکات جالبی رسیدیم. اول؛ یکی از پیامهای پرتکرار شهروندان در سامانه نظارتی ۱۳۷ شهرداری تهران، درسنوات گذشته، گلایه از بروز آسیبها و ناهنجاری بسیار در این محل بودکه البته اقداماتی صورت می گرفت اما مشکل به طور کامل حل نمی شد. اما در دوره مدیریت شهری کنونی با اجرای طرح شناسایی و رفع موانع ترافیکی مزاحم، تلاش شده تا امنیت و آسایش به طور کامل دوباره در محل بر قرار شود.
برای آگاهی از جزئیات اجرای طرح جمعآوری پلههای پلعابرپیاده(جوانمرد) و مشکلاتی که شهروندان تا پیش از این، با آن مواجه بودند با مردم و همچنین علی محمدکریم پور، معاون حمل و نقل و ترافیک و محمد رجبی، رئیساداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۶ به گفت و گو نشستیم.
با برداشتن پلههای این پل عابرپیاده دیگر هیچ ترددی روی آن صورت نمیگیرد. اما مدیریت شهری دست روی دست نگذاشته و تدابیر خوبی برای رفت و آمد اهالی در نظر گرفته است و در ۲۰۰ متر بالاتر و پایین تر از پل عابر جوانمرد، پل های عابر دیگری را به مردم معرفی کرده تا از آنها به عنوان مسیر امن و جایگزین بهره مند شوند.
در این محل پای صحبتهای شهروندان مینشینیم. نسرین عزتی میگوید: «من قبلا از پلعابرپیاده(جوانمرد) استفاده میکردم تا اینکه به دلیل احساس ترس و خطر ترجیح دادم چند دقیقه پیادهرویکنم و از پلعابر پیاده دیگری استفاده کنم. به عقیده من پل هوایی جوانمرد مثل تونل وحشت بود. خدا رو شکر که مسئولان شهرداری این پل را به طور کلی جمع آوری کردند.»
این شهروند ادامه می دهد: «عرشه پل عابر پیاده جوانمرد برای مردم نا امنی های زیادی ایجاد می کرد. اگر با زنان صحبت کنید، متوجه می شوید چه خاطرات تلخی در هنگام گذر کردن از این پل داشتند. از مزاحمتهای ناموسی، کیف و گوشی قاپی تا استعمال مواد مخدر و پوشیدن لباسهای نامناسب، ایجاد رعب و وحشت.»
جلال سیامی از ساکنان محله ترمینال جنوب طور دیگری اعتراض خود را مطرح می کند و میگوید: «شکایت مردم از سرقت پلهها و نردههای آهنی این پل عابر پیاده درسامانه۱۳۷ آنقدر تکرار شده بودکه حتی اپراتورهای این سامانه هم از ثبت این پیام ها خسته شده بودند، اما چاره ای نداشتند. من خودم بارها این مشکل را با سامانه مطرح کردم و دیگر پیام مرا ثبت نمی کردند، البته مسئولان شهرداری هم نردهها و پلههای آهنی را در طول هفته چندین بار مرمت میکردند تا جان عابران هنگام تردد در این پل عابر به خطر نیفتد اما فعالیت مسئولان شهرداری در این زمینه بی فایده بود چون روزهای بعد دوباره سارقان و معتادان در آنجا حضور داشتند و دست به سرقت نرده ها می زدند و مصرف مواد مخدر این محل را نا امن کردند.»
این شهروند اضافه میکند: «این پل عابر کارآیی لازم برای شهروندان را نداشت و بیشتر شبیه محل اسکان معتادان و کارتن خوابها شده بود و آهن آلاتش هم برای سرقت و تهیه پول برای خرید مواد مخدر. مردم با ترس در اینجا تردد می کردند و با حسرت شاهد آب رفتن تدریجی پل عابر پیاده بودند. یکروز به جان پله ها میافتادند و روز بعد نردهها را با ادوات خود می بریدند و سرقت میکردند، بدون اینکه لحظهای فکر کنندکه چه خطری جان مردم را هنگام عبور از پل عابرپیاده تهدید میکند.»
علی محمد کریم پور، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه۱۶ نیز در این باره میگوید: «سیاست گذاری عالی شهرداری تهران بر این مبناست که زوائد فیزیکی ترافیکی شناسایی و جمع آوری شود. بر همین اساس مقرر شد که پلهای عابرپیاده ای که کارایی چندانی ندارند را معرفی کنیم. درمنطقه۱۶ تهران از این دست پل ها ۳ نمونه را شناسایی کردیم که اولین مورد پل عابرپیاده مذکور بودکه از روی ریل راه آهن میگذرد و سال ها به محلی برای سرقت تجهیزات ترافیکی و تجمع معتادان و بزهکاران تبدیل شده بود. به همین دلیل دستور جمع آوری این پل عابر صادر و در مرحله نخست پلههای دو طرف پل عابر به طور کامل برداشته شده است. البته در این زمینه باید گفت که پل عابر مکانیزه ابتدای بزرگراه فدائیان درخیابان شوش نیز جمع آوری شده و طی ماه های آینده نیز پل عابر پیاده خیابان شهیدرجایی در تقاطع خیابان مداح نیز جمع آوری خواهد شد.»
محمد رجبی، رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۶ نیز در این باره میگوید: « با هماهنگی و نامه نگاری های انجام شده، طرح جمع آوری پلهای عابر پیاده ناکارآمد توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران در دستور کار قرارگرفت و پلههای آهنی پل عابر(جوانمرد) به طور کامل برچیده شد.»
او همچنین توضیح می دهد که برداشتن عرشه پل عابر پیاده به دلیل قرارگرفتن روی ریل راه آهن و محل عبور و مرور قطارها و بروز خطرات احتمالی فعلا امکان پذیر نیست و باید شرایط آن فراهم باشد.»