• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024

تهدید تورمی بازار مسکن

  • کد خبر : 9566
تهدید تورمی بازار مسکن
آخرین وضعیت هزینه ساخت در تهران حکایت از آن دارد که این جزء از اجزای قیمت تمام شده مسکن، حکم یک تهدید تورمی جدی در این بازار را دارد و غفلت از آن می‌تواند نظم و ثابت دست‌کم چهارماهه در بازار مسکن را بر هم بزند.

به گزارش وطن شهر و به نقل از روزن آنلاین، هزینه ساخت یکی از سه جزء اصلی قیمت تمام شده مسکن در کنار قیمت زمین و هزینه صدور پروانه ساختمانی و مجوزهای قانونی محسوب می‌شود و تغییرات آن از این جهت که می‌تواند روی قیمت تمام شده و به دنبال آن قیمت فروش مسکن اثر بگذارد، اهمیت دارد. در تهران بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از قیمت تمام شده ساخت و سازهای مسکونی را «قیمت زمین» تشکیل می‌دهد اما رتبه دوم هزینه‌ها به همین متغیر متورم یعنی هزینه ساخت تعلق دارد.هم آمارهای رسمی و هم تحقیق میدانی از فعالان بازار سرمایه‌گذاری ساختمانی در پایتخت نشان می‌دهد امسال به واسطه نرخ تورم بالای مصالح و نیز افزایش محسوس دستمزد کارگران ساختمانی این هزینه در مسیر صعود مستمر قرار داشته و همچنان هم رو به افزایش است.

جهت تغییر قیمت مصالح، همچنان افزایشی


بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم مصالح ساختمانی در فصل بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳۹.۷ درصد گزارش شده و به تعبیر ساده‌تر هزینه ساخت در سه ماهه اول سال نزدیک ۴۰ درصد بیشتر از پارسال بوده است. همچنین در بهار امسال میزان این رشد نسبت به زمستان پارسال بیش از ۱۳ درصد محاسبه و اعلام شده است.
به این ترتیب در حال حاضر با وجود ثبات نسبی چهارماهه قیمت مسکن در پایتخت در فاصله تیرماه تاکنون و حتی جهت منفی تغییرات قیمتی ماهانه در این بازه زمانی، همچنان این نگرانی وجود دارد که عرضه جدید مسکن نوساز به بازار پس از تکمیل ساخت و سازهای جدید، با افزایش قیمت نسبت به ابتدای امسال همراه باشد و در آرامش فعلی حاکم در این بازار اختلال ایجاد کند.اگرچه سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی در تهران نسبت به پارسال کاهش محسوسی داشته و از تورم حدود ۱۰۰ درصد در بهار ۱۴۰۱ به نرخ ۴۰ درصدی در سه ماهه اول امسال رسیده است، اما این جزء هزینه‌ای مهم در قیمت تمام شده مسکن همچنان متورم و رو به افزایش است؛ هرچند با سرعتی کمتر از سال گذشته. در صورتی که تورم عمومی مهار شود و به سطح نیمه اول دهه ۹۰ برسد، تورم هزینه ساخت باید به حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و با یک شیب کاملا ملایم در طول سال روند افزایش را طی کند.به این ترتیب در حال حاضر کف هزینه ساخت در تهران بدون در نظر گرفتن هزینه صدور جواز و قیمت زمین در ساخت‌وسازهای متوسط بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان به ازای هر مترمربع زیربنا برآورد می‌شود. سازنده‌های فعال در مناطق شمالی شهر به تناسب استفاده از مصالح باکیفیت بالاتر متناسب با تقاضای مالکان و متقاضیان خرید ملک در این مناطق، هزینه ساخت را تا مترمربعی ۳۰ میلیون تومان نیز اعلام اما تاکید می‌کنند که ارقام پایین‌تر و بالاتر از این مقدار نیز در پروژه‌های مختلف بر اساس توافق درباره نوع مصالح متداول است.

فاصله هزینه ساخت در شمال و جنوب تهران


کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران هم تابستان امسال ذیل گزارشی با موضوع عملکرد کمیسیون ماده پنج، برآورد خود از هزینه ساخت در مناطق شمالی و جنوبی پایتخت را ارائه داد. هرچند این بخش از گزارش مذکور با توجه به اهمیت موضوع و محتوای اصلی آن در سایه قرار گرفت اما حاوی اطلاعات جالبی از افزایش هزینه ساخت و ساز در پایتخت به قیمت امروز بود و فاصله معنادار این هزینه در شمال و جنوب شهر را نیز منعکس می‌کرد. در این گزارش هزینه ساخت هرمترمربع زیربنای مسکونی در منطقه یک تهران در مورد یک پروژه خاص ۴۰ میلیون تومان اعلام و این رقم برای دوشان تپه در نیمه جنوبی شهر زیر ۲۰ میلیون تومان برآورد شده بود.به این ترتیب فاصله هزینه ساخت در شمال و جنوب تهران صرف‌نظر از پروژه‌های فوق‌لوکس و خاص، بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد برآورد می‌شود. به بیان دیگر در حال حاضر هزینه ساخت در شمال شهر ۱.۵ تا ۲ برابر جنوب پایتخت است.

در کلانشهرها چه خبر است؟


به گزارش روزن آنلاین، تحقیق از سرمایه‌گذاران ملکی فعال در دیگر کلانشهرها نیز اطلاعات جالبی از فاصله بین هزینه ساخت در پایتخت و برخی از این شهرها نظیر اصفهان و تبریز دارد. در حال حاضر هزینه ساخت خانه‌های مصرفی و متوسط در اصفهان به ازای هرمترمربع ۱۳ تا ۲۰ میلیون تومان است که قیمت‌های پایین‌تر مربوط به واحدهای کم‌تراکم و فاقد آسانسور بوده و قیمت‌های بالاتر به ابنیه دارای آسانسور و برخی تجهیزات خاص مثل کولر گازی که در همه پروژه‌ها رایج نیست، اختصاص دارد.در شیراز کف هزینه ساخت از حدود ۱۰ میلیون تومان به ازای هرمترمربع آغاز می‌شود اما در تبریز این نرخ به صورت متعارف کمتر از ۱۴ میلیون تومان نیست.از آنجا که اختلاف قیمت چندانی در اغلب مصالح ساختمانی پرمصرف بین پایتخت و دیگر شهرها وجود ندارد، مهمترین عامل اختلاف هزینه ساخت در حال حاضر بین شهرهای مختلف به دستمزد کارگران ساختمانی باز می‌گردد. در شهرهایی که ساخت و ساز حتی در وضعیت رکود عمیق فعلی پرتعدادتر است، دستمزد کارگران ساختمانی نیز به نسبت تقاضای بیشتر کار و البته به تناسب هزینه‌های معیشتی سنگین‌تر بابت سکونت در این شهرها قدری بیشتر است و طبیعی است وزن دستمزد کارگر در تهران و شهری مثل شیراز فاصله محسوسی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://vatanshahr.ir/?p=9566
 

برچسب‌ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.