به گزارش وطن شهر و به نقل از ایسنا, “محمد صادق خیرخواه” مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، در پاسخ به این سوال که چرا برخی از تقاطعهای تهران دچار کمبود گردشهای ترافیکی است، گفت: همانطور که میدانید در دورههای پیشین مدیریت شهری تعداد قابل توجهی تقاطع و پل احداث شد. در آن زمان این پلها به دلایل مختلف که بیشتر به معارضین تاسیساتی و ملکی بر میگردد، شرایط تکمیل را پیدا نکردند و تیم جدید مدیریت شهری نسبت به مطالعه این تقاطعها اقدام کرد. در واقع اتفاقی که در دوره فعلی رقم خورد شناسایی و احصای تقاطعاتی است که دچار کمبودهای گردشی بودهاند؛ بر این اساس برنامه ریزی کردیم که در قالب یک کلان پروژه تک تک اصلاحات لازم را رقم بزنیم تا از این رهگذر بتوانیم گردشهای اضافی شهروندان در طول سفرهای درون شهری را کاهش دهیم.
“خیرخواه” در ادامه تاکید کرد: دلیل اصلی عدم اجرای برخی از گردشهای ترافیکی در تقاطعات، بیشتر به عدم رفع کامل معارضین یا سایر موانع اجرایی در زمان اجرای پروژهها بازمیگردد. در دوره جدید مدیریت شهری با مطالعه تمام پلها و تقاطعها، بر آن شدیم که تمام اشکالات موجود و نیز حرکات گردشی که وجود نداشت را احصا و دستهبندی کنیم. در این راستا دسترسیهای مختلف را بررسی کردیم و با جداسازی ۹۸ تقاطع که نیاز به تکمیل داشتند، اقدامات اجرایی را آغاز کردیم.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران بیان کرد: با مطالعه این تقاطعها دریافتیم که شهروندان به دلیل نقص در گردشهای ترافیکی موجود، کیلومترها مسیر اضافه طی میکنند و همین گردش اضافه بار زیادی را به ترافیک، آلودگی هوا و وقت شهروندان تحمیل میکند. پس برآنیم از طریق اصلاح و تکمیل این تقاطعات به نتیجه دلخواه برسیم.
“خیرخواه” با اشاره به این نکته که تکمیل تقاطعات بخشی از تحولات عمرانی است که در شهر تهران رخ میدهد، این اقدامات را مبتنی بر طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران دانست و تاکید کرد: با احداث و تکمیل تقاطعات ۹۸ گانه، ۷۸۲ کیلومتر مسیر اضافهای که شهروندان در طول سفرهای درون شهری طی میکنند به ۵۷ کیلومتر کاهش مییابد؛ یعنی بیش از ۷۲۰ کیلومتر از مسافت مورد پیمایش شهروندان کمتر شده و روزانه حدود یک میلیون لیتر نیز در مصرف بنزین صرفهجویی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری، احداث و تکمیل ۹۸ تقاطع در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از ابتدای کار، شروع به اقدامات عملیاتی کردیم و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، دو تقاطع به مرحله افتتاح رسید و در سال ۱۴۰۱، یازده تقاطع افتتاح شد و مشکلات ترافیکی بسیاری را حل کرد. در برنامهای که برای سال جاری داریم ۲۳ تقاطع در حال اجراست و تلاش خواهد شد ۱۸ تقاطع تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد. ضمنا برای سال ۱۴۰۳ نیز ۳۰ تقاطع را مدنظر قرار دادهایم. از این رو پکیجهای مهندسی برای دستگاههای مجری آماده شده تا به نتیجه مد نظر برسیم.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با بیان اینکه به تبع کاهش مصرف سوخت، مقدار قابل توجهی از دیاکسید کربن و آلودگیهای ناشی از نیتروژن نیز در سطح شهر تهران کاهش پیدا میکند، گفت: در حوزه قوانین بالادستی شرایطی پیشبینی شده است که طی آن سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بر اساس میزان کاهش مصرف در نتیجه اجرای یک پروژه، کمکهایی را از طرف دولت به آن اختصاص دهد؛ امری که میتواند کمک شایان توجهی به تامین مالی پروژههای درحال احداث و تکمیل تقاطعات غیرهمسطح کند.
وی در پایان تصریح کرد: هرچند ما با تکمیل تقاطعات موجود این پروژه کلان را شروع کردیم اما در قامت ایجاد زیرساختهای مهم شهر تهران در حوزه طرح جامع و تفصیلی به احداث پروژههایی جدید هم رسیدیم که کار طراحی آن کلید خورده و برخی از آنان مانند تقاطع بسیج- محلاتی طراحی و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است. در این میان میتوان به تقاطع شهید محلاتی و بزرگراه بسیج اشاره کرد. پل عظیم بزرگراه بعثت نیز یکی دیگر از این پروژههاست که از خیابان شهید بخارایی تا خیابان شهید رجایی ادامه داشته و به میدان بهمن میرسد. با جمع آوری پل موجود و احداث این پل طویل به طول یک کیلومتر روی بزرگراه بعثت، شاهد کاهش بار ترافیکی در این ناحیه خواهیم بود.